Oljeläckage F7a - 03

Alpine88

Medlem
7 feb 2010
40
0
1
Glava
Min oljepump läcker någonstans!!:evil:
Det är helt omöjligt att se vart.
Har känt på alla skruvar och kopplingar.
Börjar tro att den "flödar" på något vis? Finns det någonstans som oljan bara rinner ut om den får för mycket? Någon returslang någonstans?
Den har alltid tagit mycket olja ca 4% men inte läckt förut.
Vågar man ställa ner pumpen själv?
Stiften ser likadana ut och dom är brunsvarta, hur ser era stift ut? Dom ska väl vara ljusbruna om den får "bra" blandning.
Är det bättre att koppla bort pumpen och blanda i tanken? (Har sett att några gjort detta)
Den verkar bara läcka när den står still några dagar?
Om man kör en runda en dag och sedan låter den stå i typ 3-4 dagar så ryker den rätt mycket mer i början än va den gör om man kör nästa dag? Bara inbillning eller?
Den började läcka någon gång under sensommarn när den bara stog still i garaget.:evil:
När jag startade den för första gången i vinter så rök den och gick allmänt uselt den första kvarten (stannade naturligtvis och kollade stiften som var helt kolsvarta och oljiga) efter det så gick den som den alltid gjort och det blev nya stift som blev brunsvarta med en gång men inte svarta och blöta som dom första blev SÅ DET KÄNNS SOM ATT DET RINNER OLJA HELA TIDEN ÄVEN NÄR DEN STÅR STILL.:weird:
Men den kan inte läcka mycket nu för det har inte droppat något på garagegolvet sedan jag börjat köra med den nu i vinter!:weird:
Är det samma oljepump till alla årsmodeller? Ifall man kanske skulle köpa en begagnad och pröva byta? Någon som har en fungerande pump till övers?

Är tacksam för svar!
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
du menar alltså att den flödar in i motorn ? de har jag svårt att tro , tar den 4 % så är det minst 1.5 % för mkt , ställ ner på staget så det blir längre
 

snowmobileking

Välkänd medlem
27 okt 2010
346
0
16
Piteå
Oljeslangen brukar kunna gå sönder bakom primärvariatorn om man råkar skjuta remmen. Lämnar men lite trådrester så kan det nöta av slangen Men då brukar de komma ut på garagolvet
 

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
Backventilerna i slangarna läcker, trycker ut olja i insugsgummina och efter en stund rinner det mot insugsröret och till sist droppar det ner på bottenpansaret och börjar synnas fläckar under skotern. Märks främst då den stått längre perioder och speciellt om du har den hissad bak då den står. Detta tycks vara normalt och det läcker inte nämnvärt så länge man kör den och den drar in oljan i maskinen så jag skulle inte fundera allt för mycket på det.
 

Alpine88

Medlem
7 feb 2010
40
0
1
Glava
tvätta motorn, sen ser du ju vart den läker ifrån.
Redan gjort det, skruvat bort insugsgummin och "hasplast" tittat ovanifrån och underifrån och ser inte vart det kommer ifrån.
Har ej tittat efter att jag börjat köra nu i år iofsig
 

Alpine88

Medlem
7 feb 2010
40
0
1
Glava
Backventilerna i slangarna läcker, trycker ut olja i insugsgummina och efter en stund rinner det mot insugsröret och till sist droppar det ner på bottenpansaret och börjar synnas fläckar under skotern. Märks främst då den stått längre perioder och speciellt om du har den hissad bak då den står. Detta tycks vara normalt och det läcker inte nämnvärt så länge man kör den och den drar in oljan i maskinen så jag skulle inte fundera allt för mycket på det.
Okej, sitter dessa backventiler i pumpen då, där slangarna går från pumpen så att säga?
 

Alpine88

Medlem
7 feb 2010
40
0
1
Glava
du menar alltså att den flödar in i motorn ? de har jag svårt att tro , tar den 4 % så är det minst 1.5 % för mkt , ställ ner på staget så det blir längre
Vet du hur mycket man kan ställa ner?
Typ 1mm ger 0.5% mindre olja eller så?
Den går lite orent vid typ 4200-4900 rpm och sedan vid full gas kan detta ha att göra med att den får för mycket olja?
 

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
Okej, sitter dessa backventiler i pumpen då, där slangarna går från pumpen så att säga?
Yep, banjo-anslutningarna på ugående slangar. För mig är spjällhuset och oljepumpen nerkletad med olja ovanfrån, tror det har runnit små mängder runt packningen vid y-röret och droppat neråt då motorn fått allt för mycket olja efter en lång tids stillastående.