Olja i motorn

prowler-92

Ny medlem
28 feb 2020
4
0
1
76
Söderala
När jag skulle starta min Artic Cat Prowler så blir stiften fulla av olja,det verkar som att motorn är full av olja,någon som har erfarenhet,hur gör man?
Tack för råd.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De lät underligt menar du att de är ren olja eller en blandning av soppa och olja?
Kan du starta den?
De låter som oljepumpens arm inte går tillbaka till 0 men då ska de starta och gå halvbra ändå men ryka mer än normalt på tomg och låga farter. De är vanligt fel på alla äldre maskiner med pumparm som regleras via gaswire. Prova trycka tillbaka den med en pinne eller liknade (sitter jävligt till) så ser du om den åker mot stopp eller inte. Den lär kärva så prova smörja in wiren som går från gaswirens delningsdocka de brukar gå fippla isär något där så man kan spraya in lättflyktig olja. Men gaswiren kan va för gammal o trög också och då bör man byta såklart men i nödfall kan man fippla fast en halvsvag fjäder i pumparmen som drar tillbaka den men de blir fort tunggasat med fjäder!
 

prowler-92

Ny medlem
28 feb 2020
4
0
1
76
Söderala
Det är ren olja.Den startar till men tvärstannar och då är den stum,tar man ur stiften så är dom fulla med olja,drar runt några gånger i med stiften så startar den till och tvärstannar så är det lika igen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Det är ren olja.Den startar till men tvärstannar och då är den stum,tar man ur stiften så är dom fulla med olja,drar runt några gånger i med stiften så startar den till och tvärstannar så är det lika igen.
De va minst sagt ovanligt fel jag har aldrig hört någ liknade. De är väl en Artic Cat Prowler från 90 talet dvs en tvåtaktare? Ang pumparmen skulle hänga sig kan inte ge sådana våldsamma oljeflöden men kolla den ändå att den går tillbaka.
Har du separat oljetanken inkopplad eller blandar du i tanken?
 

prowler-92

Ny medlem
28 feb 2020
4
0
1
76
Söderala
Jag har oljetanken inkopplad men jag har stängt den kran som sitter där under,den har ju stått sedan förra vintern, jag vet ju inte om den har fyllt vevhuset ,hur får jag ur det i så fall?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De är bara hälla i rikligt med bensin genom tändstifthålen men hissa upp skotern i fram så soppan inte rinner ut genom utblåset se till att avgasutblåset cylinder inte lutar framåt. Häll i minst 2 dl i varje cylinder och sedan drar du förts runt den väldigt sakta dra runt motorn några varv på primärvariatorn för att soppan ska rinna in via överströmskanalerna ner i vevhus ordentligt. Sedan dra du som ett tok utan stift och håll full gas med avslagen tändning såklart. Dra tills de slutar spruta upp bränsledimma ur tändstiftshålen. Du kan få göra om denna urtvättning minst två ggr men de kan räcka med endast en urtvättning. Provstarta sedan med ingen choke till en början och håll lite gas. De kan hända du släcker ett eller två stift men de är i regel bara elda på stiften så funkar de igen. Du kan även ta valfria beg stift från bil eller vad som helst som passar i gängan men ha dem enbart för start och varmkörning provkör inte med andra stift än rek stift.