Oldsmobile Cutlass Cruiser Brougham `80-81

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Hej!

Har ytterligare en biltråd här, denna gång funderingar omkring en Oldsmobile Cutlass Cruiser Diesel Brougham som är svensk såld. Min farbror har en ståendes i sitt garage som hans son kört med, har frågat om jag skulle kunna få köpa den av honom billigt och han skulle tänka på det, även jag bör tänka på det då det är en amerikanare och kan vara dyr i skatt och så vidare, men han har lovat att hålla den kvar åt mig tills vi båda kommit fram till vad som ska göras. Är jag inte säker på årsmodell, antingen en `80 eller 81.



Cutlass Cruiser är en stor familjebil av kombiformat med åtminståne 6 sittplatser.
Den har el-hissar fram och bak, el-speglar, el-förarstol, AC och Eco Cool, Cruise controll, 4 stegs automatlåda, en Amerikansk lyxbil för familjen med andra ord.
Men det finns en hel del arbete på den, både exteriör, interiör och tekniskt.

Motorn är för det första urtagen och finns inte närvarande, men det finns en annan motor liggandes i en annan bil som var tänkt som utbytes, men lagren i vevaxeln är lite trötta och måste bytas ut, dock har motorn inte gått mycket heller. Det är en V8 på 6.2 liter från GM på omkring 140 hk. Motorn är lågvarvad och borde ju hålla bra, har hört att även dessa motorer har problem med topparna och de på grund av värme, övervarvning, kallstarter utan motorvärmare och dålig service. I boken står det oljebyte vid 3700 mil, vilket jag tycker är allt för sällan, jag har blivit lärd att byta efter varje 1000 för att motorn ska hålla oavsett fabrikat av motor.
Det som finns inne att göra år så klart att städa, vilket som vem som helst kan utföra.
Men då är det el som är urkopplat, konsolen med klimatkontrollen och stereon är löstagen, klimatkontrollen måste lagas då vajrarna har fastnat och sladdarna måste sättas fast igen,
ratten med stång och allt måste lyftas på plats och skruvas dit. Växelväljaren måste återmonteras med växellådan då vajrarna är lösa och det inte går att växla.
Dom instrument som fungerar är hastighetsmätaren, volt (laddningen) och bränslet, de andra kanske måste bytas eller om dom bara fjädrat iväg då det inte finns någon ström i batterierna.
Exteriören finns även att göra en del åt, såsom att fixa rost och måla samt skydda, både på sidan och under bilen, listerna runt om har lossnat och är böjda.
Gummilisterna har börja lossna vid fönstren i bakdörrarna.
Dämparna runt om verkar trötta, bromsarna bytas, punktering på bägge bakdäcken.
Men annars är inredningen i bra skick och luktar bra och det finns ingen mögel.







Angående min tidigare tråd om Volvo 245-745 och D24´an vet jag inte om det blir av, speciellt om jag får köpa Amerikanaren billigt, men om han ångrar sig och behåller den så blir det mest troligt en 745 för mig. Men då denna Oldsmobile är en ovanlig bil i Sverige tycker jag själv att jag borde slå till om han säljer den, inte många som finns i Sverige.
Och när jag fick veta att motorn var i behov av att fixas tänkte jag ”att fan, måste slå till på det här, att skruva i en Amerikansk V8 diesel av denna kaliber är min stora dröm”, och det är det, har vart med när min kusin hållit på med sina jänkare tidigare och balanserat vevaxlarna i svarven och justera ventilspel och så vidare, jag frågade en hel massa om allt det mekaniska och sprungit med verktyg fram och tillbaka åt honom.

Jag undrar vad den kan vara värd i detta skick?
Kan amerikanare bli skattebefriade eller gäller det andra regler?
Hur mycket bränsle drar den ungefär?
Hur lätt skruvade är dom?

Tack på förhand! :)
 
Last edited:

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
jänkare blir också skattebefriade vid 30 år (tror jag, är nästan 100 på det).
sen tycker jag att du borde slå till, betydligt mycke bättre och roligare än en 245/745. köp om han säljer, om det nu inte är allt för mycke de han vill ha
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Bilen har bara stått still i snart 14 år utan motor, och den vart väl delvis nerplockad för snart 5 år sedan, han har tappat andan för projektet tydligen, så antar (men mest hoppas :eek:) han säljer den då. Men ska ta och förhandla med han om den, dock vet jag inte värdet på den, och inte han heller så han bad mig fråga någon som har kunskap om dessa bilar och dess värde.

Men mer glidare finns det nog inte än en gammal Amerikanare eller hur? :cool:
Bilen är ju stor och bagaget är enormt jämfört med en Volvo 745! :happy:
 
Last edited:

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
ja bilen är ju massor större än en gammal volvo, sedan så är det ju massor mer glidare över den än en volvo med. och vad den kan vara värd, ingen aning, men eftrsom att det verkar vara mycket jobb innan den är körduglig så mellan 5 och 10 tusen, nu gissar jag bara och jämför med två capricer som jag vet av, en för 4500 och en för 5500, båda utan motor och låda, samt så är dom nog inte i så bra skick.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Nåja, nog finns det mycket att göra på bilen, det klart! :)
Annars blir den intressant att hålla på med, så tyckte min farbror också när han köpte den för lite mer än 15 år sen.
Men han tappade suget och ställde den under en massa skrot i garaget, och nu kanske vi får ytterligare en amerikanare på vägen om han säljer den, har till och med fått bror min med på projektet.

