Nytro och SLP Powder Pro?

Mangeboy

Välkänd medlem
21 feb 2009
128
0
16
Ullånger
Hej allihopa!

Jag har nyligen köpt en Yamaha FX Nytro RTX, är mycket nöjd med den men ingenting är ju perfekt!

Det jag märkt på de 110 mil jag hunnit avverka är att originalskidorna bär dåligt i lössnö och kan vara lite luriga på leden om det inte är riktigt packat. Har hört att SLP PP ska vara ganska bra, någon som provat?
Jag har inte hittat några specifikt till Nytron, jag vill ha skidor som bara ska vara att bulta på och köra och som gärna finns kompletta här i Sverige.

Det jag då undrar är ju om någon vet vars det finns kompletta SLP PP och om dom passar rakt av eller om man behöver någon slags monteringssats och i såna fall vars man köper det?
Länka gärna.

Tack på förhand
/Magnus
 

Fraddan1

Semi PRO sledder
27 jul 2008
40
0
0
Norrland
Motorhuset i Östersund är återförsäljare av SLP´s sortiment.
www.motorhuset.se

De bör ju kunna hjälpa dig, men sen finns det åtskilliga fler som säljer SLP grejer i Sverige, testa en sökning på Google annars om ingen annan har fler förslag.
 

Kodax

Välkänd medlem
24 sept 2008
170
0
6
Sundsvall
Hej allihopa!

Jag har nyligen köpt en Yamaha FX Nytro RTX, är mycket nöjd med den men ingenting är ju perfekt!

Det jag märkt på de 110 mil jag hunnit avverka är att originalskidorna bär dåligt i lössnö och kan vara lite luriga på leden om det inte är riktigt packat. Har hört att SLP PP ska vara ganska bra, någon som provat?
Jag har inte hittat några specifikt till Nytron, jag vill ha skidor som bara ska vara att bulta på och köra och som gärna finns kompletta här i Sverige.

Det jag då undrar är ju om någon vet vars det finns kompletta SLP PP och om dom passar rakt av eller om man behöver någon slags monteringssats och i såna fall vars man köper det?
Länka gärna.


+ att dina hantag och styrstål passar.
Tack på förhand
/Magnus

Hört många som satt på Phazer Mountain Skider. Jag har sånna på min Viper.Bär kraftigt mkt bättre. Och dom är faktiskt billiga blir 2200kr samanlagt me bultar + att dina hantag och styrstål passar från NYTRON.
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Jag kör med slp PP på min nytro och kan bara rekommendera ,är nog lätt bland dom bästa skidorna som du kan sätta på skoter;)och det finns fästplattor som passar exakt för yamaha med,köpte mina på blo.cket
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
skulle vilja rekomendera yamahas orginal mountainskidor från nytron, mkt bra mountianskida. 3kölar precis som powder pron, men dom är "rundade" och flyter upp snabbare i djupsnön.
 

Mangeboy

Välkänd medlem
21 feb 2009
128
0
16
Ullånger
Att få tag i ett par SLP-skidor verkar ju vara minsta problemet, det största verkar ju vara att få tag i grejor som får dom att passa på skotern... Ingen som vet vars man får tag i någon slags monteringssats?

Angående att köpa andra Yamaha orginalskidor så kollade jag det hos min ÅF då skotern var inlämnad på service. Jag kollade dock bara skidor till en Nytro XTX som är bredare och skulle gå lös på 3600:- styck, då bara bottenplattan utan styrstål eller handtag. Ingen dum idé i alla fall det där med Phazerskidorna om det går att få lös dom så pass billigt och bara flytta över grejorna från orginalskidorna. Skall kollas upp nogrannare med ÅF nu i veckan!
 

Kodax

Välkänd medlem
24 sept 2008
170
0
6
Sundsvall
Att få tag i ett par SLP-skidor verkar ju vara minsta problemet, det största verkar ju vara att få tag i grejor som får dom att passa på skotern... Ingen som vet vars man får tag i någon slags monteringssats?

Angående att köpa andra Yamaha orginalskidor så kollade jag det hos min ÅF då skotern var inlämnad på service. Jag kollade dock bara skidor till en Nytro XTX som är bredare och skulle gå lös på 3600:- styck, då bara bottenplattan utan styrstål eller handtag. Ingen dum idé i alla fall det där med Phazerskidorna om det går att få lös dom så pass billigt och bara flytta över grejorna från orginalskidorna. Skall kollas upp nogrannare med ÅF nu i veckan!

