NYTT TYG PÅ SNÖSKOTERSITSEN, YAMAHA ET 340.

rafael

Medlem
19 nov 2010
24
0
1
Ekenäs, Finland
Hej. En enkel fråga. Är i behov att sätta nytt tyg på snöskotersitsen.
Är det bara att köpa nytt konstläder och nita fast och kanske limma litet?

Har också en liten skada på vindrutan. Vet någon vad lim man
kunde använda.

Tack på förhand!
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
För att få dynan snygg är det inte bara att nita/klistra på nytt konstläder.
Du måste klä av det gamla, då upptäcker du att den gamla beklädnaden består av minst två ihopsydda/limmade/svetsade delar, förmodligen är det tre-fyra delar. Dessa får du lov att sprätta/klippa isär och ha dom som mallar. Sedan klipper man ut delarna från det nya konstlädret. OBS! se till att det finns tillräcklig sömsmån, bör finnas plats för minst dubbla sömmar. När man sedan syr så bör man ha en bra symaskin och en kraftig syntettråd som inte suger åt sig vatten. Om möjligt bör man försöka göra själva sittdelen och sidorna av ett stycke, då det är svårt att som amatör få sömmarna vattentäta. (Skumgummit under kommer annars snabbt att bli surt och börja mögla). Eventuellt kan man täta sömmar på insidan med silicon.
- Så visst går det att göra hemma, men det är inte jätteenkelt. Blir det snyggt? Det beror bl.a på hur noga man mallat, hur duktig man är vid symaskinen och de material man använder.
Själv har jag aldrig klätt om någon skoterdyna, däremot några moped och mc dynor och lätt var det inte. Det gick åt mycket material i början för att man slarvade, mätte fel eller var allmänt klantig.
Så gillar du inte att sitta vid symaskinen råder jag dig att hitta begagnad dyna eller låta klä om dynan hos proffs.

Rutan då? Har egentligen ingen aning, men eftersom en skoterruta är lite böjlig och flexar ganska mycket pga vibrationer och stötar från trädkvistar så finns det, mig veterligen, inget bra lim. Möjligtvis kan man använda någon slags transparent silicon, kanske sådant man limmar ihop akvarier med? OBS! Det är inget råd, utan bara en personlig fundering. - I vilket fall så går det nog inte att få snyggt.
Men ny/begagnad ruta borde väl inte vara omöjligt att hitta till bra pris?
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Lämna in dynan på sömnad.. säkert många som kan ordna med detta men jag rekommenderar https://sv-se.facebook.com/wibergsmobler de gör ett riktigt bra jobb.

Angående rutan så är det bästa att ta en lödkolv och smälta ihop rutorna, funkar på de flesta.. Sätt som punkter/sömmar med en bred spets över sprickan ganska tätt så blir det bra.. Det kommer ju synas att det är lagat men går att få ganska bra och framförallt hållbart!
 

GP292

Aktiv medlem
16 dec 2011
56
0
6
Kussjö
Det finns vissa plaster man kan använda aceton vid lagning, det löser upp plasten och sedan när acetonet dunstar stelnar det igen.