Oljeförbrukning ST 700-01

Bnht

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Är det någon som har haft samma problem som jag dvs att denna maskin konsumerat 11 L på 176 L bensin dvs 6,25 % ? Detta på 76.9 körda mil och höjdnivåer kring 700-1100 m. På pekade detta för återförsäljaren vid första garantiservicen, pumpem justerades, trots detta fortsatte konsumtionen. Inget läckage och inga hängda vajerhöljen. Erfarenheter och tips !
 

lynx700

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Hej!

6,25% låter ju mycket! den ska ha 3,5%olja.det sa min återförsäljare "Lindbloms Marina piteå"
ja tycket först det lät mycket!
Har en likadan skoter kört 220 felfria mil, har skruvat in bränsleskruvarna ett kvarts varv, går bättre på lägre varv.

har inte kollat exakt hur mycke olja min tar, men stiften ser iallfall bra ut å den går bra.
/Johan
 

Bnht

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Lynx 700ST-01 forts..

Enligt Lynx i "Rovan" skall den ha 2 % och det har de också förmedlat till min återförsäljare i Sveg.

Tomgångsproblemet har jag förstått att andra råkat ut för dock inte på min maskin.

Mina stift är alldeles igenkoksade och kolvtopparna ser ut på liknande sätt. Har skriftligen reklamerat maskinen och kommer att lämna in den så fort jag får tid.
 

lynx700

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
hej!

Ska kolla upp med min ÅF om oljeförbrukningen. om "Rovan" säjer 2% så ska de väl va så! RAVE 800 ska tydligen ha 3% olja, konstigt om 700 ska enligt min ÅF ha 3,5%......

ja bytte stift till BR9EYA dom sotar inte igen lika lätt.

Synd att de har gått dåligt för dig...annars en jävligt fin maskin!

å olja e ju FAN inte billigt!

/johan
 

Bnht

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Fortsättning...

Min ÅF från Sveg ringde idag och de har fått nya besked från Rovaniemi. Denna motormodell har tydligen en ny typ av smörjning via vevaxeln och detta innebär en fastställd förbrukning till 3 %. De skall ta tillbaka maskinen kommande helg och riva motorn.

Tydligen har oljepumpen(kolvpump) en säkerhetslösning utifall att oljevajern skulla gå av. Denna skulle ställa upp oljan för att undvika ett motorhaver, det kan vara detta som hängt sig.

Vi får väl se....
Mvh//Björn
 

Bnht

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
fortsättning följer

Skrev en skriftlig reklamation och lämnande tillbaka min 700 ST -01 i april 2002. Fick igår (3/9) besked om att oljepumpen bytts och att den som ersatts skickats till Lynx för analys. Orsak till den feta oljeförbrukningen har inte fastställts och nu återtstår att hämta maskinen, invänta snön och då mäta oljeförbrukningen på nytt.//Björn