Nytro rtx fjädring

Surt

Välkänd medlem
26 dec 2011
204
0
16
Västmanland
Hej alla yammaägare!
Är så himla trött på fjädringen på min 2011rtx. Med tanke att nytron börjar bli gammal så måste väl någon här ha en rekommendation på en vettig setup. Jag väger ca75kg och skotern är standard, kör ca 50/50 led/lös.
Tar tacksamt emot tips och tricks så jag bara kan finjustera när snön är här!
Tyckte den kändes orolig och tungstyrd förra vintern!
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Kolla på Skinz youtubeklipp (flera stycken) som de kallar för shock therapy. Där går de igenom steg för steg vad man ska tänka på.

Jag har en RTX SE (förlängd till 144")som jag labbade lite med i fjol. Jag tyckte också den blev tungstyrd på slutet av säsongen så det var därför jag började labba lite och jag hittade lite på något amerikanskt forum där de grundligt labbade med en RTX SE så jag försökte kopiera så mycket jag kunde utifrån deras resonemang och det enda som hände var att jag fick en jävligt låg maskin som var helt värdelös i snö. Sen kollade jag på skinz-klippen och insåg ganska snabbt att hela det jag gjort var i princip tvärt emot vad skinzkillarna sa. Så när jag gjorde som de sa så blev den hyffsat OK faktiskt. Nu är mina boggiedämpare rätt slut så de ska in på renovering så fort jag känner att jag har någon krona över till detta så ska jag försöka trimma in det lite bättre.

Ett problem jag har är att jag ändrar förutsättningarna rätt mycket när jag kör för hälften av gångerna jag är ute så har jag med mina tvillingsöner som är 9 år och de väger väl en sissådär 35 kg st med kläder på dvs +70 kg utöver mina 85-90 kg med kläder och körklar och inställningarna man gör är väldigt beroende på hur mycket man lastar ner maskinen. Jag hoppas att med fräsha dämpare och eventuellt nya fjädrar så kanske det räcker med att bara spänna upp fjädrarna i boggien och ev pumpa upp framdämparna lite.

Sen måste alla glapp bort från styrningen och bussningarna för skidorna i spindeln är ju inte ens bra när de är nya. Jag och en fd kollega beställde andra bussningar med lite tightare passning och det blev hyffsat. Jag borrade även in en fettnippel i spindeln så att den bussningen går att smörja. Jag kan säga att skidbussningen behöver egentligen ha ännu bättre passning för det blev inte helt 100 med den jag satte i i fjol.

Jag kör med Yamahas MTX skidor och de är väl lite tungstyrda i grundutförande och valet av styrskenor påverkar också. Så det är många parametrar att ta hänsyn till.
 

Surt

Välkänd medlem
26 dec 2011
204
0
16
Västmanland
Tack för svar, har kikat på skinz filmerna som är riktigt bra för övrigt. Jag kör med pp skidor så visst är det klart den är lite tungstyrd men jag vill ha den lite mindre trög!!
Men jag upplevde den svajig efter jag renoverade bakre dämparen, lite läskigt när man kommer upp i fart å den börjar vandra i sidled. Jag har labbat en hel del utan att få den å kännas bra så man börjar ju bli lite lack på bandvagnen nu!!
Så vore tacksam för alla braiga tips!!
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Har du testat att ställa in den enligt skinzfilmerna? Nu är ju deras tips kanske lite mer anpassat för ren lössnökörning om jag minns rätt.

Jag upplever min jobbig på led bara. Tungstyrd och oberäknerlig ibland. Men i lössnö så märker jag inte av det alls och det är väl kanske inte så konstigt. Jag upplever det som att den har alldeles för mycket skidtryck och det var väl det jag lyckades minska en aning på slutet (i princip inför sista svängen i våras). Ganska högt tryck i framdämparna + främre boggiedämparn och ganska mjuk längst bak. Då verkade det bli mer viktförskjutning bakåt när jag satt på och de nämner ju det i skinzklippen också. Sen är jag rädd att man får inse fakta att det är en maskin som är tung i framvagnen och de har lite skum framvagnsgeometri som inte borgar för att de ska vara superlättkörda. Jag testade en x-ride i fjol med skinz-framvagn och den var helt annorlunda i uppförande. Sen om det var bättre kan jag inte avgöra då jag bara körde i lössnö och bara en kort sväng. Den kändes sävligare på något vis och det beror nog på att spindlarna har ett längre försprång än original setup. Men jämfört med min så var det så många andra parametrar som skiljde så det går egentligen inte jämföra dem alls.

Jag ska i allafall fortsätt labba enligt skinzkonceptet. Jag hade två badrumsvågar i fjol (en under varje skida) och då kunde jag i allafall se hur skidtrycket minskade efter jag hade gjort som de sa. Men det är ju fortfarande högt. Jag tror de rekomenderade runt 75kg eller så och jag har för mig att jag hade över 100 kg från början och fick ner det till 85-90 kg dvs åt rätt håll i allafall.

Men angående nervositeten så är det väldigt viktigt att alla glapp är minimerade hela vägen från skidor upp till styret och det är ju ett antal ställen det kan glappa på.

