oljebyte rx1 smt venture rf

jossan

Välkänd medlem
18 dec 2007
174
1
6
göteborg
hej köpt 2 nya skotrar till samlingen första 4 taktarna en venture rf 2007 samt en gammal rx1 från 2003 undrar om nån vet hur man byter olja i dom och hur mycket dom rymmer har hittat oljefiltret på rx1.an under batteriet och har inte letat på venturen än. är även intreserad av vilken oljekvalitet det ska vara i kedjehuset tacksam för svar ps det är backväxel på båda två

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
RX1:
Lossa täckplattan under motorn och öppna bottenpluggen. Insexbult.
Lossa höger kåpa och lossa botten pluggen i oljebehållaren.
Ta lös luftburken, batteriet samt batterihållaren. Du måste också lossa CDI-boxen.
Tryck ner papper/trassel under filtret så du slipper alltför mycket gryll med oljan.
Skruva lös filtret, kan behöva verktyg för att få loss det.
Sätt lite olja på gummiringen på nya filtret, torka rent kring motorn och skruva dit nya filtret. FÖR HAND!!!
Skruva igen bottenplugg i motor och oljebehållare.
Skruva tillbaka batterihållare, CDI-box, batteri och luftburk. Kom ihåg alla slangar!
Fyll i ca 3 liter olja i behållaren och starta motorn. Låt stå på tomgång någon minut. Stanna och kolla oljenivån efter några minuter. Du skall inte skruva ner nivågivaren för nivåkoll, bara hålla mot gängorna. Nivå är givaren i oljeburken, ta lös kontakten och skruva lös.

Tror det var allt...

Jag brukar hälla i nästan 4 liter totalt (3.8) vid oljebyte och tömning av både motor och oljebehållare. Ca 3 liter om man är slö och endast tömmer behållare (många handlare gör endast det)

RS venture:
Samma som RX1 fast du behöver ej lossa luftburk etc. Filtret skruvas lös under motorn genom luckan.

Jag vill minnas att det är olika filter till RS och RX.

Olja, tja, själv har jag kört med Mobil 1 0w40 eller 5w40 i nästan 2000 mil.

Oljesug är bara jobbigt att använda, bättre och öppna pluggen så värsta skiten rinner ut. :)

Silverklint

Välkänd medlem
12 jan 2014
198
0
6
Vallentuna
Det här va en kanon tråd. Jag tänkte lämna in min rx1 på oljebyte. Yamaha center skulle ha 3600:- för det.
Nu kostade det mig ca 600:- Tog ca 45 min att riva ner, byta filter och olja samt sätta ihop.

Tack

Andersxboy

Välkänd medlem
27 jan 2012
262
0
16
Vindeln
3600:-?!! Där ja lämnar in min nytro tar dom 2000 för en service. Rx1an kan ju inte rymma sååå mycke mer olja?

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jo, längsta tiden är att vänta på att olja skall rinna ut. Dock känner jag obehag att göra det när det sitter en mojäng med texten "MCX" istället för standardluftboxen...