Ocklbo 300 S, Suger inte bensin från tanken.

Striddan

Medlem
8 sept 2021
8
1
3
33
Luleå
Hej, jag har en ockelbo 300 S 1978.
Motorn som sitter i en sachs 290, en cylinder.

Problemet jag har är att skotern inte suger bensin från tanken.
Trycksätter jag tanken så att bensin kommer fram till förgasaren startar skotern och går fint tills den inte orkar suga fram bensin från tanken till förgasaren.
Primer som sitter mellan bränslepump och bränslefilter suger bensin från bränslepumpen istället för slangen, veckar jag slangen till bränslepumpen suger primern bensin från tanken.
Jag har slangklämmor på alla skarvpunkter.

Jag har bytt
Orginal Tillotson förgasare till en ny Mikuni VM 28, 1.5 nål med ny membranbränslepump.
Klyvt hela motorn och bytta ALLA packningar förutom den som sitter på magnepull sidan.
Nya bränsle slangar.
Rengjort tank, bränslefilter i tanken och bytt bränslefilter som sitter utanför tanken.
Ny kolv med nya kolvringar.

Komp-testat innan kolvbyte = 6 Bar
Efter Kolvbyte = 7 Bar
Komptestaren är inköpt på biltema om det har någon betydelse vet jag ej ( Tänker kvalite)
Testat spruta startgas runt motorn när den är igång, innan packbox för vevaxeln byttes fanns det läckage.
Byte av packbox visade inte mer i komp.

Vad är det jag missar ?
All hjälp uppskattas.
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Har du kopplat in bränslepumpen rätt väg och rätt vakumslang till vevhuset? De brukar va pilar på in ut ur pumpen och utgången mitt på lär va vakumdrivningen.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.516
32
48
För mig satt det problemet i slangen/tyngden som suger upp soppan. Längst ut på tyngden som håller nere soppaslangen på botten av tanken, var hålet i tyngden helt igensatt. Rengjorde och allt funkade igen.
 

Striddan

Medlem
8 sept 2021
8
1
3
33
Luleå
Har du kopplat in bränslepumpen rätt väg och rätt vakumslang till vevhuset? De brukar va pilar på in ut ur pumpen och utgången mitt på lär va vakumdrivningen.
Tack för svaret, har bytt alla slangar och rengjort alla filter. får söka vidare
 

Striddan

Medlem
8 sept 2021
8
1
3
33
Luleå
Har du kopplat in bränslepumpen rätt väg och rätt vakumslang till vevhuset? De brukar va pilar på in ut ur pumpen och utgången mitt på lär va vakumdrivningen.
Hej och tipset ! har med en fungerande bränslepump av samma sort från en annan skoter och funkar ändå inte. Misstänker att jag måste byta backbox på magnepullsidan. Läst mig till att den ska ha 9,5 bar i komp och jag får bara 7 trots kolvbytet och byte av packbox på primärsidan. Uppdaterar om det löser problemet.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Du får inge högre komptryck av att byta packbox på vevaxeln. 7 / bar duger för att den ska gå rent o fint men den kan tappa lite effekt bara vs om den ger 9,5. Men komptrycket är helt ber på hur snabb och stark man är. De gäller att hålla full gas och dra minst 5gg så snabba drag man orkar med. Motorn ger även dåligt komp om den inte körts någon timme typ inkörning.
 

Striddan

Medlem
8 sept 2021
8
1
3
33
Luleå
Du får inge högre komptryck av att byta packbox på vevaxeln. 7 / bar duger för att den ska gå rent o fint men den kan tappa lite effekt bara vs om den ger 9,5. Men komptrycket är helt ber på hur snabb och stark man är. De gäller att hålla full gas och dra minst 5gg så snabba drag man orkar med. Motorn ger även dåligt komp om den inte körts någon timme typ inkörning.
 

Striddan

Medlem
8 sept 2021
8
1
3
33
Luleå
Okej, tack för tipset ! Har bara dragit en gång för allt jag är värd när jag fått 7, ska bli intressant att se vad de en får om jag testar att göra som du beskrev. Skönt att veta att 7bar duger bra!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Okej, tack för tipset ! Har bara dragit en gång för allt jag är värd när jag fått 7, ska bli intressant att se vad de en får om jag testar att göra som du beskrev. Skönt att veta att 7bar duger bra!
Oj bara ett drag och hela 7 bar ,de lät bra! Den lär ge 10 bar med 6-7 drag, dra tills mätaren stannar helt enkelt.
 

Striddan

Medlem
8 sept 2021
8
1
3
33
Luleå
Oj bara ett drag och hela 7 bar ,de lät bra! Den lär ge 10 bar med 6-7 drag, dra tills mätaren stannar helt enkelt.
Uppdatering, fick upp till 9.7 bar ! Dock fortfarande problem med att primer suger bensin ur bränslepumpen ist för tanken. Har ju nyss bytt från att använda original förgasare och tillhörande luftburk till att köra med en mikuni med.ett luftfilter rakt på förgasaren. Kopplade bort luftfiltret och stoppade handen för där luftfiltret sitter och då fungerade primern. Med andra ord drar primern luft därifrån. Har du något tips på hur man kan komma runt det problemet ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Uppdatering, fick upp till 9.7 bar ! Dock fortfarande problem med att primer suger bensin ur bränslepumpen ist för tanken. Har ju nyss bytt från att använda original förgasare och tillhörande luftburk till att köra med en mikuni med.ett luftfilter rakt på förgasaren. Kopplade bort luftfiltret och stoppade handen för där luftfiltret sitter och då fungerade primern. Med andra ord drar primern luft därifrån. Har du något tips på hur man kan komma runt det problemet ?
9,7 bar lät bra. De är väldigt vanligt primerpumpar börjar läcka bränsle in i förgasaren så de surar ner sig = svårt att gå rent på tomg i första hand. Backventilfunktionen i primern lägger av. Prova ta lös primerslangen från förgasaren och sug i slangen mot primern, de ska va tvärstumt/tätt. Primerns sugslang brukar man bara T-koppla in mellan tank och pump. De gör inget om primers stjäl soppa ur pump eller slang för flotörkoppen på förgasaren är alltid full under gång och efter man stängt av motorn. Motorn kan starta och gå några min på enbart soppan i flotörhuset och under den tiden hinner pumpen komma igång även om de blir luftficka i slangen.
 
Reactions: Striddan

Striddan

Medlem
8 sept 2021
8
1
3
33
Luleå
Skotern går nu som en klocka och vintern är räddad ! Tack till alla som har tagit sig tiden och ge råd och bolla idéer, det uppskattas verkligen.