Nyskaffat Exciter II - vad bör jag kolla?

Speedo

Välkänd medlem
9 mar 2011
114
1
6
Täfteå
Hej! Ny i forumet och dessutom just skaffat min första skoter. Det blev en Exciter II ST -93 som gått 970mil. Gav 12000kr för den, hoppas det inte var helt galet. Utvändigt är den iaf väldigt fin. Bara enstaka repa på huven och några revor på dynan, annars är den fin i lack etc. Gjorde kompressionstest som visade på 8,75 och 9,15.

Vad rekommenderas att jag kollar, då jag inte vet hur den servats senaste åren? Vet bara att den har körts väldigt lite senaste åren.

Variatorremmen är helt ny. Ett boggie hjul flög av vid första provkörningen hemma, så nu har jag bytt lager på alla hjul på den axeln (längst bak). Har tänkte byta resten av lagren senare. En annan sak jag upptäckt är att fjädringen bak är riktigt dålig. Om jag trycker ihop den gnekar det rätt mkt, och den trycker inte ut sig själv. (Har tryckt in fett i nipplarna i boggien). Är det troligast dämparen, fjädern eller bägge? Är det renoveringsbar dämpare på dessa? Står iaf på den att den inehåller gas...

Har hört att det kan vara bra att byta kedjehusolja. Jag köpte en flaska sådan idag. Hittar inget i manualen om var det finns nån urtappningsplugg?

Handtagsvärmarna verkar inte fungera. Tum-värmaren verkar fungera när man ställt på "low". Något vanligt fel här?

Kanske aningen mycket glapp i styrningen. Är det något man kan dra åt någonstans för att tighta till det något?

Last edited:

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Fastnar den längst ned eller går den bara inte riktigt hela vägen upp, en skoter precis som en MC skall ha ett visst häng av egenvikten (dock inte enormt mycket). Mest troligt är det nog dämparen eller något stag som kärvar.

Kedjehusolja bör du nog byta, kom ihåg att köra den en stund innan, tyvärr kan jag inte säga var pluggen finns. Yamahas TS framvagnar börjar fort glappa (har en Vmax) då bussningarna slits. Det är egentligen inget kritiskt men är du en sådan där seriös typ så är enda utvägen att beställa nya på http://www.yamahaaccy.com/parts.aspx eller annan firma.

Speedo

Välkänd medlem
9 mar 2011
114
1
6
Täfteå
Tack för svaret!

Jo, den fastnar i bottenläge. Jämförde även av en ungefär lika gammal Phazer, och det var som natt och dag. Så något är definitivt fel med fjädringen i boggien.

O.bach

Välkänd medlem
14 jan 2007
274
0
16
Norge
Hei.

Avtappning kjedehus finnes i tunnell. En 10 mm bolt på innsiden av kjedekassen i tunnell.
Sitter helt nederst på kjedekassen.

Mvh

Ole Bach

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Tack för svaret!

Jo, den fastnar i bottenläge. Jämförde även av en ungefär lika gammal Phazer, och det var som natt och dag. Så något är definitivt fel med fjädringen i boggien.
Jag skulle gissa på att antingen någon av dämparna eller infästningarna för länkarmarna kärvar. En fjäder gör inte så om den inte är trasig. Har den stått länge så ökar risken.

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
18
Boden
Hej.
Det finns ingen avtappning för kedjehusoljan på denna maskin, du får lossa på locket till kedjehuset.
Köp en ny packning dit, den kommer att gå sönder om den är gammal.
Passa på att kika på kedjans sträckning.
Kolla remmen till vattenpumpen (sträckningen), det finns ett hål att känna med fingret bakom behållaren för olja.
Plocka ner boggien, det finns många ställen som måste smörjas manuellt, så avsätt en dag i garaget och rengör/smörj axlarna.
Att styret känns som att det är glappt när du står stilla kommer du inte att märka när du kör, så det behöver du inte bekymra dig om.
Priset är helt OK om maskinen verkar fin.
Plocka även loss dynan och torka bottenplyfan, samt olja in den med linolja om det inte är för sent, den ruttnar om den inte torkas efter varje säsong.
Dämparen i boggien är inte renoveringsbar på denna maskin, men Öhlins finns ju, men jag tycker att du kan köpa en billigare variant.
Drivaxellagret vid hastighetsmätardrivningen är bra att kolla upp.
Är det bra så kan du fetta om det, ta bara bort tätningen försiktigt med en liten mejsel eller kniv.
Du har en trevlig, lättkörd och driftsäker maskin om du håller efter den.
M.V.H
/Tobias

Speedo

Välkänd medlem
9 mar 2011
114
1
6
Täfteå
Tack Tobias för ditt svar!

Jo, jag upptäckte att det inte fanns någon urtappning i kedjehuset. Sökte febrilt i "tunneln" som O.back här ovan skrev, men hittade inget. Hade ingen ny packning och vågade inte bryta tillräckligt hårt för att få lös kåpan, så jag sög helt enkelt upp så gott jag kunde med en sug. (fick upp kanske 90%). Kedjans sträckning skulle enl. instruktionsboken kollas genom att man rör sekundärvariatorn fram och tillbaka, vilket jag gjorde och det såg rätt ut.

Det stämmer med styret. Inget man tänker på när man kör. Jämförde också med andra nyare skotrar och dom glappade lika mycket. Vad gäller den biten har jag dock märkt att styrskenorna är helt slut. Stål, eller är det värt att satsa på cormant?

Dynan skall jag se över i sommar. Är lite revor på horisontella sitt delen, så jag tänkte låta en sadelmakare byta det och samtidigt komplettera upp stoppningen som har blivit väldigt mjuk. Kan nog tänka att bottenplyfan ruttnat endel, då häftningen av överdraget lossnat på mitten. Borde inte vara så svårt att byta bottenplyfan, eller?

Hade lös fjädern och dämparen och tog det till min lokala Yamaha handlare, som inte tyckte det var något fel på grejorna. Skaffade nya bussningar, smorde upp alla leder jag kunde hitta och skruvade tillbaka, med full fjäderspänning. Blev bättre, men den segar sig fortfarande och blir fortfarande gnek-ljud när jag trycker hop fjädringen...?

Drivaxellagret vid hastighetsmätardrivningen kollade jag faktiskt lite när jag fixade hastighetsmätaren (vajerstumpen var av). Känndes bra. Tyvärr tänkte jag inte på att fetta in det då. Bör man ha något speciellt fett föressten? Hur är det med drivaxel lagret på andra sidan. Håller det bättre för att det ligger i oljebad eller?

Något tips vad gäller handtagsvärmarna? När jag körde sist fick jag något i knät, som verkade vara keramik-delar från ett effektmotstånd. Sitter det ett sådant någonstans till handtagsvärmarna kanske?

Gillar verkligen den här maskinen. Det enda jag egentligen saknar är back-växel. Den är så lättstartad så elstart klarar jag mig faktiskt ganska bra utan...

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
18
Boden
Hej.
Ja, du verkar var på god väg med att få den i fint skick.
Jag har lite bilder från min renovering, där du bland annat ser hur bottenplyfan är monterad, och det är ganska enkelt:
http://www.hannu.se/ex570/
Några popnitar med lite större skalle behövs, men det finns på Biltema eller järnhandeln.
Om bogginen "gnekar" så tror jag att det saknas fett någonstans.
Har du smort de nipplar som finns?
Och sedan är det bara att smörja alla axlar ordentligt, och även infästningarna för dämparna, samt där parallellstagen har sin infästning.
Det ska gå att få den "gnek-fri".
Japp, det sitter ett keramikmotstånd till handtagsvärmarna, som är till för att få lågeffekt på dom.
Men det sitter under huven, så du borde inte få det i knäet, men originalvärmarna kan vara utbytta.
Vad beträffar fettet i lagren så är det bra med ett hjullagerfett av lågtemperaturtyp.
Men belastningen är relativt låg på ett lager i en skoter, och det som förstör lagret är att det kommer in fukt, som får ligga där hela sommaren, då blir det rost.
Sedan kör man igång den till hösten, och slipar lagerbanan och kulorna med rostflagorna.
Så om du sprättar upp lagertätningen och fettar om lagren varje år så håller det för evigt, mycket jobb, men det ger driftsäkerhet.
Jag har en verkstadshandbok som innefattar allting om du är intresserad, allt från elscheman till minsta bricka i magnapullen med sprängskisser.
M.V.H
/Tobias

Speedo

Välkänd medlem
9 mar 2011
114
1
6
Täfteå
Jo, Biltema har ju en hel del okey grejer faktiskt.

Vad är det för fjäderspännare du använder föressten?

Sedan undrar jag om du har funderat på att koppla bort separatsmörjningen och blanda manuellt, av säkerhetsskäl? Har skickat ett PM föressten.

Last edited:

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Jo, Biltema har ju en hel del okey grejer faktiskt.

Vad är det för fjäderspännare du använder föressten?

Sedan undrar jag om du har funderat på att koppla bort separatsmörjningen och blanda manuellt, av säkerhetsskäl? Har skickat ett PM föressten.
På en sådan gammal maskin kan det säkerligen vara läge att koppla bort spearatsmörjningen. Kolla bara upp först att oljan inte smörjer nå mer på väg ner till motorn som vattenpump m.m

Vackert användarnamn förresten:second:

Speedo

Välkänd medlem
9 mar 2011
114
1
6
Täfteå
Känns ändå synd att koppla ur något som fungerar. Tycker mig inte hört att det varit några direkt vanliga strul med dom heller?

Speedo ja... var förvånad att användarnamnet var ledigt? Tänkte du som reggade dig 2008 fick lägga till _4 ;)

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
18
Boden
Det är en vanlig fjäderspännare för bilfjädrar, köpt på Biltema.
Separatsmörjningen har jag inte tänkt så mycket på, och jag vet inte hur vanligt det är att den lägger av.
M.V.H
/Tobias

Speedo

Välkänd medlem
9 mar 2011
114
1
6
Täfteå
Bör man göra någon form av service på variantorn, tex smörja upp vikterna i primären eller nåt? Ser lite torrt ut...

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
18
Boden
Nej.
Egentligen skall den var helt torr, och sedan renoverar man den när den växlar dåligt, eller låter illa, så säger i alla fall Yamaha.
Jag brukar dock sätta ytterst lite fett på bronsbussningen i yttre kåpan.
Jag smörjer även axlarna för vikterna och rullarna, men INTE på själva vikterna eller rullarna.
M.V.H
/Tobias