Nytro boggie hjälp!

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Dom "kopplar boggin" kallas det.
I en kopplad boggi tvingas främre och bakre dämparen att jobba tillsammans till viss del.
När bakre delen av boggin fjädrar ihop så rör sig "saxen"/svingen bakåt. (axeln med smörjnippel på bilden)
När bakre delen är så mycket ihopfjädrad att saxen ligger emot klossen så tvingas den främre delen av boggin också att fjädra ihop.
Detta förhindrar skidres och finns oftast på led och crossovermaskiner.
Lössnömaskiner har i regel okopplad boggi.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.468
382
83
Malå/Adak
Det är dom som kopplar ihop framsvingens rörelse med baksvingens. DVS om man försöker trycka ihop bara baksvingen så landar den på klossarna vilket "låser ihop" fram och baksving så dessa måste tryckas ihop samtidigt.

Motverkar skidlyft men huvudsakligen tillåter det tillverkaren att fuska med fjädrar och dämpare då ingen dämpare behöver ta hela smällen själv för att dom för det mesta hjälps åt.

Edit: A.Holm hann före =)
 

Bosse92

Medlem
27 dec 2014
32
0
1
Östersund
Okej, förra vintern var första säsongen med nytron för mig och jag har problem med att boggien är på tok för stum vilket slutade med en sprucken boggiskena, plus att den har för mycket vikt på skidorna. Kan man ta bort det där staget så att den blir "okopplad"??


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Du har inte fel på någon dämpare?
Är dämparna hela men hårda ska skenorna inte gå sönder.

Om en av dämparna är trasig kan det dock hända lite vad som helst...
Om tätningarna invändigt på en gasdämpare går sönder kan det bli så att dämparen inte kan gå ihop helt. Den går ihop till viss del och blir därefter stum. Då brukar det börja gå sönder saker i boggin...
 

Bosse92

Medlem
27 dec 2014
32
0
1
Östersund
Dämparna var nyrenoverade när jag köpte den (kvitto finns) så dom borde vara hela tycker jag. Problemet är att den fjädrar absolut ingenting när jag står plant och nästan hoppar på fotstegen..
Men mest intressant är ju om jag kan ta bort dom där klossarna??


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Du verkar ha något fel... börja med att kolla inställningarna och att dämparna verkligen fungerar, oavsett om de är "renoverade" eller ej...

Minst intressant är att göra boggin okopplad - den är konstruerad på det viset.
 

Bosse92

Medlem
27 dec 2014
32
0
1
Östersund
Skotern var inte konstruerad med kompressor heller men den blev mycket bättre med den ;) men grejen är att ju mer jag läser på och tittar på Skinz filmer om boggi och ARC ju mer vill jag ha den okopplad för det passar min körstil mer. Har kollat lite på dämparna nu när jag har bytt boggi skenan och jag tycker dom verkar funka som dom ska. Enda som jag såg var att torrision blocket var ställd på H..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.093
893
113
Stora Blåsjön
Det spelar inte så stor roll hur den var konstruerad från fabrik.. nu är det en kort maskin som är förlängd till lång och det brukar sällan helt bli bra..
Så du kan prova att ställa fjädern till lite lösare och även prova att flytta klossarna till hålet bakom för att göra boggien mindre kopplad och följsammare.
 

Bosse92

Medlem
27 dec 2014
32
0
1
Östersund
Tack asker! Då ska jag testa det! Men vill fortfarande ha svar på om det går att ta bort klossarna helt o hållet? Tycker det ser ut som att det inte sitter några klossar på MTXen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Om du förlängt boggin med plåtar så stämmer inte geometrin, då har du svaret där. Du måste förmodligen flytta bakre parallellogrammets infästningar...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.093
893
113
Stora Blåsjön
Tack asker! Då ska jag testa det! Men vill fortfarande ha svar på om det går att ta bort klossarna helt o hållet? Tycker det ser ut som att det inte sitter några klossar på MTXen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja du kan ta bort klossarna och prova så, det går inte sönder något bara för det.
 

Bosse92

Medlem
27 dec 2014
32
0
1
Östersund
Om du förlängt boggin med plåtar så stämmer inte geometrin, då har du svaret där. Du måste förmodligen flytta bakre parallellogrammets infästningar...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det får jag inte riktigt att gå ihop, infästningarna till fjädringen är ju inte flyttad nånting så fjädringen har ju samma geometri som innan. Och jag har svårt att tro att alla som har förlängt på detta vis bygger om fjädringens geometri. För det är ju inte nått som vem som helst ger sig in på..


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Är det en förlängd RTX? I så fall är ett problem att den spänner mattan när den fjädrar ihop så viktigt att ha en lös matta. Finns ett kit som ska fixa detta problem men har inte provat själv.
Att flytta bak klossen gjorde under på min maskin, men tveksam om man ska ta bort den helt?
 

Bosse92

Medlem
27 dec 2014
32
0
1
Östersund
Ja de är en förlängd RTX. Mattan är ganska löst spänd då jag har noslip drivhjul. Har tagit bort klossarna nu och ska testa det först så fort jag får hem alla grejer som fattas för att montera tillbaka den, funkar inte de får jag börja laborera med att flytta klossarna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.468
382
83
Malå/Adak
Du verkar ju ha boggin lös på golvet, passa på att kolla att dämparna verkar fungera innan du stoppar in boggin igen.

Tar du bort klossarna, och då även axeln dom sitter på, så sätt in en axel/tvärstag någonstans i närheten som binder ihop mellan skenorna som hindrar att skenorna viker sej åt sidan
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Är det en förlängd RTX? I så fall är ett problem att den spänner mattan när den fjädrar ihop så viktigt att ha en lös matta. Finns ett kit som ska fixa detta problem men har inte provat själv.
Att flytta bak klossen gjorde under på min maskin, men tveksam om man ska ta bort den helt?
Det är det jag menar med att geometrin ändras, "kit" eller flytta infästningarna gäller nog tyvärr såvida man inte flyttar hela boggin.
 

Bosse92

Medlem
27 dec 2014
32
0
1
Östersund
Du verkar ju ha boggin lös på golvet, passa på att kolla att dämparna verkar fungera innan du stoppar in boggin igen.

Tar du bort klossarna, och då även axeln dom sitter på, så sätt in en axel/tvärstag någonstans i närheten som binder ihop mellan skenorna som hindrar att skenorna viker sej åt sidan

Har som sagt kollat dämparna och dom känns bra.
Yes det är exakt så jag har tänkt göra så nu väntar jag bara på delar sen så ska jag skruva tillbaka boggien och testa 😊


Skickat från min iPad med Tapatalk