Oljebyte ZR 600

kylle

Medlem
24 sept 2011
16
0
1
Hej

Precis köpt en gammal ZR 600 -00. Tänkte byta oljan i den och undrar nu hur man går tillväga. Ser 2 pluggar, Oil fill och oil check. Hur får jag ur den gamla oljan och hur mycket ska jag sedan fylla på med? Mvh Kylle
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Brukar vara på en plugg på insidan i mattunneln, tippa maskinen lite till vänster och öppna pluggen. Annars kan man suga ur oljan, om man har sådan utrustning.
 

kylle

Medlem
24 sept 2011
16
0
1
Hej och tack för svar.

Kollade på insidan mot tunneln men såg inte någon plugg. Sitter det plugg på insidan på alla årsmodeller? Får kolla igen, kan hända att jag missade den...
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
bort med hela locket, torka rent och kolla skick på drev och kedja osv.
sätt tillbaka locket och fyll på med olja tills det kommer ut genom "oljenivå hålet"
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Avtappningspluggen bör vara nr 33 på bilden, känn med handen:



Håller med Gunde,
alltid bra att kolla skicket på grejerna. Dock minst kladd om man tömma så mycket olja som möjligt innan lock tas av.
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Man brukar sällan behöva byta olja på dessa gamla slitvargar, det räcker troligen med att fylla på då och då.
Håller med k-len här!
Självklart ska man byta olja även i gamla slitvargar. Men, PPN, du kanske är van maskiner med stora läckage och är tillfreds med det - då duger det ju att bara fylla på eftersom... Själv skulle jag åtgärdat läckaget.
 

Sugursk

Ny medlem
29 nov 2013
4
0
1
Man brukar sällan behöva byta olja på dessa gamla slitvargar, det räcker troligen med att fylla på då och då.

MVH
Kan med viss del hålla med PPN.
Men jag brukar lukta och titta på oljan, luktar den frityrolja från Lasse Sibylla och Glittrar som Nalle Knutsson boa då är det dags att byta!

MVH