Nytro XTX utväxling & drevning

rojo8515

Välkänd medlem
25 feb 2006
192
0
16
Efter en långtur i pudersnö ca 50 mil så imponeras jag över hur fint XTX:n tar sig ram i pudret. Och då har jag originalmattan på dessutom, visst hade det inte skadat med lite högre kamhöjd förstås. När jag nu fick åka flera mil i ospårad pudersnö så kan jag tycka att utväxlingen är lite för hög original. Den orkar inte riktigt skjuta iväg om mattan får skovla på djupt i pudret. Så fort det blir lite fastare underlag skjuter den iväg som en raket upp till 150 km/h. Ni som kör lite högre kamhöjd, har ni drevat ner den några kugg?
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Jag kör min XTX med 8 kuggars no-slip drivisar!
Det grundade sig mest i att jag ville dreva ner och skaffa no-slip drivhjul!
Känner inte att jag saknar kraft i något läge, men har ju försämrat attackvinkeln lite.
Har även investerat i ett variator kit, det kan jag verkligen rekomendera :)
 

rojo8515

Välkänd medlem
25 feb 2006
192
0
16
Verkar som att det kan vara en god idé att dreva ned lite. Jag gillar inte riktigt det här med nonslip drivhjul, det blir väl en hel del vibrationer och ljud på skotern?

Klarar man att dreva ned två kugg utan att byta kedja?
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Verkar som att det kan vara en god idé att dreva ned lite. Jag gillar inte riktigt det här med nonslip drivhjul, det blir väl en hel del vibrationer och ljud på skotern?

Klarar man att dreva ned två kugg utan att byta kedja?
2 kugg på lilla drevet funkar med orginal kedja. I verkstadsmanualen står det vilka kombinationer som funkar med olika kedjor. Finns att ladda ner till RTX.
Fördelen med nonslip drivhjul överväger de lilla extra vibrationer och oljud. Det är mest innan dom slitit in sig. Med dom kan man ha mycket slakare matta och klara sig utan isrivare och slidesbyte. Kör själv med 9 kugg så man slipper krångla med hastighetsmätaren som inte stämmer med 8 kugg
 

rojo8515

Välkänd medlem
25 feb 2006
192
0
16
Då skulle alltså bästa lösningen vara att dreva ned två kugg på lilla drevet och köra 9 kugg drivhjul? Blir det ungefär samma utväxling med 8 kugg nonslip om jag inte bryr mig om att hastighetsmätaren diffar lite? Hur viktigt är det vid montering av nonslip drivhjul, behöver axeln balanseras upp eller är det bara att pressa dit drivhjulen?