ojämn gång och går ej att stänga av..Lynx 800 H.O -03

robban77

Ny medlem
3 mar 2013
4
0
1
har problem med min Lynx Ranger Mountain 800 H.O -03 den går ibland ojämt eller hur man ska kalla det den typ 4takter när man åker lugnt på hägre varv går den rent.sen när den går så där konstigt så kan det även vara problem med att stänga av den.man kan trycka ner dödar knappen och dra ur nödsnöret men den går ändå ett tag innan den lägger av..någon so kanske kan ha något tips på vad det kan vara för fel
 

björne76

Välkänd medlem
16 nov 2007
294
0
16
Hur fick du då den att stanna? choken?rusar motorn på tomgång? isf e du nära o få haveri pga tjyvluft
 

robban77

Ny medlem
3 mar 2013
4
0
1
den brukar stanna efter ett tag men det tar några sekunder annars så kan man lägga i baken och då brukar den stanna..annars så får man dra bort tändhatten..nej den rusar inte.lite högre var än normalt och den går lite ojämnt..tror inte på tjyvluft riktigt insug gummina ser bra ut..ska va i så fall om den ska tjyvlufta i packboxarna i motorn
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Och extremt dåliga insugsgummin! Kolla med lite startgas runt motorn/insug osv, hittar du inget, rengör förgasare och kolla bestyckningen så ingen tidigare ägare bestyckat ner på lågfart. Testade det på min och var ingen hitt!
 

escapade 67

Aktiv medlem
2 jul 2010
99
0
6
kolla om kolvtopparna är väldigt sotiga då kan du få självantändning av bränslet även i toppen kan det samlas för mycket sot om så är fallet får den mest troligt för mycket olja o för lite bensin annars mest troligen något med tändningen tex statorn, för sen eller tidig tändtidpunkt.
 

jelifi

Ny medlem
20 apr 2010
4
0
1
Tackar för svar även om det inte är min tråd! ska prova med startgas och se vad som händer.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Statorfel är inte otroligt många maskiner blir så när stator ger ström ut i jord = delvis korsluten. Som ex så blir Thundercat 900/1000cc exakt så knäpp i 50% av statorfel fallen.

Jag har stator sprillans ny (billig) om det nu är så illa.