Nytro X-Ride - era SÄMSTA erfarenheter?

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Funderar på att uppgradera lekfaktorn i vinter och en X-Ride verkar vara det jag borde ha. Tyvärr har jag aldrig hunnit köra någon mer än några hundra meter runt någon testbana och på den sträckan hinner man ju inte få någon uppfattning om hur den verkligen är.

Min körstil har tidigare varit 95% led men med en maskin mer anpassad för lössnö så lär jag nog söka mig av spåren lite mer. Skulle tro att siffran går ner till 60-70% led. Därför är det fortfarande viktigt att den uppför sig bra efter led.

Man hör saker som att den är tungstyrd, svårmanövrerad, dålig boggie och liknande.

Därför vill jag vet vad ni som äger en X-Ride tycker är SÄMST med er skoter.

/S
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Hej !

Det ända jaghar att klaga på bär det gäller xriden är arr stötdämparna i bogin är för mjuka ken det fixar kramforsligan för 2500-3000kr för båda bogiedämpare noch skiddämparna och då kan du få snowx hårda dämpare och allt där i mellan :).

Men på ttx/xtx har du hårdare dämpare med ljusrerings möjlighet av komp och retur sen på ttx,n är det ju öhlinare runt om.

Jag kör 90% led med min xride med turbo och den är väldigt smidig och stabil i hastigheter runt 100km/h och kan ta tvärrakurvor i hög hastighet.
 
Last edited:

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
De ända jag har att klaga på är mattan=Jävligt dåligt fäste å på lappskidorna på dom 27milen på sockersnön som jag hann med. Annars jävligt nöjd
Än så länge!
 

Andersxboy

Välkänd medlem
27 jan 2012
262
0
16
Vindeln
Det absolut första jag gjorde va att byta skidor, orginal styr varken i djupsnö lr på led. Blev som natt o dag med c&a pro. Mattan är väl heller inget att hurra för....
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
OK - så ett mattbyte, stötdämparuppgradering och skidbyte är vad man kan kan räkna med att få göra. Det rör sig om ca 7-10.000:-.

Vad är oddsen att man får en trevlig kombimaskin som både uppför sig väl efter leden men även går att köra i lössnö utan att hålla höga farter?
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Goda ! Jag tycker den funkar bra för båda !
Med orginal motorn så mste du inte byta matta direkt utan prova med org först ! Sen kan man kapa kammarna till 45mm då får du bättre fäste både på led och lössnö ! Då kammarna blir ngot hårdare då.
Har inte provat detta själv men enligt vad jag läst på forummet så ska det bli en klar förbättring.

Ang bättre skidor så kör ajg med slp powder pro och dom är grymma!

Så kör några mil innan du börjar uppgradera :) om du skimsar om dämparna så kan du ligga i mellan 70-100km/h utan problem efter leden.
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Annars kan du ju köpa en xtx lr ännu bättr ttx så får du grymma dämpare och bra matta direkt !
Sen om du vill ha bättre lössnö egensaper så kan du ju förlänga den.
 

Lserobban

Medlem
14 maj 2012
48
0
1
Lycksele
Mina erfarenheter med min 12:as X-ride är att som ovan, skidorna kass, bytte till CA pro MTX blev galen skillnad så skidbyte är ett måste!
Har även drevat ner min 4 kugg, nu minns jag inte vad original drev är men det gjorde stor skillnad i råstrykan men toppfarten är ju inte där som tidigare, men kammarna flyger av trots nerdrevning, been there done that :)
Mattan också, halkig enligt mig, slirar mycket... Kapa ner är ett alternativ jag funderar på, fast en helt ny känns bäst! Dock kostar ju allt kosing...
Haft liite problem med varmgång, trots lite snabbare takt på körningen men inget extremt problem. Går det för sakta så säger ju det sig själv att det kan gå varmt med mindre snösprut då xriden har "sista" kylaren relativt jämns med din högerfot i sittande ställning.

Vikten givetvis, 80kg extra jämfört med en annan skoter märks enormt mycket, motorn jämförs ju som en 600cc i många tester, där saknar jag lite effekt original mässigt trots sina 135 hk tror jag det var.
Tankvolym för liten, går att fixa trailtank men.. då passar inte all plast(gjorde inte tidigare iallafall)

Men generellt, rätt nöjd, ingen skoter passar en till 100%. För det jag kör så räcker det gott o väl!
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Var är skillnaden mellan XTX och X-ride?
XTX är en hybrid med 144" (365cm) matta, 44mm kammar
X-ride ska vara en lössnöhybrid i klass med freeride/assault. 153" (388cm), 57mm kammar

Ska du köra en hel del led så kör på XTX:en.
Vill du åka mer lössnö och utvecklas som förare, välj nåt annat än Nytron...
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Det är inga 80kg som skiljer ! En nytro väger 278kg tankad och klar med alla vätskor!
Bensin,motorolja,kedjehusolja,glykol,bromsvätska.....

Alla andra märken anger torrvikter på sina skotrar ! Men visst nytron är tyngre än typ en pro rmk !
Men det går att dumpa en massa vikt på den om man vill och har pengarna!
 
Last edited:

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Pappersvikten spelar ingen roll om man provkör dom.
En bra jämförelse med en skoter vs en Nytro är att köra med passagerare på skotern, då vet du hur det känns.
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Jo visst är en 2t skoter mycket smidigare ;)
Men om man inte tillhör dem som nödvändigtvis måste krågla in iskotern i tät skog och krypa fram så duger nytron fint :) det är vad jag tycker iaf men testa båda och känn efter själv !