Nytro och Phazer är samma M skida. Dom kosta 1095:- oss Abris + nån distans och bult. En av mina polare ha sån på sin nytro och är väldigt nöjd. Sen flytta du över resten från dina Org skidor. Så här skriver Abris på hemsidan:


Skida Mountain

Mountain skida passande dom flesta nyare Yamaha tex Rx1 Apex, Nytro, Vector, Phazer mfl.
Finns i Rött , Svart, samt Blå, ange färg vid beställning.Man använder befintliga styrstål och skidsnokar. Till vissa modeller erfodras ett monteringskit med längre bultar och distanser och det är maskiner med smala skidor original, alltså inte till tex Nytro XTX men till tex Apex behövs det. Maila eller ring om du är osäker.

1 095:-


http://shop.textalk.se/se/shop.php?id=3195
 

Bizz3

Välkänd medlem
4 mar 2006
414
0
16
Skellefteå
Nytro och Phazer är samma M skida. Dom kosta 1095:- oss Abris + nån distans och bult. En av mina polare ha sån på sin nytro och är väldigt nöjd. Sen flytta du över resten från dina Org skidor. Så här skriver Abris på hemsidan:


Skida Mountain

Mountain skida passande dom flesta nyare Yamaha tex Rx1 Apex, Nytro, Vector, Phazer mfl.
Finns i Rött , Svart, samt Blå, ange färg vid beställning.Man använder befintliga styrstål och skidsnokar. Till vissa modeller erfodras ett monteringskit med längre bultar och distanser och det är maskiner med smala skidor original, alltså inte till tex Nytro XTX men till tex Apex behövs det. Maila eller ring om du är osäker.

1 095:-


http://shop.textalk.se/se/shop.php?id=3195

Skulle vilja ha tag i någon på detta företag men hittar bara telefonnummer ingen mailadress.
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
abris.sjosno@swipnet.se

Kan även rekommendera Bohlins AB i Järbo, Hur som hellst så är Yamahas mountain skida grym, skillnad dag som natt på styrningen. Och kostar bara som sagt 2000 + ett par brickor som distans samt längre bult. Har hört att vissa tycker den blir tungstyrd ibland men det har jag bara märkt när man står stilla :)
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Jag älskar mina Yamaha Mountain-skidor. Köpte mina för 3400kr inkl "monteringssats" och Totaltek styrstål med ca 20cm coromant av Temab i Lycksele.
1100kr/skida är ett bra pris anser jag då du dessutom kan flytta över dina gamla styrstål och krokar.
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Är det Mountain skidorna som sitter på xtx original? Om inte så är de skidorna iaf mycket bra tycker jag både på led och ute i djupsnön.
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Nej XTX skidorna skiljer sig men liknar MM skidorna en del. Så jag tror på dig fullt när du säger att dom fungerar bra. Jag tycker att dom såg riktigt potenta ut iaf. Dock fulare än MM skidorna :D
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Tycker XTX skidan ser ut som den som sitter på Venture modellen. Håller med om att mountain skidorna är mycket snyggare samt att man får bättre krokar än på SLP PP.
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Skulle säga sätt dit PP skidorna dom är lättare samt snyggare. och några problem med krokarna har jag då aldrig haft ångrar inte för en sekund att jag valde ett par Powder Pro skidor till min yamma.
 

Larsanboy

Välkänd medlem
23 jul 2008
128
0
6
Piteå
köp inte mountain skidor till en nytro rtx.
alldeles för aggresiva. Den kommer bli tungstyrd som någonting du aldrig tidigare provat. Visst, går att ställa om i boggien m.m så att den blir lite lättare men tycker definitivt du ska köra på ett par slp pp.
har erfarenhet av bägge skidorna på en nytro.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
köp inte mountain skidor till en nytro rtx.
alldeles för aggresiva. Den kommer bli tungstyrd som någonting du aldrig tidigare provat. Visst, går att ställa om i boggien m.m så att den blir lite lättare men tycker definitivt du ska köra på ett par slp pp.
har erfarenhet av bägge skidorna på en nytro.
Hade MM skidor på min Mountain Max.. Tungstyrd uta helvete.
Köpte ett par SLP PP, kommer aldrig äga ett par andra skidor.

:beer:
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Kan bara säga samma som andra.. Kör på PP. Det är en sjukt bra skida!! Fick chansen att pröva en nytro mtx med sånna ställda i främmersta läget, och jämfört med min så var det en STOR skillnad. Lättare styrning och mindre spårig. Annat flyt i pudret vid burkning med. Säger inte att yammas mountainskida är dålig, bara att PP är grym! Ska sätta sånna på min.