Nypet igen p� mag sidan!!! 03-F7

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Ja d� st�r man h�r med trasig skoter igen:mmph:
Han k�ra cirka 40-50 mil efter f�ra haveriet d� skotern n�p p� mag sidan.
Kunde d� konstatera att ett t�tt oljelock d� troligtvis var boven?.
Under renoveringen s� byttes d� b�gge kolvarna,packningar,packboxar,mm.
�ven oljepumpen kontrollerades,och visade sig funka.

Blev exakt samma symtom den h�r g�ngen.
Varmk�rd ordentligt. N�pp vid lugn ledk�rning 4-5000rpm.
Skotern har tagit olja,fyllde p� just f�re haveriet.

Det enda konstiga jag kan l�gga p� minnet �r att den ibland knappt h�rbart har avgaspoffat(t�nk popcorn)
Vid j�mn gas/lugn k�rning. Kan det ha n�got med haveriet att g�ra,tjuvluft,d�lig spridare?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Om du missat lilla minsta aluminiumklägg i cylindern från förra nypningen så skär de på nytt där!!

För fler tips skriv om inlägget man fattar nada.
 

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Haha!.ser ju ut som grekiska!.
Renoverade motorn förra vintern efter ett exakt liknande haveri.
Har en tråd här om det.
Som sagt motorn var i molekyler och allt blev bytt(kolvar,packboxar,packningar) och rengjordt.
Han köra 40-50 mil innan den nu nöpp igen på samma sida.
Ordentligt varmkörd,låg på cirka 4500 varv då den segade in,motorn går fortfarande runt utan problem.
Det enda jag har märkt är att före haveriet så kunde man höra svaga avgaspoffar vid låga varv och jämn gas.
Vet inte om det kan va ett tecken på något,tjuvluft,spikning?
Har inte hunnit riva motorn än.Men vad man kan se igenom y-röret så är mag sidan väldigt torr och kolven repig.
Ska försöka få upp nån bild.
 

Basse92

Välkänd medlem
2 nov 2014
141
10
18
Bräcke
Avgaspoffar indikerar ju problem, troligtvis har den gått för snålt. Var tomgången ovanligt hög? Kollat färgen på tändstiften? Kanske har du för litet munstycke, som isåfall kan ha orsakat förra haveriet också?

Låter konstigt att den drar tjuvlift om alla packningar blev bytta. Spruckna insugsgummin?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Det är alltid pga av oljan om en f7 skär, tjuvluft å spikningar är yttetst ovanliga, har du någon bild på kolven?
 

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Bild kommer till helgen,står utan garage.
Vad jag kan se genom y-röret så ser kolvarna nästan exakt lika dana ut som förra gången den nöp.
Hoppas bara att cylindern har klarat sig den här gången.

Det som skiljer sig från förra haveriet,är att den här gången så blev motorn aldrig stum på en gång. Utan den började gå lite "tungt" i sambandmed att jag vek av leden och ner i djupare snö.styrde genast upp på leden och skotern gick som helt perfekt på tomgången. Stängde av och kollade sekundärvariator då jag misstänkte att den hade pajat,inget fel där.

Startade skotern igen och han bara en liten bit efter leden då samma tunga/tröga motor känsla uppstog igen. Stängde av och den här gången gick inte motorn runt ett helt varv. Efter att ha fått utstå förnedring av att bli bogserad hem av en Yamaha för andra gången på 2 år så testades det att dra runt variatorn igen,och nu snurrar motorn runt utan problem.
 

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Avgaspoffar indikerar ju problem, troligtvis har den gått för snålt. Var tomgången ovanligt hög? Kollat färgen på tändstiften? Kanske har du för litet munstycke, som isåfall kan ha orsakat förra haveriet också?

Låter konstigt att den drar tjuvlift om alla packningar blev bytta. Spruckna insugsgummin?
Jo allt blev bytt i motorväg när den renoverades föra gången.
Har läst att avgaspoffarna KAN bero på oförbränd bensin som antänds.
Då maskinen är en EFI så kan det ju vara något med spridaren på mag sidan,men det avslöjar nog kolvarna i sinom tid.
 

