olja i kedjehus

ergu

Aktiv medlem
5 dec 2005
58
0
1
Knivsta
Hej,
hur ofta brukar man byta oljan i kedjehuset? Är det väldigt olika beroende på skoter? Detta är en Ockelbo 5000.
Hur gör ni som har andra märken på skotern?

// Ergu
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
ergu skrev:
Hej,
hur ofta brukar man byta oljan i kedjehuset? Är det väldigt olika beroende på skoter? Detta är en Ockelbo 5000.
Hur gör ni som har andra märken på skotern?

// Ergu
Instruktionsboken till min Lynx säger att Oljan ska bytas var 75:e mil.
Har man god kvalité på Oljan så tror jag personligen man kan köra säkert 100mil.
Oljan börjar se grådassig ut när det är dags att byta.
Då är vattenhalten såpass hög i oljan.
Hade en Ockelbo 4000 för några år sedan. Där så öppnar man en stor (8cm?) gummiplugg på sidan av kedjehuset. Sug ur o torka upp oljeresterna.
Fyll sedan på med högkvalitativ kedjehusolja eller växellådsolja (hel /halvsyntet 75w-90 t.ex) ända upp till kanten på hålet. Sätt tebax gummipluggen. Klart! ;)
Glöm inte att kolla nivån ofta. Det kan läka ut när man minst anar det. Sedan inför sommarförvaringen, så är det ju bra att byta ut den vattenhaltiga gammeloljan, för att slippa ev. rost i kedjehuset. PS. Antar att du behöver byta växelådsolja ibland åxå. Vet ej om du har v-låda o kedjehus i samma enhet på den modellen. Ockelbo 5000? DS :confused:
 

amlido

Ny medlem
1 dec 2007
2
0
1
rosvik
Fråga om nivån i kedjehuset?

Fyller man alltså till nedre delen på stora pluggen? det blir ju bara en piss skvätt.... vräkte i en liter men det rann ut på golvet, antar att det rinner ut genom drivaxelns packbox?

Går det att få tag på instruktions böcker någonstans?
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Hej. Jo ,du fyller bara upp till kanten på hålet som det stora gummilocket sitter i. Det går åt ungefär 3dl. Det räcker för att kedjan och dreven ska smörjas. På Ockelbo 4000 så är det samma olja som smörjer växellådan.
Min instr.bok köpte jag hos Kalix Maskiner.
 
Last edited: