Nytro RTX 153"

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå
Fyllde kylsystemet genom att dra vätskan med vacum. Hoppas på så sett att det inte finns några luftfickor kvar.

Snygga upp orginal bromshandtaget genom att ta bort div fästen o dyl

Här hamna knapparna till hand o tumvärmarna. Av eller på inge tjafs :heh:
 

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå
Mina runningboards är ju i princip kopior ppå skinz. Har kollat en del på polaris o dom har ju igentligen bara stöd i fotholken uppåt o inget åt sidan. Så du ska kunna hamna så långt fram på maskin som möjligt. Har sett PPF nya runningboards där orginal nytro fotholkar används o ska hålla så jag chansa o gjorde samma.
Skulle igentligen byggt helt nya fotholkar så man kommer ännu längre fram men insåg att tiden inte kommer räcka...får bli nästa år
Bort med skinz-kopiorna


..o dit med orginal. Ska jag va ärlig känns dom inte riktigt lika stum som dom förra
 

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå
Jo vet att även skinz orginal har fått lite kritik men jag gjorde stöveltestet o det gick att vrida stöveln i holken utan att fastna. Sen blir det sällan hopp o dropp när jag kör så i ärlighetens namn står man ju sällan i holkarna.......men då blir ju detta bättre ur flera synvinklar :bigsmile:
 

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå
Fick klart maskin i veckan o han även väga den vilket var spännande
Detta är vikten utan bränsle,olja,el kylvätska

Toppad med bränsle,olja o kylvätska...

Hade hoppats på samma vikt som i fjol eller kanske nått kilo mindre så vart väl sisådär nöjd. Har ett par Gripper skidor liggandes som är ca 2kg lättare än mtx orginal så me dom så är jag nere på samma som i fjol.




Fick tvärgöra ett litet fäste för kylslang på vsida så det inte låg o slog mot ventilkåpan


Moddstyret. Mycket nöjd .:madgrin: Ska fixa nån sorts gaswire låsning som jag såg sportsterdanne hade

Tum o handtagsvärmare justering till höger o tempvarningslampa till vänster


Var ut idag runt byn o testa. Vart väl en 3 mil. Allt funka perf!! :madgrin:
Körde enkomt sakta o på packad led för att få lampan o tända. Trodde först den inte funka men efter nån mil så tändes den,några hundra meter senare i lössnö så slockna den. Klockers!:nuts:
 

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå
Som vanligt känner man stressen att hinna klart innan nyår.....måste börja i tid. Att man aldrig lär sig 🤓


Gjorde ordning frugans maskin. Tillbax till sugmotor o lite annan variator-setup osså fick hon behålla min skinz super q




Koppar dounats ftw 😆


Blir en kort kort dyna denna säsong.....kanske för kort 🙄


Blir supertajt mellan avgas o kylrör så det vart att beställa värmereflekterande hyllsor o bandage till avgas.


Typ så här hade jag tänkt mig men de var bara att fetglömma.....vart en mindre smäcker lösning o tyngre 😝 men troligtvis tystare. Blir nog att göra om till nästa säsong


Som syntes saknas ena kylarelementet men var tvungen att korta det 5cm för att rymmas med turbo.

Skickat från min SM-G389F via Tapatalk
 

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå
Bytte ju drivhjul med frun. Från wahl's till avid. Dessutom tänkte jag dreva om min fr 19t till 22t.....men glömde kastbyta kedjan.....orkade inte riva igen utan öppna börsen o köpte ett till 19t. Kör ju med rtx vxldrev (38t ist för mtx 40t) så det blir väl nån sort mellanväg utväxlingsmässigt.
46gr helix
Supertip 50y
Artic röd vit i sekundären
Tror jag provar rosa blå rosa i primären
Åsså glidwashers på det

Skickat från min SM-G389F via Tapatalk
 

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå

Just.....vart ju skidbyte inför vougga 1 maj. Kom över ett par Gripper till bra pris. Många sköna gram lättare....dessutom längs fram på maskin 👍

Skickat från min SM-G389F via Tapatalk
 

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå
.....minst lika bra som orginal mtx (iaf i vårföre)fast mycket lättare. Satt dit yamma skidgummin som vart skapligt,dock ett litet glapp som gör att skidan i luften vickar lite lustigt vid skrå 😆

Skickat från min SM-G389F via Tapatalk
 

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå
Bytte ju drivhjul med frun. Från wahl's till avid. Dessutom tänkte jag dreva om min fr 19t till 22t.....men glömde kastbyta kedjan.....orkade inte riva igen utan öppna börsen o köpte ett till 19t. Kör ju med rtx vxldrev (38t ist för mtx 40t) så det blir väl nån sort mellanväg utväxlingsmässigt.
46gr helix
Supertip 50y
Artic röd vit i sekundären
Tror jag provar rosa blå rosa i primären
Åsså glidwashers på det

Skickat från min SM-G389F via Tapatalk
Lite rättning.
39t är det på rtx,inte 38t
16,5 mm rullar å 45gr helix(-51-00) inte 46gr

Skickat från min SM-G389F via Tapatalk
 

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå
Heldag i garaget
Prova lite nya pulverlacker som strula annars hanns det med en hel del.

Krom pulverlack. Grymt häftig effekt



Skickat från min SM-G389F via Tapatalk
 

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå

Hitta ett bra ställe för ecu o jord


Avgasbandage 😀


Så här nånting blir luftfilterplaceringen. Aluplåt under(där pappskivan är) o en "box" över luftfiltret klätt med mesh

Skickat från min SM-G389F via Tapatalk
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm

Hitta ett bra ställe för ecu o jord


Avgasbandage 😀


Så här nånting blir luftfilterplaceringen. Aluplåt under(där pappskivan är) o en "box" över luftfiltret klätt med mesh

Skickat från min SM-G389F via Tapatalk


Det viktigaste med luftfilterplacering är att du monterar det så att du enkelt kommer åt och rengöra/slå bort snö.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå
Det viktigaste med luftfilterplacering är att du monterar det så att du enkelt kommer åt och rengöra/slå bort snö.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kommer inge snö på luftfiltret....är ju det som är själva tanken med "boxen" 😊

Skickat från min SM-G389F via Tapatalk
 

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå
Tanken är att man ska slippa att sparka på en snorkel som sticker upp men ändå inte behöva slå bort snö o is stup i kvarten. "Boxen" blir som ett yttre hölje o under den så har du en luftspalt/buffert som gör att luftfiltret hela tiden omges av snöfri luft......är tanken iaf 🤓

Skickat från min SM-G389F via Tapatalk
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Tanken är att man ska slippa att sparka på en snorkel som sticker upp men ändå inte behöva slå bort snö o is stup i kvarten. "Boxen" blir som ett yttre hölje o under den så har du en luftspalt/buffert som gör att luftfiltret hela tiden omges av snöfri luft......är tanken iaf 🤓

Skickat från min SM-G389F via Tapatalk
Nja. Får du det att fungera säger jag grattis. Men jag tror att du kommer att få bygga om.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå
Nja. Får du det att fungera säger jag grattis. Men jag tror att du kommer att få bygga om.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Ok.
Nån speciell anledning som får dig o tro de? ....tänkte om jag missat något 😯

Skickat från min SM-G389F via Tapatalk