nybytta kolvar

karlssonzz

Ny medlem
11 dec 2018
4
0
1
sverige
tjenare, bytt kolvar nyligen i min arctic cat m7. Igår när jag var ute och körde fick min kompis soppa torsk och behövde bogsera uppför några backar i klubbsnö, det gick tungt för skotern men tror ni att det är skadligt för motorn? (men körde lugnt) skotern gick, fortsatt bra men vill bara kolla om ni tror det var skadligt? MvH
 

Hybro

Medlem
13 feb 2017
45
16
8
Torsby
Är nog mest känsligt med höga varv, då det gäller nya kolvar. Blir varmt i bl a foder, innan kolvringarna sliter in sig.

Tung belastning påverkar mest ram- och vevlager. Men inget av dessa blev väl bytta?
(Eller bytade, som några skriver?)
 
Reactions: Silly Bear

karlssonzz

Ny medlem
11 dec 2018
4
0
1
sverige
Är nog mest känsligt med höga varv, då det gäller nya kolvar. Blir varmt i bl a foder, innan kolvringarna sliter in sig.

Tung belastning påverkar mest ram- och vevlager. Men inget av dessa blev väl bytta?
(Eller bytade, som några skriver?)
nej inga av dom blev bytta endast kolvar, det var inte direkt några höga varv men tungt gick det en liten stund men höll inte fullt
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Bästa innötningen av ringarna mot cylinderloppen är körning med last korta stunder enligt skolan jag lärt mig. Då blir det bra tryck på ringarna så de nöter in bra och det blir bättre kompression. Fiskör man blir det sämre kompression.
Men detta är nere på nördnivå.
bered dig på 20svar med olika teorier 😅
Men du kan vara lugn du har inte skadat kolvarna pga bogseringen.
 
Reactions: karlssonzz

karlssonzz

Ny medlem
11 dec 2018
4
0
1
sverige
Bästa innötningen av ringarna mot cylinderloppen är körning med last korta stunder enligt skolan jag lärt mig. Då blir det bra tryck på ringarna så de nöter in bra och det blir bättre kompression. Fiskör man blir det sämre kompression.
Men detta är nere på nördnivå.
bered dig på 20svar med olika teorier 😅
Men du kan vara lugn du har inte skadat kolvarna pga bogseringen.
perfekt :) tackar för svar
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Iom att den inte nöp så har du gjort bästa inkörning som finns. Vi borde rek bogsering och sladdragning för inkörning. Jag skulle däremot inte rek första timmen bogsering men efter 1 timmes varierad körning är de nog bara fördelar att dra tungt.
 

Hybro

Medlem
13 feb 2017
45
16
8
Torsby
Min inombordare totalterenoverades för 10 säsonger sedan.
Märker att kompen blir bättre o bättre.
Maxvarv nån enstaka gång. Anbars jämt lunk, timma efter timma, då jag inte kan segla.
 

karlssonzz

Ny medlem
11 dec 2018
4
0
1
sverige
Iom att den inte nöp så har du gjort bästa inkörning som finns. Vi borde rek bogsering och sladdragning för inkörning. Jag skulle däremot inte rek första timmen bogsering men efter 1 timmes varierad körning är de nog bara fördelar att dra tungt.
låter perfekt de då jag redan hade kört drygt 2 mil :)