Ockelbo 6000

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Har en gammal Ockelbo 6000 tror det är -89 hur som helst den startar och går bra men va ut och drog skotersladd i dag och på några ställen var det väldigt trångt så jag fick köra sakta och då ville den lägga av efter ett tag är man med och gasar på direkt så tar den sig och funkar som vanligt har för mig att det varit lika tidigare nån gång men märks sällan för man kör inte så lugnt så lång tid med den. Inbillar mig att det kan vara bränslepumpen som ger för dåligt på låga varv så den går tom. Har inte kollat men antar den är vacum driven från vevhuset men blir det mera vacum i vevhuset om man gasar på när den håller på och lägger av för känns inte som den varvar upp. Nån som varit med om liknande och har tips innan jag chansar och byter pumpen.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Och du har tagit bort förgasaren och gjort rent den grundligt invändigt i kanaler och munstycken?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De låter som den surar ner sig vid krypkörning de låter som den fyrtaktar. Åtgärd om de nu är en Mikuni vm rundtrottelförgasare är att skruva ut luftskruven mer. Om de nu är en Mikuni så sitter skruven på höger sida förgasare före trotteln i insugsrikkningen, de är en liten försänkt skruv med spårmejselfäste. Skruva ut den ett halvt varv och rusar inte motorn på tomg efter halvt varv kan du skruva ut den ännu mer (vänstervarv). Du kan skruva ut den mer o mer ända tills motorn har svårt att gå ner på stabil tomg där går gränsen. Ställer du den så klarar den mer krypåka utan att sura ihop. Duger inte det får man byta till mindre lågfartsmunstycke. Ex om de sitter 35" så sätt i 27-30 ber hur mycket den surar. Om bränslepumpen är dålig brukar motorn tappa effekt/bränsle vid längre fullgaskörning. Vid krypkörning brukar dåliga pumpar hinna med att fylla flotörhusen.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Nej den fyrtaktar inte går perfekt tills den dör om man inte är snabb på gasen då kommer den igång igen och har nått svagt minne av att den gjort så tidigare och att man då fick pumpa 1 gång på primern för att få den att hoppa igång igen. För att förtydliga så går den perfekt vid normal körning men om man ligger för länge på låga varv så känns det som det tar slut på bensin därför trodde jag bensin pumpen var slut men kanske är nått annat. Skotern har varit min fars men har mest stått still inne på loge gått drygt 200 mil men nu har jag tagit över den på riktigt har väl haft den som min den senaste 15-20 åren och är ju riktigt bra att dra skotersladd med så den kommer nog användas lite mera i framtiden nu när den står hos mig.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Min gissning är att lågfartsmunstycket har ärgat en aning, så att det blir lite mager blandning vid körning en längre stund på låga varv. Därför vaknar den till om den får en dutt med primern eller ett snabbt lyft av choken.

Ta ur och gör rent munstyckena invändigt, både huvudmunstycke och lågfartsmunstycke.
Använd några tunna kopparkardeler ur en elkabel, som du drar igenom munstyckena så att eventuell oxid eller ärg nöts bort.

Det är enkelt och tar inte lång stund.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Är helt övertygad att det inte är stop i förgasaren vore blandningen fel visar det sig i stort sett direkt har aldrig varit med om att det tar flera min innan blandningen skulle bli för mager och den börjar inte gå dåligt den läggare av tvärt typ som att det är slut på soppa därav min tanke att soppa pumpen ger för lite på låg varv. Undrar om vacumet blir högre till bensin pumpen om man gasar fullt trots att inte varvet stiger. När skotern stått över sommarn får man prima igång den sen måste man varva upp den innan den orkar få fram bränsle själv så är nog inne på pumpen ändå. Tänkte ge mig ut å dra lite leder i morn igen men får nog ta in skotern å kolla över slangarna till pumpen och kanske beställa en ny dom kostar väl inte mycket gissar jag.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Gjorde ett ryck med racern byta vacum slang till en något vekare men troligtvis lite styvare och ca 1 dm kortare och nu verkar den funka som tänkt men har bara kört en kort sväng. Hinner jag i morn ska jag hänga på sladden och köra lite lugnt på leden som går genom skogen så det är risk för att sladden hugger i träden funkar den där får man nog se felet som fixat. Passade även på att byta ut säkringdosan med runda porslinsäkringar som typ glappat sen den var ny till en hållare men flata säkringar så nu funkar lyse samt handtagvärme igen.