Nytro XTX snö i tunneln

rojo8515

Välkänd medlem
25 feb 2006
192
0
16
Jag har noterat att det gärna packas en hel del snö i XTX:ens tunnel som har gjorts lite smalare än tidigare för en bekvämare stående körning.

Det blir inte många millimeter mellan matta och sidoväggarna och snön fastnar gärna på flera platser, ofta vid hjulen.

Gjorde iordning en kort träpinne av en dörrlist och drar den en gång på varje sida av mattan, verkar behövas rensas lite varje kväll.

Funderar också på dubbskydden, där fastnar ju en hel del snö. Borde väl vara enklast att ta bort dem bara?

Har ni några andra knep?
 

Nytro09

Medlem
1 mar 2009
6
0
1
Väst Sundsvall
Ja, man blir tvungen att rensa efter varje resa, använder träpinne som du. Annars blir det stenhård is och det smäller bra när den slås lös! Jag har läst på forum i USA, Total Yamaha om någn form av spray som finns där. Har inte hittat något här i Sverige. En del verkar bygga för avgasröret också för att slippa värmen - vet inte om det är så lyckat.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Man får ju is i tunneln på vilken skoter som helst efter en dags körning. Om det nu inte är stenhård skare så får man väll inte så mycket.

Jag brukar hänga upp min bak när jag kommer hem och ta en trä pinne och skrapa ner all snö på mattan och sen gasar jag ur den.
 

rojo8515

Välkänd medlem
25 feb 2006
192
0
16
Visst blir det is och snö i tunneln på alla skotrar, men går det att göra några förbättringar på Nytron? Att plocka bort dubbskydden borde kunna hjälpa, då kan det ju inte fastna någon snö där i varjefall. Tror inte på att sätta för ljuddämparen som på amerikanska forumet, konstruktionen är ju att snön ska kyla av den. Och där fastnar ingen snö, klart att smältvattnet kan frysa till men det är nog inget större problem.