Nytro Mtx 2010 Övervarvar..

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
Har en Nytro mtx som gärna vill hålla sig runt 9200 varv. Den är neddrevad 2 kugg men tycker inte att den ska varva så mycket ändå, den gjorde ju inte det i fjol. Är det någon fler som har samma problem? Har provat med en ny rem men det blev ingen skillnad. Dom ska väl ligga runt 8600 varv? Ska lämna in den på Yamahacenter på fredag så jag får väl se vad dom hittar på men det vore bra att få veta om det är några fler som har/haft samma problem. Skotern har gått ca 240 mil och är helt org i övrigt..
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Det är inget fel.
Du har drevat om skotern utan att fixa variatorn då blir det så...
Byt till 14,5 mm rullar i variatorn + ca 1-2g tyngre nitar ytterst.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Man ska väll sikta på 8750 varv... vilket är svårt att se på den digitala varvräknaren. Hur står din sekundär ställd? Ligger remmen som den ska i variatorn?
 

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
Jag drevade ner den 2 kugg förra vintern och då övervarvade den inte men det var ju ett helt annat före då oxå. Sekundären borde stå som den ska göra orginal eftersom jag inte rört den och jag är första ägaren. Vad ska den stå på? skadar ju inte att se efter. Remmen ligger som den ska i sekundären. Är sugen att köpa ett V-kitt men dom flesta brukar vara till rtx, är det någon som kan rekomendera något till en mtx? Vore ju fint att kunna smyga iväg istället för att det ska "rycka" iväg.
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Helixen på 70g =6-1 är bra. Som jag skrev tidigare 14,5mm rullar det ger ett lägre & mjukare tillslag.
Lägg till vikt i toppen på vikten tills du hammnar på 8800, billigare än v-kitt.
 

Candyman

Välkänd medlem
26 okt 2009
220
0
16
Sundsvall
Helixen på 70g =6-1 är bra. Som jag skrev tidigare 14,5mm rullar det ger ett lägre & mjukare tillslag.
Lägg till vikt i toppen på vikten tills du hammnar på 8800, billigare än v-kitt.
Blir till att testa det omg, finns nitar och rullar på tex Yamahacenter?
Vad är det för vikt på niten på toppen orginal?
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
japp,Det finns 2 olika rullar med olika kvalla har bara kört med den billigare,aldrig haft några problem.
Vet ej vikten på niten fråga hos din handlare,Går även att lägga en svetsloppa under niten men var noga med att väga och slipa in vikten.