Nytro problem

Jpo78

Ny medlem
15 mar 2021
3
0
1
45
Västerbotten
Hej, skulle behöva hjälp med min nytro. Skulle ut idag och hann typ 500m innan skotern gick ryckigt och sedan la av. Startade igen för att kunna ta mig hem och alla lampor på display började blinka. Kylaren var het så trodde säkringen till fläkten hade gått, men den var hel. Väntade ett tag och kunde köra hem. Nu visar den felkod 81 som verkar vara handvärmare, det går inte att ställa värmen på dom. Har kopplat ur dom men samma fel.

Vad tror ni?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Kom fekoden i samma ögonblick som den började rycka och stanna?
Hursom bortsett den underliga koden och lampor som blinkar. Såfort en Yamaha Nytro börjar missa och stanna så provar man först att lopa bort gashängsbrytarten (Tors). De är bara ta av styrskyddet och rycka isär kontakterna till kablarna upp till gashängsrytaren i tumgasen. Sedan trycker man ihop de två kontakterna som kommer nerifrån motor med varandra. De blir lika som du klipper av kablarna till gashängsbrytaren och lindar ihop dem.
Här länk förklaras tjuvkopplingen och bilder
 

Jpo78

Ny medlem
15 mar 2021
3
0
1
45
Västerbotten
Felkod 81 får jag nu när jag ska starta, när den stannade på spåret hann jag inte se så mycket, display släcktes och tändes. Läste i ett annat forum nån med liknande problem, han fick svar om han hade installerat styrhöjare...vad kan det ha med saken att göra? Senaste trippen jag gjorde så sänkte jag styret...

Ska testa det du säger ikväll, tack!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Felkod 81 får jag nu när jag ska starta, när den stannade på spåret hann jag inte se så mycket, display släcktes och tändes. Läste i ett annat forum nån med liknande problem, han fick svar om han hade installerat styrhöjare...vad kan det ha med saken att göra? Senaste trippen jag gjorde så sänkte jag styret...

Ska testa det du säger ikväll, tack!
Styrhöjare är livsfarligt för motorn de blir för högt luftmotstånd 😅
Vilka döskallar som tror de beror på styrhöjaren i sig. Jag tror de förlängde gaswiren och då drulade de till wirespänningen fel. Tors brytaren är löjligt känslig på rätt wirespänning. Du måste ha ett rel stort spel på wiren, 3-4mm glapp på tumggasbladet mot gasblocket. Du kan ju kolla de glapppet först innan du byglar hängbrytaren.,
 

Jpo78

Ny medlem
15 mar 2021
3
0
1
45
Västerbotten
Kabeln som går in till gasen kan jag dra ut, det klickar och jag kan trycka in den. Får då felkod 84. Drar jag ut kabeln så blir gasen stum, inget spel där. Men gasar jag får jag ett glapp.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Kabeln som går in till gasen kan jag dra ut, det klickar och jag kan trycka in den. Får då felkod 84. Drar jag ut kabeln så blir gasen stum, inget spel där. Men gasar jag får jag ett glapp.
De viktiga är att de är 3-mm spel mellan gasblock och tumgreppet när wiren är spänd och börjar dra.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Felkod 81 betyder att du har kortis till handtagsvärmarna.

Hade samma problem på fruns phazer vi hade förut och då gick framlyset i samma vända pga at handtagsvärmaren kortslöt i styret