Olika elsystem på F7 efi och förgasare?

jompa_

Välkänd medlem
15 jan 2008
246
0
16
Umeå
Hallå!

Har en liten fundering på om det går att köra förgasare på en f7 efi motor utan att byta ut hela elsystemet?
Alltså om det funkar att köra med elsystemet från en efi?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag förgasarkonverterade min 03:a 2005 , största proplemet var TPS:en , förgasar TPS:en går åt motsatt håll , att montera EFI TPS:en på andra sidan förgasar bryggan gick bra tills jag märkte att den inte rymdes där utan tog i shassit ! funderade ett tag på en drevsats för att vända rotationen, men monterade den på en fristående adapter och drog den med oljewiren från gasen , alla givare och spridare måste vara kvar annars går ECU:n i felläge , jag sänkte trycket till "förgsarar vänligt" , det fungerade perfekt under alla år jag körde bortsett från lite justering av tpsen som är känslig (är inte värden rätt mot varv så larmar felkod TPS)

Att byta hela hela elsystemet räcker inte då det mindre förgasar svänghjulet inte passar på den grövre EFI vevaxeltappen ! efi spolarna passar givetvis inte till förgasar elen , lätt ska de va !!
 

jompa_

Välkänd medlem
15 jan 2008
246
0
16
Umeå
Tack så mycket för infon, då vet jag att det går iallfall!
Är nämligen så att jag funderar på köpa en f7motor men där efi boxen saknas, har fått för mig att dom är ganska dyra och svåra att få tag på? Och att det därför skulle löna sig mer att köpa två förgasare och använda istället.
Är jag rätt ute eller lönar det sig mer att leta en efi box?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
du måste he en EFI ecubox och dessutom göra det jag skrivit (boxen sköter forfarande tändningen och tror att den sköter soppan) , eller att byta all el och vevaxel/vevaxeltapp och hitta frösgasare från en f7:a som ,
jag har fått ge runt 2500-3000 för dom ecu boxar jag köpt , de är ett betydligt mindre problem att hitta en sån än att förgsarkonvertera , andledningen till att jag gjorde det var att boxarna för att justera soppan var så dåliga på den tiden ....