ojämn gång på isen summit -02

Henriku

Aktiv medlem
12 apr 2012
76
0
6
Piteå
Tjena, fick problem med summiten i helgen. det började i Lördags när jag körde ca 2 km på isen. jag höll lagom fart, ca 60km/h en bra bit längs isen när den plötsligt började gå tungt och när jag gasade på så orkade inte skotern accelerera utan låg då fortfarande på 60km/h och bluddrade/gav ett mullrande dovt ljud. Jag stannade och skottade lite snö på den för jag tänkte att den kanske gick varm. stängde av den en stund och då var det inga problem i ca 200m men sen började den att bli orkeslös och tappa fart och efter 1 sek så piggnade den till igen och efter 1 sek så tappa den fart och gav dovt ljud och så höll den på. När vi sedan kom till ett skogsparti då var det inga problem alls. Jag antar att det gick bättre eftersom jag inte kunde hålla in gasen under en längre sträcka i skogen utan det blir mer pumpande med gasen (ni förstår säkert hur jag menar).

Söndagen kom och då provade jag byta stift och stack ut igen och ut på isen, inga problem till en början men efter ett tag...samma problem, den piggna till och sen tappa den fart osv osv. Jag körde då in i skogen och där var det inga problem alls (jag stannade aldrig och lät skotern svalna nån gång så den kan ej gått varm).

Vad kan vara problemet? sticker till fjällen om 3v så behöver snabbt hjälp. :)
 

Henriku

Aktiv medlem
12 apr 2012
76
0
6
Piteå
Tack för tipset! kan vara så , dock har det varit runt 20-30cm snö på isen där jag kört och då borde jag fått nog med kylning...samt har jag isrivare på den. Men jag ska definitivt kolla upp det!
 

Erskeperske

Välkänd medlem
9 jan 2012
598
2
18
Färila
Tack för tipset! kan vara så , dock har det varit runt 20-30cm snö på isen där jag kört och då borde jag fått nog med kylning...samt har jag isrivare på den. Men jag ska definitivt kolla upp det!
Oj va de så me snö på isen? då är det nog inte slidsen
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Låter som att den tömmer flotörhusen. Kontrollera bränslefilter och bränslepump att den pumpar som den ska.
rengör även förgasarna speciellt nålventilerna!

Alt tjärvande sekvariator om det inte är motorrelaterat.
 

Henriku

Aktiv medlem
12 apr 2012
76
0
6
Piteå
Talade med en bekant om detta problem och han har haft samma problem med sin tidigare skoter. Dvs att den "tvekar"/"rycker" som jag beskrev i mitt första inlägg. För honom berodde problemet på primärvariatorn. Vad exakt dom gjorde för att lösa problemet vet jag tyvärr inte eftersom vi träffades som hastigast på gymmet.

Nån som känner igen problemet?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Bränslepumpen är viktig du kollar så inte den tömmer flotörhusen och motorn skär! Upprepade tömmningar gör att kolvar skär tillslut.

Pumpen är enkel att kolla. Ta lös soppaslangen från förgasarna och dra i startsnöret som om du skulle starta den ( med intryckt dödare). Då ska soppan svätta stötsvist ut ur slangen , men det kommer inga mängder. Det duger med att det skvätter ut ur slangen några cm. Om pumpen verkar ok så finnd det risk för skit i förgasarnas nålmunstycken så en ordentlig rengöring av fuggarna är inte fel.

Det är lika stor changs att det är variatorerna ,,endera tjärvande bussning på primären eller tjärvning i sek ,,ev någon klack eller plastrulle som ramlat lös i sekvarren.

Kan räcka med rengöring men det är stor risk att någon bussning är väck. Om du mekar loss primärfjädern kan du dra yttre skivan in o ut på axeln och känna om den kan hugga eller glappar ovanligt mycket.

Ingen olja på bussningar bara!! Rengöring med sprit eller bräklen/bromsoksrenörings spray är bra. Om du har tillgång till torrspry är det en viss fördel att spruta på alla rörliga delar (men inget måste)
 

Henriku

Aktiv medlem
12 apr 2012
76
0
6
Piteå
Tack för bra svar Boost! dock är jag riktigt kass på att meka i skotrar så förklara gärna hur jag på bästa sätt ska rengöra primären och sekundären, utan att ta loss primären för då behöver man väl en avdragare. Hur mekar jag loss primärfjädern? vart sitter den?
 

Henriku

Aktiv medlem
12 apr 2012
76
0
6
Piteå
Jag har nu rengjort förgasarna, primärvariatorn och rave-portarna samt även bytt ut grenröret som det var en spricka i.

Stack iväg till fjällen under helgen och problemet kvarstod.. Jag märkte dock att när detta fenomen inträffar är när jag har kört lite hårdare med skotern dvs antingen full gas på isen i ca 1 minut eller busar runt i lössnö. Direkt efter börjar den alltså att tappa effekt och skotern får ett dovt ljud och sen efter 1 sek blir den pigg igen och låter normalt och det repeterar sig om och om igen tills jag stänger av skotern och låter den stå i 10 min. Efter det är den som den ska igen. Men om jag håller mig runt 6000-7000 varv som mest uppstår inte problemet.
 

Henriku

Aktiv medlem
12 apr 2012
76
0
6
Piteå
Börjar känna mig desperat nu. ingen som har nån annan ide? Kan det vara DPM:en som spökar? kan det vara en trolig orsak?
 

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
om du misstänker dpm kolla slanganslutningar för dessa kan lätt gå av, min summit gick skitkasst vid pådrag men bra på lågfart å då var de skit i solonoiden på dpm.
 

Henriku

Aktiv medlem
12 apr 2012
76
0
6
Piteå
Dom är inte av. dock blir det väl att prova på att rengöra solenioden.

Hur pass stiftkänslig är en skoter? original skall det vara BR9ECS stift i summiten men jag har kört i år på BR9ES stift. Har köpt BR9ECS stift nu och provkört med dem. Då fick jag skotern att uppföra sig på samma sätt som tidigare när jag fått den varm, jag stannar till för att filma med mobilen för att få med ljudet på film men när jag väl började filma så gick den som vanligt igen och det hända inget mer under den timme jag var ute och körde.
 

NickoSupra

Medlem
16 dec 2012
30
0
1
Kan det kanske ha med oljeblandningen att göra?
är inte riktigt så haj på skotrars motorer men är det 2taktare så kanske det är blandningen som gör att cylindern inte orkar med.
 

Henriku

Aktiv medlem
12 apr 2012
76
0
6
Piteå
Jo var ute en timma med sambon i lördags bara ledkörning mellan 0-80km/h och problemet dök aldrig upp. Riktigt märkligt men himla skönt. Tänker dock inte andas ut ännu utan det kan ha varit en tillfällighet.

Jag har inte rört DPMen nånting eftersom allt funka som det skulle men händer det igen kommer jag uppdatera tråden samt peta lite på DPMen.

Om nu allt är som det ska är det bara att konstatera att det var stiftet som gjorde skillnaden. Jag böt alltså ut de BR9ES stiften som satt i till BR9ECS som står som reservdel på BRP Parts Catalog.

Tack för hjälpen hittils och jag återkommer om jag får tillbaka bekymret!