Nytro 162" ska få sig en omgång

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Har länge tänkt på de här med Nytron och dess framvagn. Har fått tag i ett par a-armar nu och tänkt ha dom som utgångspunkt i mitt projekt. Planen är att jag ska bygga mig min egen Skinz-framände.

Skotern är en Yamaha Nytro Mtx 162" -11
Har gjort en del modifikationer redan som;
63.5 mm matta, flyttat runt boggiehjulen så dessa sitter på insidan av skenorna, drevat ner en massa kugg..m.m

Det kommer nog mer MEN nu äre framvagn som ska fixas innan snön kom tebax.

Jag undrar över den del saker, hoppas ni kan hjälpa mig med dem.
-vilket material är org.a-armarna gjorda i?
-vilken bredd ska jag ha? Funderar på själv på runt 85-90cm (yttermått styrspindel).
-hur bred är t.ex. Summit -13 mfl.

Bara att mata på med info ni som grejat med framvagnar och vet lite om dessa.

Tack så länge.
 

Cleant

Välkänd medlem
23 nov 2010
604
1
16
Kiruna
Låter som nåt spännande:) ang bredden så hade jag gjort den minst 38" och max 39" blir den för small så blir den helt hopplös att köra på lite hårdare och led.. Kör själv med skinz 39" och är super nöjd! men 38" hade gjort den klockren!
Sen hade jag satsat på en mcx konvertering:) skotern blir betydligt mer lätt körd med 180hk plus;)
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Låter som nåt spännande:) ang bredden så hade jag gjort den minst 38" och max 39" blir den för small så blir den helt hopplös att köra på lite hårdare och led.. Kör själv med skinz 39" och är super nöjd! men 38" hade gjort den klockren!
Sen hade jag satsat på en mcx konvertering:) skotern blir betydligt mer lätt körd med 180hk plus;)
Låter toppen, jag har på g en i Titan som är 38" med 2" framflyttade spindlar :).

För övrigt kan jag bara säga x2, en lättad Nytro med mer effekt och bra matta blir en grymt rolig maskin.

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Turbo är lockande men.. ja vet int, är rädd att jag kom å tycka den är mer bääg än vad den redan är. kan ha fel, men de känns som att de få bli efter ja fått till den "fram".

Undra om man klarar sig på 2-3" längre "hjulbas" om man gör de 38" bred? någon som kört både bred och smal original framvagn?

t-bird, är det cr racing armar lr zbroz???
 
Last edited:

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
t-bird, är det cr racing armar lr zbroz???
Det är Diamond-S, varken Zbroz eller CR racing har i Titan.
Hade jag inte köpt Diamond-S så hade det blivit Zbroz.
Jag har Zbroz a-armar på Apexen och kvallen är grym, och på Nytron får man dessutom högre markfrigång vilket inte är fel.

Om du inte sett dom fyra Youtube filmerna som Skinz gjort så se dom, ger dig nog en hel del tips.

Sent from Android ICS with Tapatalk 2
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Det är Diamond-S, varken Zbroz eller CR racing har i Titan.
Hade jag inte köpt Diamond-S så hade det blivit Zbroz.
Jag har Zbroz a-armar på Apexen och kvallen är grym, och på Nytron får man dessutom högre markfrigång vilket inte är fel.

Om du inte sett dom fyra Youtube filmerna som Skinz gjort så se dom, ger dig nog en hel del tips.

Sent from Android ICS with Tapatalk 2
ja just ja nu ser ja, hade tappat bort den sidan! tack. jo har sett den/dom säkert 4-5 gånger å dräglar mer för varje gång!
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
mätt, skruvat å funderat en del ikv, så lätt som det låter är det inte. men jag ska lösa de där på nåvis.
lite rivnings bilder.





blir att rigga upp buren på nåttvis med dämparna och sen börja därifrån.
om nån har förstärkt sin bur och fotat detta så ger er gärna tillkänna:)
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Med buren menar du subframen då? jag och Lindhaga här på forumet förstärkte hans subframe (08) så den vart mer lika de nyare modellernas men vi använde bra mycket grövre plåt i förstärkningarna än vad som sitter original.
Gissningsvis så bör man inte förstärka allt för mycket heller... då far väll infästningarna när man hälsar på sten eller stubbe :)
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Här kommer lite bilder på min förstärkning.
Jag fick rikta subframen något.
Satte upp den på stålarbetsbänken, svetsade fast några stag i infärtingspunkterna och pressade med en portopower. Överspände lite mer innan jag svetsade förstärkningarna.
Den är ganska styv så det fordras mycket kraft att kallrikta.
IMG_0018.jpgIMG_0017.jpgIMG_0023.jpg
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Jo buren är subframe:)
Härligt håkke_b! Visste att jag sett bilder på förstärkningar nånstans. Ser på min att plåten under med ett stort hål är lite veckad, men den varken klämmer lr trilskas när den monteras.. Visst har du en -08-09 från början eller ha ja drömt? Vad tro du de räcker med några tum fram och 39-38" bredd?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Jo jag har en -08 men det håller inte på att vara mycket originalgrejer kvar :)
Jag kör med 39" bredd.
Egentligen tror jag inte bredden spelar så stor roll.
Hemligheten i Skinz framvagn tror jag mer ligger i de framflyttade styrspindlarna.
Viktfördelningen flyttas bakåt.
fram.jpgsida.jpg
 
Last edited:

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Precis, de blir ba bättre:) Jag har komme fram te de jag å, ha räknat lite å ja tror de få bli nånstans mellan 2.5-3.5" fram. Har tänkt behålla stötdämparna och göra en lösning likt Diamond-S, antingen så lr fimpa lite plast och göra nya infästningar för övre dämpinfästningen.
http://www.diamond-smfg.com/pics/cut_out_a-arm.jpg

länkar en bild iställe för den blir enorm å ja får den ej mindre..
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Så där ja då börjar det ta form! Tyvärr blir den inte så smal som jag önskar, pga olika faktorer. Kommer att tappa för mkt styrvinkel och det blir bara besvärligt att kapa å bygga om, så de få helt enkelt bli -8cm på varje sida. Däremot kommer spindeln att hamna 11cm fram vilket är bra. Blir detta helt kasst så kommer jag att köpa rör och använda de här a-armarna som mall.

Slänger upp lite bilder, för de är ju de som är roligast att titta på:)


 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
grymt bygge! kommer säkert bli underbart med nya framvagnen, men funderar lite hur det är med patent lagar etc? att bygga en egen version å inte sälja är kanske lagligt/okej?
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
grymt bygge! kommer säkert bli underbart med nya framvagnen, men funderar lite hur det är med patent lagar etc? att bygga en egen version å inte sälja är kanske lagligt/okej?
Du får kopiera hur mycket som helst så länge det är åt dig själv utan att bryta patent-nyckelordet är just att du får tillverka själv åt dig själv. Du får tex inte leja ngn annan att göra det åt dig, om man ska vara petig.

Annars är det fritt fram.
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Tackar! Ja du, säg de. Om SPG blir putt få dom väl bli de, de är ju inte mitt fel!

Dolat lite ikväll och första paret är så gott som klart. Har byggt/bockat dom lite på frihand så nu återstå de ju å se om de blir lika på andra sidan. Kan va en idé å bygga en jigg så de blir na se när likt.


 
Last edited:

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
såg den där yamahan, tror att den är lika jävlig som original...

ja de blir totalt 16cm smalare, mätt utsidan av styrspindeln.