Hur långt har din gått? Är det också en RTX SE som har Fox Float X dämpare, dvs de som går att justera en massa saker på?
 

Surt

Välkänd medlem
26 dec 2011
204
0
16
Västmanland
Det är en rtx 2011 så det är en massa justeringsmöjligheter på foxarna!
Den har gått strax under 200mil, snart inkörd:)
Får nog köpa ett gäng vågar och börja från början....
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Då finns det ju i allafall förutsättningar för att man kan lyckas. Jag tror att grundinställningarna från yamaha kan vara en bra början faktiskt. De står ju i antingen instruktionsboken eller om det är i verkstadshandboken.
 

Surt

Välkänd medlem
26 dec 2011
204
0
16
Västmanland
Yes, i helgen blir det att gå tillbaks till handboksinställningen och börja från början!!
Sen får man hoppas man får till nå innan man blir gråhårig:)
Måste även fixa toe outen efter relocator monteringen samt slp pp skidorna.. Jävla skruvande!!!
Ska man gå på måtten i instruktionsboken eller ska man ligga lite över så den inte spårar så lätt??
 

Surt

Välkänd medlem
26 dec 2011
204
0
16
Västmanland
tack för tipset, ligger nu på ca 7mm så det blir nog bra. Och alla justeringar ligger på standard så nu får den lite ny olja och en genomgång sen är det bara hoppas på en vargavinter👍
 

Surt

Välkänd medlem
26 dec 2011
204
0
16
Västmanland
Å så vart det bakslag i helgen, den bakre boggiedämparen läcker olja. Verkar va bra kvalité på orginaldämparen pallar bara 195mil tydligen!!!
Sen nu när man ändå är igång, var får man tag på nå bra skydd för att slippa få ner snö på variatorremmen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.094
897
113
Stora Blåsjön
Å så vart det bakslag i helgen, den bakre boggiedämparen läcker olja. Verkar va bra kvalité på orginaldämparen pallar bara 195mil tydligen!!!
Sen nu när man ändå är igång, var får man tag på nå bra skydd för att slippa få ner snö på variatorremmen.
Är den orörd sen ny så är det ju bra. 145mil över första servicen...
 

Surt

Välkänd medlem
26 dec 2011
204
0
16
Västmanland
nej tyvärr så är den renoverad för exakt 7mil sen. Men efter helgens skruvande för att gå tillbaks till original justeringar så är jag jävligt besviken på kvalitén på dämparna, finns inga "klick" kvar på någon boggiedämpare och bara den ena framdämparen!!
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Hur går det för dig med dina inställningar? Får du till något? Jag försöker och få min mindre bångstyrig och det blir bättre men den är fortfarande väldigt tungstyrd. Att dessutom hoppa emellan nytron och en summit XM gör inte saken bättre för den är ju extremt lättstyrd. Jag ska byta skidor till helgen. Har beställt delar till detta som förhoppningsvis kommer på fredag. Sen köpte jag även nya kulleder då mina nedre är sopslut.
 

Surt

Välkänd medlem
26 dec 2011
204
0
16
Västmanland
Jadu i år har jag åkt ca 2km så har inte rört nå mer sen sist, men det lilla jag kört så kändes den inte lika orolig som innan jag grejade.
Så jag hoppas d blir en bra påsk så man får några mil.
Sen får jag se om den blir kvar, åkt 13mil på dom 3 senaste vintrarna!
Själv, har du lyckats med nå revolutionerande inställning?
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Nä inte mer än att jag har konstaterat att 1000-1100 mil sliter på det mesta i chassiet så jag har bytt saker fortlöpande. Jag har bytt kullederna som jag skrev i nedre a-armarna då de var sopslut och så ska jag sätta dit Pilot 6.9 skidor då de tydligen ska vara bra på nytros. Jag håller på och väntar på delar till detta så jag kan inte testa dem än. Sen upptäckte jag att boggien inte ville fjädra ut helt när den är obelastad men det verkar var boggiefjädrarna som är lite trötta.

Det är liksom ingen ide att labba med dämparna om man inte ens kan uppnå grundinställningen för ride-height och den strys av fjädrarna och lufttrycket i framdämparna så man får väl slanta upp för ett par fjädrar också...neverending story.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Helvete vad dyra nya fjädrar var. 2400:- st på yamahacenter. De kostar 66 USD om man kollar i Usa. Får se hur jag gör...

Läste lite om att det oftast var bättre att justera upp förspänningen mer med plastklacken men jag har på max. Såg att starsuspension hade en sån klack som hade 2 ännu hårdare lägen men den passade bara xtx modeller. Är det någon som vet om det finns något liknande till rtx?
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Det är ett stort glapp( tomgång ) i fjädringen på yamahas boggie både apex och nytron.
Jag kör med hygear suspension spring spacers blir mycket bättre.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Det ante mig. I och för sig spelar det ingen större roll. Det går lika fort men frakten var högre än priset på plastbitarna så det var lite surt. Man kanske ska snurra igång svarven på jobbet. Tror jag har en bit nylon liggandes.