Nytro MTX 180hp kitt skall nog inhandlas!

Stabbe

Medlem
30 okt 2010
20
0
1
Piteå
Tjenare grabbar å gubbar!

Har läst runt lite på forumet då det diskuteras turbokit till höger och vänster och har själv en 2010 nytro som jag nu funderar på att rusta med ett 180hp kitt.Har precis som Twister tvekat regält och fått fundera mycket då jag är en lite nojjig person överlag men nästan beslutat att bara kasta nojjerna åtsidan för en som jag inte tvekar alls otrolig uppgradering av min Nytro!

Då till saken, vad har ni andra 180hp ägare monterat för extra tillbehör på era 180 maskiner? Sammtalade på en dålig telefonlinje med Wazabi som säkert flera har sett smyga omkring på detta forum om vad man igentligen behöver.
Vi kom väll som framm till att det läte lite overkill med Lambda mätare och laddtrycks mätare då man "bara" kör med 180hp kittet.

Men som sagt vad har resten av er satt på för lullull utöver MCX 180hp kitt till Nytro MTX 2010 eller 09 08 ? :)

Mvh Stabbe
 

Stabbe

Medlem
30 okt 2010
20
0
1
Piteå
jao, precis det är redan planerat :) Tänkte få NTC data i Arvidsjaur att fixa det åt mig hört dom kan sina saker där :)
 

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
alltid bra att ha en laddtrycksmätare iallfall-om-att, bättre att ha för mycket koll än för lite! Bäst är väll om du hör med MCX återförsäljaren vad han rekommenderar!
 

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
alltid bra att ha en laddtrycksmätare iallfall-om-att, bättre att ha för mycket koll än för lite! Bäst är väll om du hör med MCX återförsäljaren vad han rekommenderar!
Kan ha fel nu men tror att laddmätare är lite onödigt på 180 kittet...Eftersom du kör med original bränslepump och inga extra spridare i pleniumet så tror jag att det spelar ingen roll om du skulle ladda för mycket eftersom du inte har tillräckligt med soppa in i motorn....Men det är ju alltid coolt med mycke mätare och knappar...Men som sagt kan ha fel..Mins inte om det är extra sprutare i 180 kittet....Kör själv 270 med laddmätare och lamda.....Lamda värdet tycker jag är viktigare...Så den inte går för snålt.....
 

Goeran

Välkänd medlem
11 okt 2008
166
0
16
Jag har för några timmar sen startat upp min nytro med 180 kittet vilken härlig musik :) jag har en laddtrycksmätare till min å det är bara för att jag ska ha koll på laddtrycket. för skulle laddtrycket skena och man inte märker d så är motorn kaputt. så det du säger XTX Turbo är helt fel att det inte spelar någon roll att ladda för mycket. du har ju extra spridare annan bränslepump sänkt komp för att du ska kunna ladda mer för att inte få motorhaveri, vad skulle hända då om man ladda lika mycket på en 180 men org komp och inge extra soppa alls då blir det för snålt också. men bäst är ju så klart lamda värdet.
 

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
Jag har för några timmar sen startat upp min nytro med 180 kittet vilken härlig musik :) jag har en laddtrycksmätare till min å det är bara för att jag ska ha koll på laddtrycket. för skulle laddtrycket skena och man inte märker d så är motorn kaputt. så det du säger XTX Turbo är helt fel att det inte spelar någon roll att ladda för mycket. du har ju extra spridare annan bränslepump sänkt komp för att du ska kunna ladda mer för att inte få motorhaveri, vad skulle hända då om man ladda lika mycket på en 180 men org komp och inge extra soppa alls då blir det för snålt också. men bäst är ju så klart lamda värdet.
Så är det nog....Tänkte inte hela vägen fram.....Tänkte bara att har man inga extra sprutare och original pump så är det ingen risk att man spränger motorn....Men som sagt,för lite soppa är icke bra....Kolla bara på kolvskärs/repåkarna(två taktarna)
 

Stabbe

Medlem
30 okt 2010
20
0
1
Piteå
Så att sumera vad ni andra herrar sagt så är det altså en bra ide att se till att fixa med variatorerna och att åtminstone ha en Laddtrycksmätare så den inte börjar överladda = gå snålt.

Annars då vad har ni stoppat på för roligt lulull på era Nytros? :)
Tänkte mig att jag skulle ge min skoter lite looove :D

Mvh Stabbe
 
J

Jona$

Satt å funderade på denna lambamätare:
http://www.twostroke.se/product.asp?product=17837

Men till Apex 290hp-kitt ingår juh en egen efi så behöver man verkligen en lambda iaf och laddmätare? osäker om laddmätare ingår...

Får mitt kit denna månad å vill vara säker å ha lite koll så inte turbon dödar motorn.
 

peder86

Välkänd medlem
2 dec 2008
240
0
16
har själv beställt en 180hk kitt också! funderar om det går att beställa en laddtrycksmätare från mcx eller om man måste köpa någon annanstans? :) det som är gjort på min hittills är: bukplast, nerdrevad, xenonlyse, 51mm matta som är nedkapad till 44mm, noslip drivhjul, oft relocator, betterboards, och så ska jag göra egna vent kitts :)
 

Stabbe

Medlem
30 okt 2010
20
0
1
Piteå
En fundering jag har är då varför skulle man vilja ha kortare kammar?
Har läst att det är fler än dig som gör detta och det enda som ploppar upp i huvudet varför detta skulle vara till någon fördel är om man kör mycket på led och kanske åkturen blir lite skönare då? Men isf kanske man skulle ha funderat på om man köpt rätt skoter! Ge mig en fin anledning till varför man gör detta iaf ;)
 

Goeran

Välkänd medlem
11 okt 2008
166
0
16
har själv beställt en 180hk kitt också! funderar om det går att beställa en laddtrycksmätare från mcx eller om man måste köpa någon annanstans? :) det som är gjort på min hittills är: bukplast, nerdrevad, xenonlyse, 51mm matta som är nedkapad till 44mm, noslip drivhjul, oft relocator, betterboards, och så ska jag göra egna vent kitts :)
mcx har laddtrycksmätare
 

Goeran

Välkänd medlem
11 okt 2008
166
0
16
själv vet jag inte hur jag ska göra om jag ska åka kort eller förläng till 345. vad tycker ni att jag ska göra?
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Hade 240hk å kort en säsong kan då säga att inte fan slet jag på skidorna iaf :) har 345 nu och åkt med de 2 säsonger men har stora funderingar å öka på till 365.
Så jag tycker minst 345.
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Klart man måste ha mätare!


-

Notera dump ljudet på 8sec ;)
[video=youtube;nTEC4e-UM1c]http://www.youtube.com/watch?v=nTEC4e-UM1c[/video]

Skotern blev helt klar ihelgen, bara snön som fattas nu! :)