Olika färg på tändstift

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Någon som kan ha en aning om varför mina tändstift är olika färg, har samma bestyckning och nålarna sitter på samma position.
Bestyckningen är 290 på huvud och 35 på låg, skotern är en ZR 700 -99
Har även testat att skruva upp bränsle skruvarna till 2.5varv Förgasarna är Mikuni TM-40

det vänstra stiftet är gyllenbrunt och det andra har börjat få en vit rand överst på elektroden.
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Du ska väl ha större munstycken på motorsidan har jag för mej.
Hehe! kan du förklara för mig vilken sida (motorsidan) är.
Cylindern på variatorsidan belastas mest så den går varmast vilket resulterar i de du har d.v.s. olika färg på stiftena. Testa höj nålen ett snäpp och ut och prova.
Lycka till! :ciao:
 

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
en vild gissning... men om tex. nåt förgasargummi (om det nu finns på den modellen) kan ju ha en liten läcka så den får tjuvluft. Det påverkar ju bränsleblandningen.
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Varför? Har aldrig hört att det ska vara så, om förgasarna är lika inställda så känns det väldigt konstigt att ge mer soppa till en cyl. Sen om man kollar på hur bestyckningen är orignal så är det samma storlek.
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
en vild gissning... men om tex. nåt förgasargummi (om det nu finns på den modellen) kan ju ha en liten läcka så den får tjuvluft. Det påverkar ju bränsleblandningen.
Kan vara de också, så prova spraya lite startgas vid insugsgummit och kolla om motorn går upp i varv.
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Varför? Har aldrig hört att det ska vara så, om förgasarna är lika inställda så känns det väldigt konstigt att ge mer soppa till en cyl. Sen om man kollar på hur bestyckningen är orignal så är det samma storlek.
De är en hel vetenskap så de är bara att acceptera att de är så även om du inte har hört de eller inte förstår!
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Alltså stiftet som är mot magnapullen är det som får en vit rand inte det som är mot variatorn.
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Alltså man måste ju kunna ge en förklaring till varför man skulle bestycka högre på en cyl än den andra om man säger att så ska man göra. Har inte hört en enda skoterverkstad säga att man ska bestycka så när jag har prata med dom. Hmm kollat igenom insugs gummina när jag rev motorn dvs nyss
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Nej det har jag dock inte gjort, men har nya kolvar, ringar och kollade så att cylarna var i gott och likvärdigt skick
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Hehe! kan du förklara för mig vilken sida (motorsidan) är.
Cylindern på variatorsidan belastas mest så den går varmast vilket resulterar i de du har d.v.s. olika färg på stiftena. Testa höj nålen ett snäpp och ut och prova.
Lycka till! :ciao:
hehe blev lite hjärnsläpp där av allt funderande på vilken sida :laugh: