Oil prime engine

Kyparn_

Medlem
12 sept 2017
21
0
1
Fick upp meddelandet Oil Prime Engine på min rmk 2015 idag.
När det hände kunde jag inte varva mer än 3000 varv och kunde inte lägga in backen. Tillslut försvann meddelandet och jag kunde köra. Men kan dock inte lägga in backen sen dess. Det hände ca 4 gånger.

Vad beror det på?
 

Kyparn_

Medlem
12 sept 2017
21
0
1
Du har problem med att bromslampan lyser hela tiden. Säkert bara is vid bromshantaget.
Du har helt rätt med det. Den lyser hela tiden.
Det är bytt bakljuslampa till en liten liten ledramp och som enligt förra ägaren påverkade att lampan lyser hela tiden. Finns det något fix?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Prova att lägga ett motstånd parallellt med LED-bromsljuset, för att simulera glödlampans strömförbrukning. 22 ohm som tål minst 15 W kan bli lämpligt. Tänk på att motståndet blir varmt, montera det så att inte värmen kan ställa till med skada.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Det sitter led lampa orginal också på dessa, så något motstånd ska inte behövas. Går fint att köra utan baklampa också, bromslampan på displayen ska i inte lysa då. Så troligen har du något strul med bromskontakten i bromshantaget. Prova koppla loss kontakten framme vid styrstången och mät upp om brytaren fungerar. Kan säkert gå att bara koppla ur kontakten också så borde lampan slockna i displayen.