Oljekanaler rotax serie 3 motorn

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
Tjo!!
Har någon här inne erfarenhet att borra upp oljekanalerna på rotax serie 3 motorn?
Vad behövs göra mer än kanalerna och oljepumps inställning?

Har varit i kontakt med speedtech och dessa kan göra jobbet men finns de nån fler, gärna runt östersund, jämtland, västernorrland!:blink1:

Har plockat isär min motor helt nu och har allt fett kvar i lagrena och veven bedöms att vara i mycket gott skick av simo.
Men slickar lite efter att konvertera till oljesmorning ändå!

Mvh/Ante
 
Last edited:

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
Sv: Någon som kan?

Hmm ingen som vet?
motorn ligger i delar, väntar på nya packboxar tills dess får man väl fundera då, tur man har ett släpvagnsbygge på sidan om att jobba med
 

East

Aktiv medlem
8 dec 2007
76
0
6
Östersund
Tjo!!
Har någon här inne erfarenhet att borra upp oljekanalerna på rotax serie 3 motorn?
Vad behövs göra mer än kanalerna och oljepumps inställning?

Har varit i kontakt med speedtech och dessa kan göra jobbet men finns de nån fler, gärna runt östersund, jämtland, västernorrland!:blink1:

Har plockat isär min motor helt nu och har allt fett kvar i lagrena och veven bedöms att vara i mycket gott skick av simo.
Men slickar lite efter att konvertera till oljesmorning ändå!

Mvh/Ante
Det du behöver göra förutom att borra kanaler är att ta bort tätningen på det inre lagren av dom yttre lagren på bägge sidorna. På vissa års modeller sitter den mellan de två yttre lagren på pto sidan. Om du åker till SIMO eller Motor teknik i Östersund och förklarar vad du är tänkt att göra så fixar dom det åt dej.
Borrningen av kanalerna vet ja inte ifall dom tar på sej, men det är väl bara att fråga.
 

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
Jo jag har varit kontakt me christer på simo i många sammanhang men han känner till det med att borra men har ingen erfarenhet av det!

Men vad jag är ute efter är att det måste väl finnas fler än speedtech som utför detta?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Borrade hemma i garaget me skruvdragarn, blocket i knät bara :) Vart bra tror jag, inte alls så svårt o jävligt som jag trodde, sen gick jag lös med dremmeln och slipade kanterna fina samt några spår. Tänkte lägga upp lite bilder sen på hur det blev så kanske du får någon idé!
 

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
Borrade hemma i garaget me skruvdragarn, blocket i knät bara :) Vart bra tror jag, inte alls så svårt o jävligt som jag trodde, sen gick jag lös med dremmeln och slipade kanterna fina samt några spår. Tänkte lägga upp lite bilder sen på hur det blev så kanske du får någon idé!
Ahaa, men hur vet man vinkeln ner till utmynningen, är nog lite för feg för att borra själv.
 

xp600

Välkänd medlem
28 feb 2010
434
1
16
Öjebyn
Borrade hemma i garaget me skruvdragarn, blocket i knät bara :) Vart bra tror jag, inte alls så svårt o jävligt som jag trodde, sen gick jag lös med dremmeln och slipade kanterna fina samt några spår. Tänkte lägga upp lite bilder sen på hur det blev så kanske du får någon idé!
Sånt gillar vi! (Y) :D
 

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
Ahh fick bli fett i fortsättning också, la pengar på boysen å balanserade in veven mm.
motorn håller på att sättas ihop i skrivande stund. tur man kan va både vid datorn å ha motorn en halvmeter bort hehe