NyPro - Pro Rmk Nytro + lite annat

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Demonterade nedre sidokåporna och bukplåten för att komma åt undersidan på motorn.



Kopplingar till oljetryckskontakten.



Oljetillförsel till turbon.





Sen plockade jag bort styrstång, pitman armen och min övre adapter.



Grejerna får godkänt så nu ska dom få lite färg för att inte rosta.



Sen gav jag mig på elsystemet, det är några kablar....

Framför oljetanken sitter säkringarna sen går majoriteten av kablarna bakåt och över motorn för att sen gå längst fram nästan bredvid säkringarna igen, lite onödigt :blink:
Här har jag frilagt alla kablar och lyft fram dom.




Har börjat dela upp kablarna, härvan ska inte gå över motorn nu.

 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Rensat vidare i kabelhärvan.





En del av det överblivna.



La kabelresterna i en påse och vägde den av nyfikenhet.
720 gram blev resultatet.

 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Tillverkade en lite hållare i alu. Till huvudsäkringen och säkringsboxen och kortade även dessa kablar.
tyvärr gav lödkolven upp så jag tog kväll.
är nu uppe i ca 830 gram kabel som plockats bort.



 

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Inte illa att få bort 800 gram kablage.. Vad har du tagit bort för något från elsystemet?
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Det är mer än vad lyftbågen från Summiten väger :blink:
Den enda "funktionen" jag inte längre har är TORS, halvljus och Fläkt (dock är relät kvar än).
Annars har jag bara tagit bort kabel, som jag skrev innan gick alla kablar från säkringarna framför oljetanken bak och över toppen sedan fram igen till ECU:n som sitter nästan bredvid säkringarna, så dom gick ett varv runt motorrummet i onödan.
Jag har fortfarande lite kvar att ta av så vi får se vad slutvikten hamnar på.

Inte illa att få bort 800 gram kablage.. Vad har du tagit bort för något från elsystemet?
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Grundfärgen har fått torka över natten



Den svarta ska nu få torka över natten.



Sen hittade jag en kontakt som ser okej ut på Biltema, jag har några ställen där den tvåpoliga kommer till användning, här monterad från givaren till vattentempmätaren. Jag kommer att använda den till tankgivaren, handtagsvärmarna och ACC (plusmatningen till tillbehör)





Nu har jag även fått flänsarna så jag kan börja klura på grenröret till turbon och från turbon till ljuddämparen.

 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Det blev ingen garagetid idag.
Under dagen fick jag besked att mina plåtar till tunneln nu är på gång och borde dyka upp om en vecka eller så.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Blev en kort sväng i garaget idag.
kortade en jordkabel som var lite lång samt förlängde kabeln till startmotorn sen tog jag bort maskeringen på dom lackade grejerna, inget värt att fota.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Jag har monterat tillbaks dom lackade detaljerna och gjort bort lite småsaker.

Bränsleanslutningen in i fuelrailen roterade jag tidigare framåt för att slippa gå i närhetan av avgassystemet men det kommer inte funka med plenum/tryckrör, så jag moddade den så den går rakt in nu istället.





Sen knåpade jag ihop en liten anslutning mot oljetankens ventilationsslang, jag kör in toppens ventilering där istället för att gå med en separat slang fram till catchtanken.





Sen moddade jag påfyllningen till kylarvätskan, tidigare hade jag en 90 graders slang och en slangstump som var pluggad.



Kapade ner så bara påfyllningen var kvar men försökte behålla så mycket material som möjligt med rätt diameter.





Sen blev det en slang rakt upp, här efterlyser jag tips om en transparant slang med innerdiameter 25mm som tål kylarvätska med lämpligt temperaturspann, tips någon ?
Tänkte använda denna slang som "expansionskärl" och skippa det separata kärlet (ca 500 gram bort).



Hittade lämpliga gummibussningar/genomföringar i en gömma och monterade låssprintar även framtill på variatorskyddet, monterade även vajer till dom och den bakre låssprinten.



