Nytro vs apexmotorn ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
vad skiljer dessa åt förrutom att apexmotorn har 4cyllindrar ?

Såg en komp apex motor på blocket:nuts:
Och lurar på att bygga en nypex men jag har inte riktigt förstått vad fördelen med apex motorn är ?

Sen undrar jag vad som måste moddas föratt klämma ner denna motorn i nytron ? Och kan jag köra med samma turbo?
Om man köper ny mcx box och grenrör.
Men kännar man bara 20hk på detta byte lr ?
Det största mcx kittet till apex är ju på 290hk !

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Lite snabbt från minnet så behöver du modda subframen nere vid vattenpumpen alternativt skaffa en annan pump, vad jag också sett är att dom kapar ur lite i hörnet på "batterilådan".
Sen är det väl lite annan slangdragning till kylsystemet.
Jag såg annonsen men det stod inget om elsystemet så du behöver nog elhärvan med ECU och Apex mätarhus.

Turbon är väl samma men du behöver annan Intercooler och Box som du skriver.

den sägs vara snällare på remmar än trippeln och sen finns det en teori som säger att eftersom Apexmotorn roterar "baklänges" så ska den ta ut lite av den övriga roterande massan och kännas lättare.
När det gäller effekten har jag inte hundra koll men du kommer alltid ha ett övertag med Apex mot Nytron det är ju en stor fördel att den får varva längre tack vare nerdrevningen av variatorn.
Och kanske det bästa.. Ljudet :)

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Ok ! Då vet jag :)
Hade väl inte tänkt bygga nån nypex, men jag har set att det är endel här på forumet och youtube som gjort detta.därför undrade jag vad fördelarna var med apex motorn då den har typ samma cylindervolym som nytromotorn.

raket`n

Välkänd medlem
9 feb 2010
375
3
18
Ludvika
men du skrev::
lurar på att bygga en nypex men jag har inte riktigt förstått vad fördelen med apex motorn är ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Mjo det blev tokigt !
Men det är inte värt att börja ett sådant bygge med dessa dåliga vintrar vi har nu 4-6helger/vinter att köra på grr ,