Borde ta upp att göra punkterna...
Först och främst måste bilen städas! Det som finns att göra är:
Motorn från donator bilen måste plockas ut.
Motorn från reservdels bilen måste justeras och/-eller repareras.
Delar i elsystemet (motor, mätarna, och det finns säkert fler) måste justeras, kopplas och repareras.
Reglage måste fästas/justeras/repareras.
Interiör detaljer måste fästas.
Stötdämpare måste bytas ut.
Bromsarna bak och kanske fram måste bytas ut.
Däck runtom måste bytas ut.
Listerna i bakfönstret höger bak måste bytas ut.

Och så är det iögonfallande detaljer så som:
Att listerna på sidorna har börja lossna och rosten som finns bakom dom.
Rostfläckar på färgen höger bakskärm.

Tycker att bilen är väldigt fin som i formen men som den står nu är den inte speciellt vacker, men väl på vägen med friska dämpare, ny färg och lack, tonade bakrutor på dörrarna och sidorutorna så blir den fin igen :)
Det finns en del att göra på den, men kan tänka mig att ge han åtminståne 8,5k för bilen själv, kan inte betala hur mycket som helst för en bil som inte ens fungerar och står utan motor, och inte hur lite som helst för det är inget man ser på varje gård heller, men en lätt defekt V8 diesel vet jag inte vad den är värd precis... Den eller dom som tycker att den värd mindre eller kanske mer kan väl säga till? :p
Men har ingen aning om vad han själv gav för den när han köpte den.

Har ett rymligt garage och en massa tid att spendera på bilen, inget problem med det, men när det kommer till motorn, vad kan ramlager kosta till den ungefär? Svåra/lätta att få tag på?

Tack på förhand!
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Angående serviceintervallerna tror jag det sk vara såhär: 3700 miles = 5 954.5 kilometers

Alla fordon blir skattebefriade vid 30 års ålder, så du har rätt polarisindy400.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Nu har jag fått titta på lite uppgifter om bilen.
Det är en 1980´s årsmodell, men det var en mindre motor i den än vad vi trodde det var.
Det sitter en 92 kW (125 hk) 5,7 liters motor i den original, inte 6,2´an som han sa att det var, men uppgifterna om den andra bilen hittar han inte men han söker vidare.
Men det borde ju vara likadan motor i den andra då det är likadan modell.
Ser ljust ut för köpet när han söker papperna åt mig :)
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Nu har jag fått titta på lite uppgifter om bilen.
Det är en 1980´s årsmodell, men det var en mindre motor i den än vad vi trodde det var.
Det sitter en 92 kW (125 hk) 5,7 liters motor i den original, inte 6,2´an som han sa att det var, men uppgifterna om den andra bilen hittar han inte men han söker vidare.
Men det borde ju vara likadan motor i den andra då det är likadan modell.
Ser ljust ut för köpet när han söker papperna åt mig :)
5,7:an är ökänd för sin allmänna värdelöshet.
Grovt sett en dieselkonverterad bensinare med allt vad det innebär, var inte ens bra ny.
6,2 verkar hålla betydligt bättre!
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
jag har också hört att 5,7:an var väldigt dålig, men man ska inte lyssna på allt som sägs. fast är säkert inte den bästa motorn
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Ursäkta jag inte vart inne på ett tag, men har haft problem med lite uppkoppling i 3G nätet i byn.

Nå, jag hade tänkt att jag tar båda bilarna och kör med 5.7 liters motorn, det var inget problem som skadar motorn, den skaver tydligen på lagret vid svänghjulet. Om jag ids så byter jag lagrena hela vägen, men ventilspelet måste justeras. Andra problem vet jag inte om det finns i den motorn. 5.7 liters motorn är extremt känslig för övervarv och höga temperaturer. Men motorn går ju, men som sagt den skaver lite och spikar men den går och varvar mjukt.
Jag ska försöka skrapa ihop någon tusenlapp och hämta en 6.2 liters, men om den kommer passa mot sprängkåpan sen är ju ett om, kanske måste köpa en låda också till den.

Få se om det blir någon affär i sommar, om man får sig en Amerikanare till hösten, vore ju jätte roligt.
 

Et250

Aktiv medlem
8 jan 2006
77
0
6
Nae tänkte bara har han haft bilen stående 14år så borde han väl bara vara glad att bli kvitt den och få lite yta i garaget. Är det så mycket att ta betalt för,och dessutom av en släkting? Som jag ser det......
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Nae tänkte bara har han haft bilen stående 14år så borde han väl bara vara glad att bli kvitt den och få lite yta i garaget. Är det så mycket att ta betalt för,och dessutom av en släkting? Som jag ser det......
Nå men från den synvinkeln låter det ju vettigt, men då är den inte vanlig i Sverige, lite av ett udda fynd, och speciellt med så låga miltal som den har, ca 15 000 mil enligt besiktningshistoriken. Motorn rasade då den ställdes undan och plockades ut, och motorn tog hans son med sig när han flyttade söderut och skulle lämna in den på reparation, men motorn kom aldrig tillbaka, så gubben köpte en annan bil för att ta motorn ifrån, men den motorn började gå dåligt då brorsan hans började köra med den, så inget har blivit av och den har bara stått still i garaget. Visst håller jag ju med om att bli av med den och få plats i garaget är bra betalt men ändå tycker jag att den tid han lagt ner på den redan är värd slantar. Jag hade tänkt om jag bjuder 3 500 kr för den som står i garaget, och 5 000 kr för den som han har på bakgården, så borde jag ha pengar kvar till eventuella reservdelar eller att köpa en annan motor. Hittade en fin 6.2 liters för
2 500 kr med 5 stegs låda (Cheva, Blazer '87) via Blocket, och en annan för 1 800 utan låda (Dodge van '??), så antar att den kan gå på mellan 1 500-3 000 kr den "nya" motorn. Tycker det är självklart att han ska ha betalt för bilarna ju. :)