Oktanhalt till CF 8 -07?

Reppa

Välkänd medlem
2 dec 2007
200
0
16
Mbgt
kör på vad du vill.. men i en tvåtaktare är det väl alltid bättre med spiktåligt bränsle, dvs 98.
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Ingen som vet om det är rekommenderat att köra med någon speciell soppa? När jag kikar runt lite på forumet får jag lite olika uppfattning om vad jag ska tanka.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
är det en std skoter som dessutom har knacksensor ska det inte vara några proplem med 95 , jag har dock aldrig prövat tanka annat än 98 , och skulle inte göra det även om jag hadde en skoter som jag inte hunnit trimma ....
vad som är rekomenderat säger inte alltid så mkt
man måste tex köra på Artics APV och DD olja (för att garantin ska gälla) , trots att båda är ganska mediokra produkter ...
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
nej , knacksensorn sänker effekten om oktantalet är för lågt och motorn spikar istället för att den havererar , den risken är givetvis mindre på 98:a , nya motorn med gammal 95 kan nog gå rikigt uselt
 

Thamart

Välkänd medlem
21 feb 2010
362
0
16
Östmarkum / Docksta
Det finns två sätt att mäta oktantal på.
Ron och Mon

Ron= Research Octane Number
Mon= Motor Octane Number

Dessa två mäts på två skilda sätt. MoN är det som liknar en ottomotors förbränning mest. Med variabel tändning och mera värme under mätningen.

Självfallet blir MoN lägre än RoN

Oktantalet i sverige mäts med RON

På tex shell så har de 98 RoN och 88 MoN

Detta kallas 98 oktan

I USA mäter man med (RoN+MoN)/2 Alltså ett medelvärde

(98+88)/2=93 Oktan.

i Usa har man som mest 92 Oktan, vissa få ställen kan man få Unocal 95 oktan. Men generellt sätt har Sveriges raffinaderier än bättre crackning och högra kvaliterer.

För att öka oktantalet kan man använda tex Toulen. Detta är ett supergiftigt ämne. Löser upp det mesta... Väldigt brandfarligt och skall bara hanteras av yrkesmän. Det skall blandas med bensinen utomhus, Med plasthandskar som täcker hela armarna. Om det råkar komma en liter Toulen utomhus på en lekplats gräver man upp den. Så giftig anses den och är inte att leka med... Toulen har 118 oktan med mkt lägre energiinnehåll än bensin.

Den enda lagliga och enligt mig vettiga Oktanboostern är Race Fuel 66 och säljs av Ove Björk. Kostar 900:- per 25l dunk

Med tex 10% inblandning når man 102oktan RoN Och upp till 110 Oktan går att nås med 30% iblandning.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
bra inlägg .. hur fungerar vanlig "tripak oktanbooster" ? vad innehåller det ? 2 streck = 102 oktan ! - jag har aldrig lyckats hitta några bevis/opartiska tester på att det fungerar , att duktiga förare åker med det räcker inte för att bevisa någontig ...
 

Thamart

Välkänd medlem
21 feb 2010
362
0
16
Östmarkum / Docksta
Har heller aldrig sett några test på Tripak....

Men Kompisens IQr gick pissigt utan booster iaf!!

Detta var ju dock en R med högkompstopp och pipor!

Men på en "stock" maskin så känns det ju rätt onödigt!
 

Axxel

Medlem
13 nov 2006
43
0
1
Sthlm
Det finns två sätt att mäta oktantal på.
Ron och Mon

Ron= Research Octane Number
Mon= Motor Octane Number

Dessa två mäts på två skilda sätt. MoN är det som liknar en ottomotors förbränning mest. Med variabel tändning och mera värme under mätningen.

Självfallet blir MoN lägre än RoN

Oktantalet i sverige mäts med RON

På tex shell så har de 98 RoN och 88 MoN

Detta kallas 98 oktan

I USA mäter man med (RoN+MoN)/2 Alltså ett medelvärde

(98+88)/2=93 Oktan.

i Usa har man som mest 92 Oktan, vissa få ställen kan man få Unocal 95 oktan. Men generellt sätt har Sveriges raffinaderier än bättre crackning och högra kvaliterer.

För att öka oktantalet kan man använda tex Toulen. Detta är ett supergiftigt ämne. Löser upp det mesta... Väldigt brandfarligt och skall bara hanteras av yrkesmän. Det skall blandas med bensinen utomhus, Med plasthandskar som täcker hela armarna. Om det råkar komma en liter Toulen utomhus på en lekplats gräver man upp den. Så giftig anses den och är inte att leka med... Toulen har 118 oktan med mkt lägre energiinnehåll än bensin.

Den enda lagliga och enligt mig vettiga Oktanboostern är Race Fuel 66 och säljs av Ove Björk. Kostar 900:- per 25l dunk

Med tex 10% inblandning når man 102oktan RoN Och upp till 110 Oktan går att nås med 30% iblandning.
Vem är den här Ove Björk, och hur får man tag på honom ?

Ligger lite på gränsen med min Crank shop rova, liter mer oktan skulle ge mer marginal gissar jag