Basse92

Välkänd medlem
2 nov 2014
141
10
18
Bräcke
Aha, insprutning, ja då lär de ju inte ha något med de att göra. Vist kan de bero på obränd bensin, min tanke är ändå att den har fått för lite soppa/för mycket luft utav någon anledning, om det "poffar" som du säger. Obränd bensin eller tändnings problem tenderar att ge avgasknallar.

Somsagt kolla tändstiftet , igentligrn skulle de gjorts på engång men kanske går det fortfarande att utläsa färgen. Om dom vita/gråa så har du svaret där.
 

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå

Nu är den här bilden från förra årets haveri,fast tändstiften ser exakt lika nu också.
Cylindern ser ut att ha klarat sig den här gången,behövs nog bara lite "putsning" så är den nog fit for fight!.
Varför stiftet är så vitt i mitten vet jag ej,värme kanske?.
Ska låta pumpen sitta kvar så vattenpumpsdrevet får smörjning. Ska förlänga slangarna från pumpen och dra dom till oljebehållaren igen. Samt plugga nipplarna på insugen.
Lite krångligare att blanda olja själv,men då vet jag att den får olja. Alternativt köpa nya backventiler a 400kr styck och hoppas att det inte händer igen.
 

Basse92

Välkänd medlem
2 nov 2014
141
10
18
Bräcke
att stiftet är vitt betyder antagligen tjuvluft någonstans. alternativt nåt vingel på insprutning en så den ger på för lite bränsle. stiften bör vara chokladbruna

de är därför den har poffat och även därför den skar.
 

Basse92

Välkänd medlem
2 nov 2014
141
10
18
Bräcke
Stiften ser för bra ut för att den skulle ha snålskurit. De lär vara oljebrist.......
kan vara en combo av båda. Den verkar gå snålt vilket som :p
vet precis vad han menar med "poffar". En kompis XC 600 snålskar och den poffade vid jämn gas
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
stiften ser helt normala ut , om den skulle gått snålt å skurit av det så har den spikat å det synns på kolvtoppen ...
 

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Så det vita på tändstiftet är från nypningen,värme/alu rester från kolven?.
Ska hålla koll på tändstiften i fortsättningen.
Nu när jag har planer på att köra oljeblandat i tanken,ska jag sikta på 2% direkt,eller köra lite fetare under "inkörningen"?.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Så det vita på tändstiftet är från nypningen,värme/alu rester från kolven?.
Ska hålla koll på tändstiften i fortsättningen.
Nu när jag har planer på att köra oljeblandat i tanken,ska jag sikta på 2% direkt,eller köra lite fetare under "inkörningen"?.
De vita kan vara från nypningen men jag är inte helt säker för de kan bildas vit ände ändå.

Kör 3% för även de är låg inblandning för full gas! En oljepump ger 5-7% på full mutter för att skydda mot höga varvtal!
 

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
här kommer några bilder som utlovat(alla gillar bilder)
toppen.konstig sotbildning?

kolven.liknande repor på andra sidan.

kolvtoppar

cylinder.ska in på uppfräschning
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Den ser ut att ha fått rikligt med soppa så de bör vara oljebrist. Sotbilden på toppen är normal om sotet är mot avgassidan. Du har ett jäkla jobb att få bort alla aluminiumrester!!
 

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Tack för svaret Boost!.
Lämnade in bägge cylindrarna åt Motormecano i Skellefteå. Lika bra att få den friska cylindern "fixad" också.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Jag håller med boost, och mig själv då jag tidigare skrev att ( det alltid är oljan) innan jag såg bilderna, skulle den gått snålt så kolven svällt fast skulle det ha varit en " 4 punktsskärning" vilket det inte är.. Den ser förövrigt trimmad ut, portad cylinder, planad topp och dubbla cylinderfotspackningar :)
 

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Jag håller med boost, och mig själv då jag tidigare skrev att ( det alltid är oljan) innan jag såg bilderna, skulle den gått snålt så kolven svällt fast skulle det ha varit en " 4 punktsskärning" vilket det inte är.. Den ser förövrigt trimmad ut, portad cylinder, planad topp och dubbla cylinderfotspackningar :)
Jopp, du har så rätt angående att den är trimmad. Går riktigt bra i mitt tycke(när den går).
Och jag tror nog att du vet vem som har jobbat på den:blink1: