Nytro xtx eller förlängd rtx?

Storbb

Medlem
4 apr 2011
44
0
1
Har bestämt mig för att köpa en xtx 2009,2010 till vintern då funderar jag lite.
Brukar finnas en hel del förlängda rtx till salu, men är lite fundersam över dom.
Va är det för fördelar och nackdelar med att köpa en förlängd eller blir den kanske lika bra som en orginal xtx?

Är lite emot dom förlängda rtx men jag kanske har fel....
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Nackdelar är att oftast är det rtx-08 som är förlängda och då har dom tunneln med de gigantiska fotstegen utan snögenomsläpp. Även 08an har vekare subframe och sämre bussningar i a-armar.

Fördelar borde vara att rtxen har fetare dämpare original med bla ställbar dämpare fram i boogien vilket xtx saknar, attackvinkeln borde vara något brantare på en rtx vilket ger bättre dämpning på led men sämre framkomlighet i puder.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Nu har jag bara kört min 09- RTX ->365, men inte bara hört de från en källa att de förlängda RTX'arna har en bättre lång i snön än XTX. Detta bla hos yamahacenter i Luleå.
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Har förlängt min RTX men är inte riktigt nöjd med hur boggien funkar. Har dock aldrig testat en XTX men det jag saknar är viktförskjutnignen så man får skidres. Misstänker att XTX kan vara bättre på sånt.