RX1:
Lossa täckplattan under motorn och öppna bottenpluggen. Insexbult.
Lossa höger kåpa och lossa botten pluggen i oljebehållaren.
Ta lös luftburken, batteriet samt batterihållaren. Du måste också lossa CDI-boxen.
Tryck ner papper/trassel under filtret så du slipper alltför mycket gryll med oljan.
Skruva lös filtret, kan behöva verktyg för att få loss det.
Sätt lite olja på gummiringen på nya filtret, torka rent kring motorn och skruva dit nya filtret. FÖR HAND!!!
Skruva igen bottenplugg i motor och oljebehållare.
Skruva tillbaka batterihållare, CDI-box, batteri och luftburk. Kom ihåg alla slangar!
Fyll i ca 3 liter olja i behållaren och starta motorn. Låt stå på tomgång någon minut. Stanna och kolla oljenivån efter några minuter. Du skall inte skruva ner nivågivaren för nivåkoll, bara hålla mot gängorna. Nivå är givaren i oljeburken, ta lös kontakten och skruva lös.
Tror det var allt...
Jag brukar hälla i nästan 4 liter totalt (3.8) vid oljebyte och tömning av både motor och oljebehållare. Ca 3 liter om man är slö och endast tömmer behållare (många handlare gör endast det)
RS venture:
Samma som RX1 fast du behöver ej lossa luftburk etc. Filtret skruvas lös under motorn genom luckan.
Jag vill minnas att det är olika filter till RS och RX.
Olja, tja, själv har jag kört med Mobil 1 0w40 eller 5w40 i nästan 2000 mil.
Oljesug är bara jobbigt att använda, bättre och öppna pluggen så värsta skiten rinner ut.
