Olja vad gäller?

snömonstret

Medlem
6 jan 2009
24
0
1
Skellefteå
Hej på er,

Jag har nyss bytt skoter och ser ut att vara 2-t mineralolja i den, vad händer om jag skvätter i syntetolja? :confused:

Jag vill bara veta en gång för alla, går det blanda mineralolja med syntetsolja?
En del säger att man måste byta packningar, vilka packningar?
 

ProXeRn

Välkänd medlem
21 nov 2007
156
0
6
Västloning
Ser ut att vara 2t mineral olja ?... Förklara dig mer.
Olja kan va blå,röd,ljusbrun. Är det mkt kvar i tanken ?

Föreslår ju att du antingen tömmer ut det som är i eller kör upp det.
Sen tankar du på med ny delsyntet eller helsyntetisk olja :rock:
 

snömonstret

Medlem
6 jan 2009
24
0
1
Skellefteå
"Ser ut som" kanske var överdrivet, men jag får en känsla av att det är det.. vet ju tyvärr inte...
Men är inget problem att byta från mineral till syntetisk?
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Borde inte ta så lång tid att ta loss oljeslangen från pumpen heller och låta den gamla oljan rinna ur.
 

snömonstret

Medlem
6 jan 2009
24
0
1
Skellefteå
Nää självklart är det inget problem att bli av med oljan, tror jag förklarade dåligt.

Jag har hört att man inte ska använda syntetolja efter att det varit mineralolja i motorer, för att det äter på packningar å liknande...
Men det stämmer alltså inte?

om jag förstår er rätt så kan jag ena veckan ha syntet andra veckan ha mineral och tvärtom?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.107
929
113
Stora Blåsjön
Fortsätt att köra på mineraloljan du, det är det bästa för motorn och sen luktar det riktigt också :)
 

dennis_f

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
Piteå Sverige
Det går utmärkt att blanda syntetisk olja med mineraloljan.

Det du hört gäller förmodligen bilmotorer. Där kan det vara lite vanskligt att hälla mer lättflytande syntetolja i en motor som gått på mineralolja eftersom syntetoljan har en större förmåga att smita förbi packningar m.m med oljeläckage till följd.

Detta gäller som sagt 4taktsmotorer och inte 2taktare som bara vill ha oljeblandning i bränslet.

Så köp den oljan du vill ha i skotern och fyll på med den när det behövs. Du behöver inte hälla ut den gamla eller nått sånt.
 

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
Så länge det inte är fel olja för då ska du naturligtvis hälla ut den och fylla på med rätt.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Nej för tusan sulla i syntetoljan i mineraloljan det gör ingenting. Det som händer är att du får delsyntetolja. Det som kan vara lite småkinkigt gäller endast motorolja 4-takt.
Vissa fetter går ej att blanda då dom kan lösa upp varandra å bli rinnande (lägre viskositet) . Delsyntetolja består av en blandning av syntet och mineralolja.
Å vad delsyntet oljan skall vara bra för det vet inte dom lärda..
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Skillnaden mellan mineral- och syntetolja är att syntetolja har framställts på syntetisk väg utifrån mineralolja. Syntetoljorna har ofta längre kolvätekedjor vilket är bra men framförallt så är kolvätekedjorna lika långa. Vilket ger förutsägbara egenskaper. Mineralolja har lite olika längder på sina kolvätekedjor inom ett visst spann. Inte för att det är fel på mineralolja men syntetolja är bättre för att de längre kedjorna smörjer bättre och att alla molekyler är likadana.
I teorin så ska det inte göra nåt hur du blandar oljorna eftersom det ändå bara är olika former av kolväten som vi talar om.

I verkligheten är det lite svårare eftersom att oljorna innehåller en hel del annat, aromater, fetter och tillsatser samt vissa ämnen som kommer av att kolvätena en gång i tiden varit fossila.