NYTRO RTX TURBO "Back country"

rtx144

Välkänd medlem
9 nov 2011
330
0
16
Sävast
Nu är det dax att dra igång en egen tråd här.
Skotern i fråga är en specialare för förhållanden här i luleå, och nån sväng innåt landet och fjällen.
Det är i grund och botten en svart och röd Yamaha Nytro RTX SE 2011.

Saker som är gjort.

OFT relocator.
OEM svart bukskydd.
MCX 180 hk turbo med kortad ljuddämpare(pga feulracket)och snorkelkitt.
Förlängd till 144" med BilletX prylar, även vändhjul från BilletX, Backcountry 365x38x44.
ROX 4" höjare.
Xenon 5000k slim.
Yamaha/skinz mjuka handtagskydd.
CA PRO MTX, Vita med svart båge.
Polaris Feulrack moddat med diodlyse och värmesköld i alu, profil i alu som går under förlängningen där kabeln till bakljuset går=Ingen synlig kabel.

Ska göras.

Pulverlacka fronbågen svart, ska in med den imorn.
Montera Timbersled 39" svart framvagn (så fort den behagar komma).
Byta xenonboxarna som envisas med att gå sönder hela tiden.
Skinz/Yamaha Mjuk ruta.

Och kanske framöver, utvärdering i vinter.

Timbersled 153 eller 162 boggie.
OEM tunnelförlängare från 153/eller 162, plus dom plåtar som skiljer RTX och MTX, dropbrakets från Timbersled.
Skinz/yamaha bakre lyftbåge.
Challenger Ex 153/162.
Skinzdyna:).
 

Attachments

Cleant

Välkänd medlem
23 nov 2010
604
1
16
Kiruna
Kul med ett till nytro bygge! men vad är du har under styrstången? ser ut som nån plast eller dyl?
går inte att göra bilderna större:/
 

rtx144

Välkänd medlem
9 nov 2011
330
0
16
Sävast
Kul att du tycker det Cleant, följer ditt bygge också, antar att du också går och väntar på delar från jänkarna.. Yes, det stämmer fint Tobbe, Det är Xenon ballasterna som sitter fast på 3 mm aluplåtar, i bultarna där luftburken en gång satt:).

Har satt turbo nu i höstas så jag väntar ivrigt på att framvagnen och styrstålen till Ca pro skidorna ska komma, så man får börja prova ut variatorn.

Ska lägga ut mer och större bilder, många har funderat över Feulracket, så jag ska ta bilder på det så ni får se på nära håll hur det är gjort.
 

rtx144

Välkänd medlem
9 nov 2011
330
0
16
Sävast
Nu är frontbågen på storhedens industrilack, hörde även om att ev lacka chassit när det blir att inleda fas 3 i projektet. dom hade en fin sidenmattsvart färg som som jag tog på bågen, blir det bra så kör jag chassit i samma färg.
 

rtx144

Välkänd medlem
9 nov 2011
330
0
16
Sävast
20110224155.jpg
Polaris tillbehörs rack med snopro diodbakljus, kabeln dragen genom stjärnan;).

20110412205.jpg
Monterat och klart på maskin, plåten är för att skydda dunken från avgaserna, funkar fint. Ingen turbo på maskinen när jag gjorde det här i våras.

20110407203.jpg
Kabeln drogs under chassit ca 40 cm i en fyrkanstprofil i alu, har bara provmonterat på bilden.
 

Attachments

Last edited:

mdtl

Välkänd medlem
9 feb 2011
154
0
6
luleå
Såg helt ok ut.Tur att inte alla e märkes fixerade!
Men ursäkta va stod i bakgrunden?sport quttro,äkta?
 

rtx144

Välkänd medlem
9 nov 2011
330
0
16
Sävast
Tack:), jag blev nöjd, yamaha hade ingen rack som passade, men det hade polaris. Det är en av mig kortad Audi gt coupe som clonats ihop med en Audi 80 QUATTRO, man har ju billiga intressen...men den är såld nu till en kompis, jag bygger en annan bil nu.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Tack:), jag blev nöjd, yamaha hade ingen rack som passade, men det hade polaris. Det är en av mig kortad Audi gt coupe som clonats ihop med en Audi 80 QUATTRO, man har ju billiga intressen...men den är såld nu till en kompis, jag bygger en annan bil nu.
Känner igen trenden...
Fast jag har modellen som tog över efter Urq.
...som har stått parkerad i garaget dom sista fem åren med konstant dåligt samvete. :(
Kan inte vänja mig med tanken att sälja bara, finns inte så många S2or kvar heller längre-speciellt inte med 12000 mil på mätaren.
 

rtx144

Välkänd medlem
9 nov 2011
330
0
16
Sävast
Jag älskar audis rally bilar med 5 cyl turbo, behåll s2 an. Det är lite off topic nu, men kul att ni gillade min sport QUATTRO:). Vill att framvagnen till skotern ska komma så man får prova turbo, har ju inte gjort det ännu..
 

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Ååååh. Här har ni en till Audi tok=) Själv har jag en S2,a oxå, sv-såld med 2 ägare (Mig inkluderad) www.garaget.org/fish kan ni se den och alla andra bilar jag haft! (mest Audi, bl,a 4st S2,or en S4, en urq, 2st S3 mm mm.) Ursäkta off topic. Schysst skoter f,ö!
 

rtx144

Välkänd medlem
9 nov 2011
330
0
16
Sävast
Hehe:), det är lungt, skoter och Audi värkar höra ihop. Ska ta och kolla in dina åk. Tack:).
 

rtx144

Välkänd medlem
9 nov 2011
330
0
16
Sävast
Jag och min brors maskiner för ett år sen, var inte helt nöjd med Phazern så det blev Nytron jag har nu, kommer nog aldrig mer köpa 2 nya maskiner på en sesong.
 

Attachments

Last edited:

rtx144

Välkänd medlem
9 nov 2011
330
0
16
Sävast
20110222152.jpg20101110028.jpg

I väntan på delar så lägger jag upp förslag på montering av XENON ballaster på Nytro och Phazer.
 
Last edited:

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Vet en i Borlänge som har en Audi Sport Quattro Grupp B i originalskick som gått 0 mil.:eyebrows:
 

rtx144

Välkänd medlem
9 nov 2011
330
0
16
Sävast
Har du hunnit testa skotern ngt med 180 kittet? monterade du det själv?
Körde första turen idag med turbo, har väntat på bla ny framvagn från Timbersled mm, men till den här veckan kom det sissta och jag kunde ta en repa på åkern, den går mycket bra med 180 hk, det där lilla som saknades förut finns nu där med råge! och jävligt skönt ljud blev det också, dock kanske den låter mer än den ska då ljuddämparen är lite kortad (utfört av mcx).

Jag har inte monterat utan jag överlät det åt MCX, då dom har ganska bra pris på monteringen(5000 kr) dom gjorde ett kanonjobb, snyggt och prydligt med god funktion. variatorerna fixade jag själv, mcx vikter i primären och vita fjädern (hårdaste oem) i sekundären.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
rtx144;
Härligt att höra :) Ja jag hoppas på att den ska vara lite lik upplevelsen med min M1100T som jag fick uppleva i 40 km. Är väl svårt att säga ngt om bränsleförbrukningen än förstår jag.
Köpte du timbersled framvagnen i sverige eller? Vad var det för pris?
Hoppas att du får en härlig jul med mycket snö.