Olika fyrtaktare och kylning vid långsam körning

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Håller på att kolla lite på en skoter till min sambo. Hon är nybörjare på snöskoter och kör väldigt, väldigt långsamt och vill inte köra i lössnö om det går att undvika. Vätskekylda tvåtaktare går varma när hon kör (hon har kört en Lynx Xtrim 800 fram tills nu), så jag skulle vilja hitta något som inte överhettar vid långsam körning på hårda spår. Fläktkylda tvåtaktare finns givetvis och Polaris Voyageur 550 är ett alternativ där (en fördel om det är en lite längre maskin, så att hon inte kör fast om hon måste vända i lössnön eller något). Men jag började fundera på fyrtaktare och hur de egentligen klarar sig mot överhettning...

Hur är egentligen BRP:s 600/900 ACE under förhållanden som jag beskrivit ovan? Eller Arctic Cats/Polaris/Yamahas ev. motsvarigheter av motorsvagare fyrtaktare? Samt skiljer det mellan modellar så att t.ex. de mer arbetsbetonade BRP-maskinerna har extra fläktar etc. när de är utrustade med t.ex. 600 ACE men att t.ex. Renegade eller Xtrim inte har det? Någon som är inläst eller har erfarenhet av fyrtaktare och kylning?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
En turbo fyrtaktare går kallare än en ikke turbo för de har lägre kompförhållande som gör att de inte hettar upp vattnet lika mycket och de brukar ha större kylare än ikke turbo. Ju mer effekt de har desto kallare går dem vid lugn körning de beror på att ju mereffekt de har desto lägre kompförhållande har dem. De passar ju din sambo bra med minst 300hk maskin.:)
Annars går en fyrtaktare lika varm som en tvåtaktare snarare hetare motor på fyrtaktaren. Tänk hellre fläktkylt typ en Skidoo Lynx 550 är ju fina fläktisar som är halvlätt också.
 
Reactions: Henrikssons

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Tror det sitter elfläktar på de flesta fyrtaktarna, BRPs ACE-motorer har då åtminstone tidigare haft det på alla, och det lär dom inte ändrat på, och den drar igång vid typ 100 grader, så om man inte står stilla tror jag inte den kan gå varm
 
Reactions: Henrikssons

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Ta tiden och lär henne köra istället om hon nu har lite intresse i frågan, kommer bara bli roligare för er båda. En 550 eller 600ace är snarare ett steg bakåt. Enda fördelen med en fläktmaskin är att du kan köra flera mil grusväg på våren utan överhettning... Satsa på en modernare 600 2t maskin som är så lättkörd som möjligt och ge henne massor med tid att öva och ge bra tips så kommer tempot att snabbt öka. Sen blir det mer intresse på lössnö sedan så är en 800 att föredra för dom är mer lättkörda där men är man ovan så är det lätt att bli rädd för en vass 800 så en 600 är bättre i början.
Sen i början kan en mildare variatorsetup vara en fördel också, fick själv jobba lite med variatorerna då frugan i början inte uppskattade 4000 i tillslag, så gjorde den lite snällare dels lägre och mjukare tillslag så man kan köra långsamt utan att det blir så ryckigt. men nu uppskattas fördelarna med lite högre tillslag :) Sen anpassa styrhöjd efter henne också så blir det mer lättkört också. Hon kanske inte är 190cm så då lär styret behövas sänkas rejält. Vi har sänkt styret 10cm på hennes pro rmk och även bytt bromshandtag då händerna också är mindre.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
49 Ranger har kylfläkt. Oavsett 2-takt eller 4-takt. Och med en 49:a så vågar sambon åka av leden lika ofta som du 😄
 
Reactions: Henrikssons

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Jag vill påstå att det går eftermontera extrakylare med fläkt på alla BRP-tvåtaktare från E-tecens införande och framåt.

Nu vet jag inte vilka pengar det handlar om men leta rätt på någon lämplig Renegade eller X-trim med så låga kammar som du kan hitta och med E-tec 600, och saknar den kylare så montera.
 
