Exakt samma fel på min imorse.
Bryggade över polerna på reläet med en mejsel så att den startade,funkade sen klockrent.
Har krånglat lite då och då sen i höstas.
Märkligt att problemet fanns kvar trots att du bytt relä,finns inte så mycket annat mellan startmotor och batteri.
Kanske bränd startmotor?
jag har provat att lägga skruvmejseln jag åh men de funka inte, kan det vara så att startmotorn har frysit på nå vis? jag körde fast i ett blött dika och det kom in mycket slask
Prova att ta in skotern i varmgarage och se om det löser sig, annars så är det tyvärr bara att byta startmotor.
Att byta startmotor är en hyffsat stor operation då du måste lossa hela motorn för att få ut själva startmotorn. Sen så tror jag att dom har startmotorer på Garage24 om jag inte minns helt fel, nästan halva priset som original.
brukar antingen vara startrelät el bränslepumpsrelät men klickar det så funkar startrelät. Går bränslepumpen när du vrider på tändningen? Om inte så är det reläet till den som strular. Det är isof ett av de 4 som sitter framme i noskonen. Finns flera trådar ang detta om du söker. Försök få in den i värmen till att börja med.
nu har jag tagit in den i värmen i 2 dygn, ladda batteriet, prova med annat start relä och va ut och mätte lite ström nu och märkte att det inte finns nån ström till startmotorn?
Jag och några skotergalna var ute och körde i Lofsdalen för några veckor sedan uppstod ett problem med Nytron. Vi hade kört några timmar utanför led och stannade på en fjällsluttning. När jag skulle starta skotern igen visade displayen en blinkande motorsymbol, samtidigt blinkar varvräknaren och en orange lampa. När tändningen vrids till startläge händer inget. Vi bytte plats på reläna men det hjälpte inte. Vi provade koppla ström direkt till startmotorn och upptäckte att det är kortslutning. Det var bara att dra hem skotern till stugan. Där visade sig att startreläet stod på hela tiden fast skotern var igång och hade bränt startmotorn. Just nu har jag skruvat loss motorn och tagit loss startmotorn (tog cirka 3 timmar). Jag öppnade startmotorn och såg att hela statorn hade smält.
Är det någon som vet var man kan köpa en startmotor billigt? Varför får startreläet manöverström hela tiden? Är det fel på tändningslåset? Någon som har haft samma problem?
Om jag inte minns helt galet så är startreläet jordstyrt, dvs att du har manöver till reläet men den jordar när du vrider på nyckeln. Kan vara jag som minns fel, men det kan ju vara värt att kolla.
Bra tips! Jag ska kolla om startreläet är jordstyrd. Då kan det vara kabeln som är skadad och jordar genom karosseri. I värsta fall får man dra en ny kabel till reläet och montera startknapp, för att inte riskera att bränna den nya startmotorn. Verkar vara ett sällsyntfel men tråkigt när det händer.
För övrigt hade jag inget Ohmmätare i fjällstugan så jag bytte i all hast till ett nytt startrelä men det löste inte problemet.