 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Har lite krassliga barn just nu så jag har haft lite svårt att smita ut i garaget.
Jag har iaf. beställt alu.listen till bakljuskabeln för tunnelbygget (163" som är längre var billigare än 155" !!, jag tog den längre) på Billaget.
Sen har jag ett handtag och gummibussningen till bränslegivaren på väg från Snöskoterbolaget.
Plåtarna till tunneln borde också dyka upp när som helst.

Jag håller på att klura på grenröret och är nog inne på att bygga en "logstyle" för att få ett kompakt montage, om inte någon skriker rakt ut och tycker det är kasst. Kollar man på Ulmers grenrör så verkar det funka iaf. dessutom ska jag ju inte maxa effekten utan börja med 180/190hk.

Som det ser ut nu så verkar det som jag har en deadline igen drygt 40 dagar kvar.... :blink:
Det finns lite mer att göra på elsystemet men jag ska pausa med det och koncentrera mig på turbo, tunnel, tank, dyna och lite finish.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Fixade ett T-rör till mitt grenrör och satte igång.



Kapa och fasa.


Och steka ihop.


Sen blir det att prova ut placeringen och montera flänsen till turbon.

Plåtarna har anlänt så dom ska jag nog hämta till veckan så kan jag svänga förbi en plåtis och se om jag kan få dom grovklippta på en gång då jag måste ta dom på släp.
alu-listen har också kommit men jag hann inte in innan dom stängde idag så jag hämtar den imorgon
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Hämtade alulisten och fick tag på pinnbult och kopparmutter till turboflänsen.



Sen dök paketet upp från Snöskoterbolaget.

Ett nytt handtag samt gummisbussning till tankgivaren.
Sen fick jag med en beggad gummibussning som jag ska använda när jag först provar givaren, jag misstänker att jag får justera den lite och då vill jag inte slita i den nya bussningen om jag måste ta ur den igen.
Sen så passade jag på att fixa mer "dränkbar" soppaslang (den tål att ligga dränkt i bensin till skillnad från vanlig slang) då jag måste placera om pickuperna i den nya tanken.

 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Fortsatte lite smått på grenröret.
Snittade upp en böj och kapade till den för att möta flänsen med en liten radie för något bättre flöde plus att jag måste komma upp lite för att komma åt att skruva fast turbon.



Svetsat ihop böjarna och punktat fast dom i flänsen.



Nånting i stil med detta kommer det bli, det blir lite tight mot mina "mittre" pyramidstag speciellt det vänstra så det blir lite modifiering.
Jag får kika lite på om det går att "klocka/vrida" turbon på nåt vettigt sätt jag skulle vilja ha utblåset mer framåt men wastegate-armen sitter lite dumt till.







Är det någon som vet om denna typ av vinkel finns att köpa i Sverige ? jag har googlat men inte funnit någon svensk försäljare.
Cobra elbow

 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Lite midsommarskruvande blev det.

Kapade upp styrfästet från Nytron.


Lite måttande.



Kapade dom befintliga stagen.


lite inpassning och justering.


Här började det gå åt skogen :mmph:
Skulle punkta fast grejerna men glömde skruva på gasen... innan jag fattade vad felet var hann gaskåpan spricka av värmen. vred på gasen och punktade vidare men doppade wolframet typ nittielva gånger....
nåväl fick dit grejerna hyffsat bra och då ser jag att jag monterat den fel väg.......
det har ingen större betydels men jag hade tänkt se om jag kunde använda "kroken" till infästning för bromsslangen, jag kapar bort den istället.
Ibland har man en sån dag bara. :eviltongue:



Till veckan ska jag skaffa ny gaskåpa och wolfram.
Det nya staget gav lite bättre utrymme för snurran iaf.
 

GbEbE

Välkänd medlem
9 mar 2010
309
0
16
östersund
Kul att du börjar komma igång med turbon! Ang grenröret, ta en titt på impuls grenrör dom förskjutna åt sidan så hela snurran får plats.