Reactions: Henrikssons

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
En turbo fyrtaktare går kallare än en ikke turbo för de har lägre kompförhållande som gör att de inte hettar upp vattnet lika mycket och de brukar ha större kylare än ikke turbo. Ju mer effekt de har desto kallare går dem vid lugn körning de beror på att ju mereffekt de har desto lägre kompförhållande har dem. De passar ju din sambo bra med minst 300hk maskin.:)
Annars går en fyrtaktare lika varm som en tvåtaktare snarare hetare motor på fyrtaktaren. Tänk hellre fläktkylt typ en Skidoo Lynx 550 är ju fina fläktisar som är halvlätt också.
Tror 300hk fyrtaktare kan bli lite väl spännande för henne att hantera som nybörjare. ;) Jo, tänkte väl också att fyrtaktare går lika varmt som vätskekylda tvåtaktare, var lite fundersam över hur det egentligen såg ut med extra kylfläktar och sådant på fyrtaktarna, om det var vanligt förekommande. En fyrtaktare med extra kylfläkt borde ju klara sig hyfsat. Samma i och för sig med vätskekyld tvåtaktare med extra kylfläkt (finns väl ofta i mer arbetsbetonade maskiner). Men billigast blir väl antagligen att hitta en fläktkyld tvåtaktare typ BRP 550 eller Polaris 550, med så lång matta som möjligt så att hon inte kör fast när hon ska vända någonstans.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Tror det sitter elfläktar på de flesta fyrtaktarna, BRPs ACE-motorer har då åtminstone tidigare haft det på alla, och det lär dom inte ändrat på, och den drar igång vid typ 100 grader, så om man inte står stilla tror jag inte den kan gå varm
Om det är så, så är ju BRP:s ACE-motorer riktigt intressanta. Försökte googla det tidigare och kom in på något amerikanskt forum där de påstod att det bara var lite mer arbetsbetonade maskinerna med ACE-motorer som hade extra elfläkt (de maskiner som är tänkta att dra kälkar/pulkor med eller arbeta med i skogen etc.). Ytterligare andra påstod att det bara var vissa Renegade-modeller som hade det t.ex. Svårt att hitta information om det via officiella källor.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Ta tiden och lär henne köra istället om hon nu har lite intresse i frågan, kommer bara bli roligare för er båda. En 550 eller 600ace är snarare ett steg bakåt. Enda fördelen med en fläktmaskin är att du kan köra flera mil grusväg på våren utan överhettning... Satsa på en modernare 600 2t maskin som är så lättkörd som möjligt och ge henne massor med tid att öva och ge bra tips så kommer tempot att snabbt öka. Sen blir det mer intresse på lössnö sedan så är en 800 att föredra för dom är mer lättkörda där men är man ovan så är det lätt att bli rädd för en vass 800 så en 600 är bättre i början.
Ja jag har ju gjort missen att låta henne köra lite med min Freeride 850, den gillade hon inte, tyckte den var alldeles för aggressiv. Jag tror definitivt att t.ex. en 600 e-tec hade fungerat annars sett till att de är lite snällare, om det inte vore för att även den antagligen hade blivit överhettad med hennes körning. Efter en tur förra våren när det var lite hårdare före och hon fick stanna regelbundet för att hennes Xtrim började varna för att den gick varm (jag fick ta den och köra ut i lössnön ett tag så att den kyldes ned då), så är hon väldigt avigt inställd mot skotrar som kan gå varm vid hårdare före utan vill ha en skoter som hon kan puttra på i sin takt med utan att oroa sig. Visst finns det mer utrymme för utveckling på en vätskekyld 600 eller 800, men det gäller ju att få henne över puckeln till att bli mer van vid att köra skoter och hon är ju som sagt nu tyvärr avigt inställd mot allt som kan tänkas ha den minsta risk för att gå varmt.
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Om det är så, så är ju BRP:s ACE-motorer riktigt intressanta. Försökte googla det tidigare och kom in på något amerikanskt forum där de påstod att det bara var lite mer arbetsbetonade maskinerna med ACE-motorer som hade extra elfläkt (de maskiner som är tänkta att dra kälkar/pulkor med eller arbeta med i skogen etc.). Ytterligare andra påstod att det bara var vissa Renegade-modeller som hade det t.ex. Svårt att hitta information om det via officiella källor.
Aha, märkligt att det ska vara så otydlig info.. Men jag ljög nog för dig, xtrim 900 ace med rex2 chassit har elfläkt, men 600 ace verkade inte ha det original. Något du kan gå efter hos brps modeller är om det är galler på huven, då ska det sitta elfläkt. Exempelvis Adventure LX 600 ACE har däremot elfläkt. Man kan kolla sprängskiss också, https://www.crossfix.se/reservdelar/ men vissa kan ju vara extrautrustade, men här verkar det visas vad som sitter original.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
49 Ranger har kylfläkt. Oavsett 2-takt eller 4-takt. Och med en 49:a så vågar sambon åka av leden lika ofta som du 😄
Då blir ju 49 ranger intressant ja. Har för mig att alla Lynx Commander med 600 e-tec också har kylfläkt, men då är det ju en större och tyngre maskin och bredbandare förstås. 49 är antagligen mer lätthanterlig för henne. Både 49 och Commander ligger ju lite högre i pris än modellerna med fläktkyld 550 däremot, så det blir ju den avvägningen också. Har ju tidigare snöat in på Polaris Voyageur 550 155" eftersom den är byggd på Pro Ride chassiet, som ju är erkänt lättkört och då blir lite som en RMK-light. Har även provkört en kompis sådan och den var mycket riktigt väldigt lättkörd och enkel att hantera. Inte så mycket att gasa med däremot, över 70 km/h händer inte så jäkla mycket. Så frågan är ju om en 600 e-tec med kylfläkt skulle vara mer att växa med...