Nytro turbo skjuter remmar!

Ronk@n

Aktiv medlem
13 feb 2006
78
0
6
Luleå
Är det någon som har erfarenhet av att Nytro med turbo skjuter remmen efter ca 10 mil :hmmmm2:, motorn är linjerad så det kan man nog utesluta.
Den är förlängd med 365x40,5x51 matta, annars är den original sånär som på annan sekundärfjäder, vikter, primärfjäder.

Tacksam för svar
//Ronkan
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Om den inte drar ner remmen i sekundären så kör du nog med för hög drevning, själv drevar jag ner min MTX nu när turbon åker på. För annars har jag erfarat att dom blir lite hårda på remmen.
 

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
Tjena Ronny, antar jag....;)

Kollat me en polare som kör me turbo på sin maskin. Han säger att den är för högt drevad om den nöter så mkt rem. Alltså precis som föregående talare skrev....:rock:

Hare gött//Björn
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Om den inte drar ner remmen i sekundären så kör du nog med för hög drevning, själv drevar jag ner min MTX nu när turbon åker på. För annars har jag erfarat att dom blir lite hårda på remmen.
Det är väl så att den drar ner remmen för snabbt i sekundären du menar ?
Och där av så slirar den i sekundären och livslängden lidande.
Spänn sekundären mer.. eller dit med en brantare helix eller kombination.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
vad för brickor?
nämligen så att min gör likadant.

slet av senaste remmen efter 500 fullgas.gick rakt av exploderade inte eller liknande.och den remmen la jag dit för kanske 10 mil sedan
 

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
Chims brickor, gör så att remmen, kommer ner mer i variatorn eller så att den kommer högre upp, vilket kan göra att den inte slits lika mycket.

Finns att köpa hos vilken ÅF som helst.
 

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
Nja, jag snackar om brickor som man sätter på sekundärvariatorn, som gör att remmen blir lite "länge" eller "kortare" beroende på hur många och breda brickor.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Inte dom som sitter på skruvarna alltså? Dom justerar ju hur mkt variatorn är öppen när den är "stängd" sas... Thats it. Resten är fjäder och helix. Kanske finns det så man kan sätta bricka vid fjädern i sekundären också ?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
JeppeR och berrob, ni pratar om samma sak, fast med olika variatortyper...
Vissa variatorer schimsar man isär, och vissa nyare har inbyggda justeringsmöjligheter.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Annars provade då jag idag med att montera yammas egen vita fjäder i sekundären på en rtx turbo, ca 90grader förspänning. Och den slutade direkt. Så det verkar funka finfint.