Nybliven Mach 1 ägare behöver hjälp och tips!

Digge

Välkänd medlem
25 feb 2013
118
0
6
Enhörna
Ja den står ute men jag tror inte att det har med frysning att göra. Var ut på isen igår och stannade till för att pimpla lite. Stog inte still mer än 5 min innan jag åkte igen. Då uppstod problemet. Det släppte tillslut när jag gasade fullt. Åkte några kilometer. Stannade en stund, samma problem. Jag skakade, lyfte och släppte, tiltade utan att det släppte. Full gas igen och det släppte tillslut och det gick att åka igen?
 

Digge

Välkänd medlem
25 feb 2013
118
0
6
Enhörna
Ja, jag är inte bra på dessa motorer med remmar och grejor än. Mekar mest hoj. Remmen vrider sig/ ställer sig på högkant när man gasar?
 

Mach1custom

Välkänd medlem
2 mar 2011
246
0
16
Sundsvall
Remmen ska inte ställa sig på högkant, den ska bara stiga uppåt.
När byttes det rem sist?
Ta lite kort på den och lägg ut här så kan vi hjälpa dig mer. Gärna bild från sidan också och inte bara uppifrån.
 

Digge

Välkänd medlem
25 feb 2013
118
0
6
Enhörna
Okay, du vill ha bild på när den ställer sig på högkant, eller bara lite bilder rakt av på det hela? Nu vet jag ju inte om "fenomenet" uppenbarar sig bara för det ;-) Jag vet inte när remmen är bytt då jag inte haft skotern mer än ett par veckor. Antagligen för väldigt länge sedan då den stått still en hel del sista åren.... var kan man köpa en ny till bra pris?
 

Jazze

Välkänd medlem
20 jan 2013
125
0
16
Nu lider jag verkligen med dig!
Jag har oxå en gammal Mach 1:a som har haft lite fuffens för sig men inte lika mycket som din tror jag.
Hoppas att allt löser sig för det är trots allt en ganska kul skoter för att va så gammal
 

Digge

Välkänd medlem
25 feb 2013
118
0
6
Enhörna
Jazze, man får nog räkna med att det är lite pyssel om man köper en gammal häck. Jag har nu lyckats med att få igång den som den ska med hjälp här från forumet. Nu gäller det bara att ta reda på vad "handbromsen" är för fel. Det karnske hjälper med att byta remmen, men jag vet inte riktigt vart man ska vända sig för att få rätt rem... det karnske är samma till alla 467 motorer. Kallas dessa motorer för 470? När allt detta funkar, så får jag kolla igenom allt jox (hjul och grejor) under sadeln/tunneln, men det får bli ett sommarprojekt.
 

Digge

Välkänd medlem
25 feb 2013
118
0
6
Enhörna
Tack för tipset! Tror jag löst mysteriet med "handbromsen". Pratade med min kusin och han så att det garanterat är slidesen som smälter. Det finns ju ingen direkt snö på isen. Hur monterar man, och var får man tag i isrivare?
 

Mach1custom

Välkänd medlem
2 mar 2011
246
0
16
Sundsvall
Jag har aldrig problem med mina slides även om jag kör på is. Det finns alltid lite snö som skvätter upp eller kör du på byns hockeyrink? ;)

Och som sagt, ställer sig remmen på högkant så har du ett större problem där.
 

Digge

Välkänd medlem
25 feb 2013
118
0
6
Enhörna
Nu har jag ju inte kört den så mycket, men problemet uppstod i lördags när jag var ute på isen och körde och ja, man kan säga att det i princip var blankis.
Kan det inte vara så att om mattan smält fast i slidesen, att remmen kan vrida sig?
 

Jazze

Välkänd medlem
20 jan 2013
125
0
16
Kan det inte vara så att om mattan smält fast i slidesen, att remmen kan vrida sig?
Kanske men troligen inte.
Min vred sig inte när jag lyckades få mattan att frysa fast i boggien.

kasta in lite snö ibland om du kör mycket på sjön så du kyler ner/smörjer slidsen.
Eller ännu hellre åk ut i lite djupare snö en sväng det mår slidsen, mattan och du bra av :)
 

Digge

Välkänd medlem
25 feb 2013
118
0
6
Enhörna
Skruvade bort skidorna i helgen, och de är helt ruttna. Någon som kan tipsa var man kan få tag i ett par bättre begagnade/ alt billiga nya? Har sett att det finns plastskidor... är det nåt att ha? Jag kommer mest åka på is...
 

Digge

Välkänd medlem
25 feb 2013
118
0
6
Enhörna
Jazze, De där skidorna ser exakt likadana ut som de jag har. Det står inte vilken årsmodell de är till. Vet du mellan vilka årsmodeller som diverse grejor passar till min 1989:a?
 

Jazze

Välkänd medlem
20 jan 2013
125
0
16
88-92 så passar nog det mest men helt säker är jag inte.
Jag skulle tro att dom där skidorna kommer från en Mach 1:a från 89 eller 90.
Kollar man på övriga delar som dom har så ser det ut som att dom har skrotat en 89:a och en 90:a
 

MX-jodå

Välkänd medlem
27 jan 2007
157
0
6
Luleå
Naturligtvis går det att höja den bak - och som med de flesta andra skotrar som man höjer så blir de inte det minsta bättre av det.

Varför skulle de bli bättre av en höjning av bakdelen ?
Det ger INTE utrymme för högkamsmatta (för trångt fram), den blir inte heller bättre i djupsnö.

Däremot så flyttar man över vikt på skidorna ,samt rätar upp styrspindlarna mer mot rakt läge då ändan lyfter.
Det ger större spårkänslighet ,trögare styrning samt mer belastning på framfjädringen.

Höj både fram och bak - eller låt bli.
Jag har provat nästan allt med dessa gamla chassien , och förhoppningsvis lärt mig en del på vägen.