Nytro MTX 162" -13

Richsve

Ny medlem
4 jan 2019
3
1
3
38
Västerås
Min första skoter..

Fick ett erbjudande som låter bra prismässigt, maskinmässigt har jag läst ca 10 sidor här på snowmobile. Dom flesta som skriver om Nytro verkar vara äldre årsmodell och/eller XTX/RTX mm.
Har inte sett mycket info om en MTX 162".
Texten man hittar står det Nytro, tung, slö och värdelös..

Men kollar man filmer så verkar MTX ta sig fram i djup snö och på ett flertal olika platser, dom kanske är bra på att klippa film...

MTX har jag förstått det som är en bergsmaskin? =klättra backar och åka lössnö?

Mitt ändamål är mångsidigt.
Bor i Västerås med stuga i Bruksvallarna och kompisar i Dalarna.
Dra längdspår.
Åka på is med lite snö.
Åka i berg med lite snö.
Åka i berg med mycket snö
Åka i lössnö.
Klättra i berg.
Åka led.

Erbjudandet:
Nytro MTX
162" ovanligt?
Årsmodell 2013
Mil 1500 långa Guidemil

Den ska vara underhållen med service och troligen bytt matta och några bussningar någon gång.

Har hittat en del jag ska titta efter.
Men vill ändå ha lite hjälp med tips och ideer, avstå eller köpa mm.

Är det ovanligt med 162"mattan?
Går den bättre i lössnö med den mattan?
Bör taggarna vara ca 50mm?
115 hk låter lite och är troligtvis det också?
Motorn och drivlina är nog lotto på dom milen. Kan gå 10-2000 mil. Men det finns en del skrotar med delar har jag sätt, om det är värt att laga.

Alternativ 2 är att hyra skoter dom få gångerna man kör.
Men med 2 dagars hyra, en olycka så är man upp i hyra och självrisker på 20,000 kr och nästan samma pris som den här maskinen.
 
Last edited:
Reactions: Henka023

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Är framvagnen hel ock rak så är det lugnt. De är lite veka fram men från 2011 och framåt så har de lite mer förstärkningar. Motorn är skottsäker och de är snarare på 130-135 hk men i pappren står det 115. 2010 kom 162" och den ska funka bra i lössnö men de är tunga jämfört med andra mountainmaskiner. De är å andra sidan mer driftsäkra än andra maskiner också. Jag hade en förlängd rtx och min bror har den nu. Den funkar bra som allroundmaskin.

Nytron går billigt och är billig i ägarkostnader. Framvagnen är det stora problemet med att den blir glapp och den blir lätt sned (sub-framen).
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
30.000 är mycket billigt. Köp.

2013 har den nyare boggi (bättre attackvinkel) och det sitter troligen en vettig matta då den är bytt någon eller några gånger.

Det är inte någon superlössnöcrossvärsting, men den går inte heller sönder om du drar 300kg kälke på guppig led.

En bra allroundskoter som funkar till det mesta. Isrivare är bra.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Reactions: Richsve

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Nog låter det som ett bra köp.
Har den gått som guidemaskin så är den ju inte spöad på samma vis som de brukar kunna vara.
Och service/underhåll lär ju också vara ordentligt gjort.

Milen på motorn är genrellt sett inga problem, många som levt hårdare som gått längre utan bekymmer.