Oljebyte nytro

Storbb

Medlem
4 apr 2011
44
0
1
Ska byta olja och filter på min Nytro. Jag tar bort filter och tappar ur oljan under motor och på oljebehållaren. Sen när jag ska återfylla ska jag fylla allt i oljebehållaren då? Ser att de finns en "plugg" på ventilkåpan också, vad är den till för?
Vet att den varnar på displayen för låg oljenivå men hur vet man att man fått oljetryck som de ska, varnar den för de också?
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Ja, allt i behållaren, inget i ventilkåpan.
Om du skulle bli utan oljetryck så kommer den att stänga av sig själv och felkod 30 kommer att blinka i displayen...
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Enligt instruktionerna ska man egentligen fylla en delmängd i ventilkåpan men jag tror inte det har nån större betydelse. Det är ju enklare att fylla allt i oljebehållaren. Antar att man får smörjning nån sekund fortare efter oljebyte om man delar upp mängden olja på de två påfyllningsställena..


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Du ska fylla en del i ventilkåpan. Detta för att minimera risken att pumpen suger luft. Alternativt fyller du allt i behållaren och trycker runt oljan i systemet med lite tryckluft (plugga avluftningen på behållaren). Det är än viktigare om du har turbo.


Skickat från min iPad med Tapatalk