Oljeförbrukning Polaris Rmk 600

infoding95

Välkänd medlem
5 sept 2010
438
1
16
luleå
Hej! tänkte hör ungefär hur många %olja en polaris rmk 600 bör ta ? Tycker min tar förjävla mycket olja.
 

Berg_

Aktiv medlem
26 sept 2011
80
0
6
Arjeplog
De brukar räkna 1 liter olja på 10 liter bensin när man ligger på å leker, å 1 Liter olja på 20 liter på tomgång.
Enligt Mats i revi som är polarismek
 
Last edited:

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
De brukar räkna 1 liter olja på 10 liter bensin när man ligger på å leker, å 1 Liter olja på 20 liter på tomgång.
Enligt Mats i revi som är polarismek
så du menar alltså en fyralitersdunk till en tank?
 

Berg_

Aktiv medlem
26 sept 2011
80
0
6
Arjeplog
Jo om du kör på å gasar som helvete så ska de vara så.
Enligt Polaris verkstad. För jag undrade också eftersom jag tyckte att min 800 ves drog mycket olja.
Men de va tydligen normalt.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
De brukar räkna 1 liter olja på 10 liter bensin när man ligger på å leker, å 1 Liter olja på 20 liter på tomgång.
Enligt Mats i revi som är polarismek
Stopp nu! 1 liter olja till 10 liter bensin? Räkna efter vad volymprocenten blir med den mixen.

1 liter olja + 10 liter bensin = 11 liter vätska
1 liter olja delat på 11 liter vätska = 0,09 = 9% oljeinblandning.
 

Berg_

Aktiv medlem
26 sept 2011
80
0
6
Arjeplog
jo jag är inte helt dum så jag vet att det är 9% vilket är väldigt mycket. Men tänk då på att de går endel till vevlagrena å...
Och det va inte jag som sa, utan jag bara förde vidare det som polarisverkstaden sa till mig...
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
jo jag är inte helt dum så jag vet att det är 9% vilket är väldigt mycket. Men tänk då på att de går endel till vevlagrena å...
Och det va inte jag som sa, utan jag bara förde vidare det som polarisverkstaden sa till mig...
Ni måste ha missförstått varann, kan utan att ha ringt runt till sveriges alla polarisverkstäder säga att 9% oljeinblandning är åt skogen för mycket.
Köpte min första Polaris i början av 90-talet och har fortfarande inte kommit över något exemplar som blandat 9% olja, och hade jag haft en sån maskin skulle en oljepumpsinställning skett per omgående. Går det ens att köra nåt längre tag med så hög oljeinblandning? Tändstift som slår igen, sotbildning mm.

Däremot är min nya 800 är riktigt snål på olja, har mätt några gånger och hamnat på ca 1,5% oljeinblandning. Den har snart gått 200 mil utan problem så oljeinblandning, mappning och övriga parametrar verkar helt OK.

Om jag sedan jämför med min utombordare på båten (modern tvåtaktare), tvivlar starkt på att min 70-hästare ens blandar 1% olja. Sen jobbar ju den på helt andra förutsättningar än skotern - låga arbetsvarvtal och ett helt hav att suga kallvatten till kylningen!
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
skulle den ta 9% olja så skulle den sota igen totalt och skära på grund av alla avlagringar. 2,5% till kanske 3%. sen är det åt helvete för mycket, på gammelskotrar behövs ju inte mer än 2% och dom borde ju vara ännu känsligare
 

nasholm82

Välkänd medlem
16 mar 2010
170
1
6
Lappstockholm
1,5% är lite snålt enligt Polaris själva. Skall ställas på lite granna. Har varit några otäcka haverier =( så det kan vara värt att nämna när man har inte den för service lr liknande så ställer dom på den lite.
 

infoding95

Välkänd medlem
5 sept 2010
438
1
16
luleå
har varit och kört idag och räknade ihop att den hade tagit runt 4% vilket är på tok för mycket ?? men då jag skruvade löst stiften så var båda gyllenbruna och såg inte alls så farliga ut som dom har gjort tidigare innan pumpen ställdes ner. Om den tar 4% borde inte stiften se ut som själve faan då eller ?