Nybliven yamaha ägare!tips och råd, v-max 500 -99a

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Hej! som rubriken lyder... skulle vilja ha lite tips och så om v-maxen.. kanske saker man ska vara extra uppmärksam på,nått speciellt?

Skotern har just nu nymonterat fatbarstyre och höjjare idag=)

Sen så har den plastskidor(Powder pro) hk matta 32mm och Variatorkitt..
Tidigare ägaren har tatt bort den separata oljesmörjningen utav nån anledning, samma med dödaren i gasknapen är också utkopplad undra varför?

Ajja äre nått speciellt man ska tänka på när man åker v-max:p?

MVH/Robin
 

Klangebo

Välkänd medlem
26 okt 2007
248
0
16
Mora
Att hålla sig på leden ;)
Nej då men du bör kolla upp hur det är med smörningen på veven när han kopplat ur oljepumpen.. Är inte så insatt i hur yamaha motorerna funkar men på rotax så får inte lagret till vatten/oljepumpen någon smörjning när man kopplar ur. Vilket gör att det skär och vattenpumpen stannar... Som sagt så vet jag inte om det är så på yammaha, men de är ju värt att kolla upp.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Grattis!

Lite saker jag tycker du bör göra:

Lyft ur boggien, gå igenom kolla efter sprickor i W-armen och andra swingar. Tror inte jag sett en skoter utan sprickor! :(
Kolla även lager o hjul i samma veva.

Hur långt har skotern gått?
Har den paserat 700 mil bör du byta vänster drivaxel lager!

Gå igenom sekundär / primär. Kolla klackarna på sekundären samt ifall du hitta någon spricka i primären.

Kolla kjedjehuset. Spänningen samt byt olja!

Eftersom den har vart skruvad i kan en linjering av motorn(variatorena) inte skada häller!

Mer kan jag inte komma på för tillfället iallafall! :hmmmm:
//Rasmus
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Att hålla sig på leden ;)
Nej då men du bör kolla upp hur det är med smörningen på veven när han kopplat ur oljepumpen.. Är inte så insatt i hur yamaha motorerna funkar men på rotax så får inte lagret till vatten/oljepumpen någon smörjning när man kopplar ur. Vilket gör att det skär och vattenpumpen stannar... Som sagt så vet jag inte om det är så på yammaha, men de är ju värt att kolla upp.

Nån annan som kan styrka det där?? hur kollar man om det får smörjning då?
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Bara att köra och se glad ut.
Har kört med oljepumpen bortplockad i 10 år på min ex570.
Kan aldrig inbilla mig att det skulle vara annorlunda på v-maxen.
Olje/vattenpumpen sitter bakom startapparaten och drivs med kilrem från en remskiva innanför startapparaten.
Måste varit så sen 70-talets srx:ar.
Lite slabbigt att hålla på med,men man vet ju hur mycket olja det går.