Nytro frågor

kawabond

Välkänd medlem
31 mar 2008
155
4
18
Gävleborg
Någon som vet om det går att fixa så att h.mätaren visar "rätt"
efter byte till 8 kuggs drivhjul?

Och går ett 22 kuggs drev dit med std. kedja?
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
På RX'1an så kapar man bort två kuggar på givaren. Kolla totallyamaha så ser du hur man gör. Där finns också uppgifter om drevning och vilka kedjor man kan använda sig av.

På Yammorna brukar man kunna dreva ner en kugg utan att korta kedjan.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Antar du ska dreva ner ? Räcker det inte med att drivhjulen är mindre ? Eller ska du dreva upp ? :)
 

kawabond

Välkänd medlem
31 mar 2008
155
4
18
Gävleborg
Upp!! Bytet från 9 till 8 kuggs drivhjul motsvarar 2½ kugg ner
i kedjehuset såg jag i en utv.tabell. Vilket verkar vara (ej min maskin) lite väl.

Såg på TY att till vår tänkta drevning (22/39) rek. 70 länks (std 68) kedja.
Vore därför intressant om någon här redan provat detta och vet att det funkar ändå med
std. kedja. Kedjor är dyra och det är lågkonjuktur....

Ang. givaren så får man väl skaffa en användare på ty 4t fast man är 2t fanatiker = )
Men du har säkert rätt i att det funkar å ta bort 2 kuggar.. hört fler som sagt det.
Man tar alltså bort två kugg brevid varandra på rx1 eller??
 

the_doctor

Aktiv medlem
10 apr 2008
80
0
6
Luleå
Skulle också vilja veta hur man fixar mätaren! Har bytt till 8 kuggars drivhjul men mätaren visar mycke fel!! När polaren kört 4,5mil hade min gått 5,2. Jag hängde inte med riktigt vad menar du med att ta bort två kuggar från givaren? Annars har jag funderat på att byta till 9 kuggars..
 

kawabond

Välkänd medlem
31 mar 2008
155
4
18
Gävleborg
Skulle också vilja veta hur man fixar mätaren! Har bytt till 8 kuggars drivhjul men mätaren visar mycke fel!! När polaren kört 4,5mil hade min gått 5,2. Jag hängde inte med riktigt vad menar du med att ta bort två kuggar från givaren? Annars har jag funderat på att byta till 9 kuggars..
En sån här ska tydligen oxå funka. Kostar en slant.. Men man slipper ju få skit under naglarna (förhoppningsvis) =)

http://www.bikersneed.se/SpeedoH/speedo.htm