Ockelbo 4000 , Hjälp med växellåda.... ?

Ockelbo 4000

Aktiv medlem
5 jan 2006
72
0
6
Hej!
på växellådans sida sitter det som en skiva med flera hål och i ett sitter det en skruv,ser ut som nån typ av justering eller vad är det?
sen nästa grej var tappar man ur och fyller på olja?

Väldigt tacksam om nån kan svara på detta,bör väl även vara liknande mellan andra ockelbo modeller...

Mvh Andreas
 

lallen

Ny medlem
8 jan 2006
2
0
1
Växellåda

Tjena

Skivan med hål på sidan är Kedjespännaren för kedjan i växellådan.. Och ja
byta olja är inte alls roligt, Det finns ju ingen plugg och man kommer inte ner med någon slang
så man kan suga ur oljan.. jag värmde upp oljabaljan längst ner sen vände jag upp
och ner på skotern och oljan fick rinna ur där nere på sidan var det sitter ett stort runt gummi. (bakom detta gummi fyller du ochså på med olja till den når till kanten.. fyll lite i taget och låt rinna ner ) (borrade ett hål brevid genom chassit så den fick rinna genom där) tog även och försökte skrapa mellan kedjan ner i baljan med ett bladmåtsblad så jag fick upp det mesta av klegget.. Men är nog bäst att göra hela prosseduren 2 ggr för att få bort så mycket skit som möjligt ! Ja så gjorde jag iaf.. Hoppas någon annan kommer med något smidigare sätt !! och Lycka Till !!

PS. har du några bilder på din får du gärna maila ! så kan jag ochså maila på min.

Mvh
Christian
 

Ockelbo 4000

Aktiv medlem
5 jan 2006
72
0
6
Hej!
tack för svar!
Kedjespännaren har jag kommit på för det var likadant på farsans safari och han hade instruktionsbok...
är det inte tänkt att man ska byta olja i dom eller ska man behöva ta bort hela kåpan...hmm men men jag tror jag provar att åtminstone kolla så det är olja i den...
hur kollar man kedjespänningen då?
menar du bilder på skotern eller vxllådan?

Mvh Andreas