Nytron startar inte...

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Behöver lite input! Skulle göra en kvällstur nyss men icke... De finns kräm i batteriet för den går på startmotorn men när jag vrider på tändningen så hör jag inte bränslepumpen gå och sen lyser en motorsymbol på instrumenteringen... någon som har en idé om vad detta kan bero på..? Temperaturen låg vid tillfället runt -30
 

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Ispropp i bensinpumpen, långsökt kanske? Åkte på ispropp i bilen här om dagen.
Kanske kan vara reläet eller säkringen till pumpen som har gått?
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Om du väl får igång den, akta så du inte har ispropp i kylsystemet också :)

EDIT: lätt hänt vid -30
 
J

Jona$

Det är reläet som frusit och vad för kod får du fram?
Men vem fasen vill köra skoter i -30
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Det är reläet som frusit och vad för kod får du fram?
Men vem fasen vill köra skoter i -30
Sa jag till min bror också förra nyår, for ut med en kompis i 35- resulterade med en skuren 800 och 18000:- i rep.. Var dessutom första dagen där så det blev inge skoter för min del.. Den hade nog varit ganska varm motorn eftersom toppens bultar var blånade om man säger så..
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Sök rätt på startreläet och knacka på det, samtidigt som du kör på startknappen. En polares var likadan.

Jag vaknade en lördag förra vintern, fast besluten om att köra skoter. -26 grader. Klädde på mig rejält, skotern startade, men GOSSE, gick den tungt. Startmotorn gick sjukt segt... Tog mig iväg, körde 3 mil mot stugan, tog en korv på OK i Råneå. Fortsatte sen, stannade efter några hundra meter då jag hade fått en liten glepa mellan glasögon och hjälmen, så det började svida lite på kinden. Grattis. Riktigt otäck förfrysning, hade ont i kinden flera veckor! Varje gång jag gick ut började det bränna... Var försiktig vid sådan kyla! Gissar att det tog 20 sekunder i ca 70km/h innan skadan var skedd.

Körde totalt 12 mil den dagen, som kallast -29, som varmast -26.
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
okej ska göra ett nytt försök imorgon. Funkar de inte så ska jag ställa in den i varmgarage och söka rätt på de där startrelä. Återkommer" =)
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Om den drar runt motorn så är det inte startreläet som är problemet. Felet är garanterat bränslepumpsreläet, ställ in den i värmen å tina upp den så kommer den att starta. Åk sen till din handlare å be att han tar hem ett nytt relä, men se till att du får den nya modellen för att Yamaha har kommit med ett nytt då det där var ett problem förra säsongen på ett antal maskiner.
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Om den drar runt motorn så är det inte startreläet som är problemet. Felet är garanterat bränslepumpsreläet, ställ in den i värmen å tina upp den så kommer den att starta. Åk sen till din handlare å be att han tar hem ett nytt relä, men se till att du får den nya modellen för att Yamaha har kommit med ett nytt då det där var ett problem förra säsongen på ett antal maskiner.
Ok tack ska kolla även det. Ja de är som du säger för motorn drar runt som vanligt, men man hör att bränslepumpen inte går...
 

Mangeboy

Välkänd medlem
21 feb 2009
128
0
16
Ullånger
Exakt samma sak hände på min 09:as Nytro XTX häromdan, startmotorn går men motorlampan lyser och siffrorna 43 på displayen. Var bara att ta bort noskåpan (den med rutan på) och försöka värma reläet. Jag improviserade då jag inte hade möjlighet att ta in den där jag var då och använde en hårtork och blåste in där. Det sitter 4 relän höger fram i nosen (syns på länken stecka skickade) det är det tredje framifrån du ska värma.

Men man blir ju lite less när nåt sånt här händer och sen får man höra av handlaren när man ringer han att det inte var helt ovanligt och att reläna är omgjorda till 2011.. Men ingen större skada skedd, får ut ett nytt relä på garantin som kommer nästa vecka.
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
går att flytta reläna oxå ta ifrån tex lyset om jag inte e helt ute å cyklar. du får gärna berätta vad som är skillnaden på nya å gammla relät när du får de om de bara är limmat.
 

Mangeboy

Välkänd medlem
21 feb 2009
128
0
16
Ullånger
Du menar alltså att man tar reläet från lyset och sätter dit det istället för bränslepumpsreläet? Det borde ju funka, förutsatt att de är gjorda för samma strömstyrka och har lika många anslutningar. Jag har inte plockat lös något själv så jag har ingen aning faktiskt.

Jag kan ju försöka se på reläna vad som skiljer, men det blir nog svårt att se nån direkt skillnad på dom skulle jag tro. Men det kommer inte förrän på onsdag nästa vecka.
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
kollad lite till nu relät till lyset går inte ta däremot de till kylfläkten ska va likadant. hmm ser ju att nummrena till reläna står ju i länken jag skickade in förut :)
 

SRX-OLSEN

Välkänd medlem
5 dec 2009
164
0
6
Östersund
kollad lite till nu relät till lyset går inte ta däremot de till kylfläkten ska va likadant. hmm ser ju att nummrena till reläna står ju i länken jag skickade in förut :)
tycker ju att det är lite svagt av dig stecka att inte du kunde alla artikelnummer på nytro utantill utan blev tvungen att kolla i länken....
HAHAHA!!:p
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Nu går den igen! Har inte gjort ett dugg, när ja provade dagen efter så låg tempen runt -20 istället och då hoppade den igång som vanligt... Men ska beställa nytt relä hos handlarn för att slippa framtida problem. Tack för snabb support! stecka, klockrent med "sprängskiss"! =)
 

SRX-OLSEN

Välkänd medlem
5 dec 2009
164
0
6
Östersund
är det nån som vet ifall reläproblemet bara var på -09orna?
jag har ju en -08mtx men har aldrig upplevt några problem,
tänkte om man ska byta i förebyggande syfte.
skulle ju inte vara så kul om man blev stående på fjället.....
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Det där problemet har funnits ända sen -06 då Apex:en kom med insprutning.
Den stannar ju aldrig under körning utan det blir när den har stått å hunnit kallna såpass att reläet fryser,men vet man vilket relä det är så kan man alltid tina upp det på plats genom att värma det med handen. Säkrast är ju att byta ut det till det nya. Garantin ska täcka det där, annars så var det inte så dyrt, under tvåhundra iaf.
 

SRX-OLSEN

Välkänd medlem
5 dec 2009
164
0
6
Östersund
ok, då är det med andra ord bäst å svänga förbi stecka nån dag så han får peka vilket relä jag ska förvara i kallingarna när det är kallt ute:lol: