Nytro TTX någon som har hunnit köra en del?

rojo8515

Välkänd medlem
25 feb 2006
192
0
16
Är det någon som har hunnit köra en del med Nytro TTX och vad tycker ni om den?

I vinter har jag tyvärr begränsad budget så jag funderar på om det är något av lösningarna på nya TTX:en jag kan använda på min Nytro XTX 2009 (utan turbo).

Jag åker mest riktigt långa touringturer på led och lite lek i puder ibland. Nu vid 50 årsåldern och med en välskapt ölmage prioterar jag komfort mer än tidigare.

De nya skidorna till exempel, blir den lite lungare med dessa?

Eller finns det några ännu bättre eftermarknadsskidor att få tag på?

Hur fungerar den föstärkta kylningen från MTX som nu är monterad? (För det är väl samma?)

Blir det lika mycket is på de bakre övre vändhjulen som tidigare?

Är det jätteskillnad på TTX-dämparna mot de fina HPG Clicker dämparna som fanns på 09 modellerna?

Funderar på att låta renovera originaldämparna, brukar vara stor skillnad på nya fräsha dämpare generellt.
 

Johanzone

Välkänd medlem
8 feb 2012
118
0
6
Fagersta
Hej!

Jag har inte så mycket att jämföra med då jag enbart har haft en RTX tidigare som jag hann åka 70 mil på förra vintern.

Men har nu en TTX och jag har hunnit åka någon mil nu och har även testat puckel led körning och kan säga att Öhlinarna gör verkligen sitt jobb till 100% :) (kör standard inställningarna).
Dynan är också helt otroligt skön.
Tycker även att TTX:en är lättstyrd än vad min förra RTX var på led.
Jag bytte original skidorna på min TTX till ett par Ca&Pro XTX skidor, så jag kan inte uttala mig om original skidorna.

Riktigt nöjd med maskinen, just nu väntar jag tills jag har passerat inkörningsmilen så jag får använda den till 100% :)
 

bcc

Ny medlem
11 jan 2009
4
0
1
Just nu är jag alldeles lyrisk över ttx! Jag har aldrig hittills haft någon skoter som jag kört så fort med och tvekat så lite kring diken, gupp eller flygturer. Jag har aldrig provat nytro xtx så jag kan inte svara kring vad som är annorlunda men jag gissar att det är dämparna som jag älskar då jag inte tror det är jag som utvecklats så mycket..;)
Styrningen är jag dock inte så nöjd med men det verkar som alla vänner är missnöjda med detta nu iom hur dåliga lederna är och hur bottenlös snön är. Detta blir kanske bättre senare på säsongen när leder och spår blivit bättre!
Förra säsongen hade jag en apex och trodde att jag skulle sakna motorn i denna i och med bytet till nytro, men NEJ! Det går fantastiskt bra i motor och det känns fantastiskt att den är min.. Älskar den!!:)
Men som svar på din fråga kring att renovera dämpare och dylikt så tror jag faktiskt att det är ttx dämparna som liksom är grejen... och JA, det blir galet mycket is på övre hjulen i boggien, de som sitter i mitten typ!