Nybörjarskoter

SkoterStuffa

Ny medlem
16 mar 2023
4
0
1
42
Norrtälje
Hej!

Jag och min pojkvän är helt nya på det här med skoter men vi har kommit fram till att vi 'villhöver' en!

Kriterier är att den ska kunna ta sig fram både i lössnö och på led, kunna dra lite last och åka 2 pers på den. Jag har en fäbodstuga som jag vill kunna ta mig fram till i de flesta fören nämnligen, och vill kunna köra dit lite grejer vid behov. Det kommer såklart bli en hel del turåkande också. Det är är ju bra om det är en relativt lätthanterlig sak då jag inte är så stor, tung eller van ännu. Och gärna en pålitlig, billig och bränslesnål sak! Kulfaktorn får vi ge avkall på just nu (eftersom vi är helt nya kommer 'allt' att kännas kul ändå till en början :) ), användbarhet är viktigare. Prisklass är 'så billig som möjligt' tyvärr. Under 50 000, hellre neråt 20 om det överhuvudtaget är vettigt. Har googlat runt lite men det är en djungel för mig som är ny, och så många faktorer att ta hänsyn till! Tips och hjälp mottages tacksamt!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Bränslesnålt omöjliggör i princip alla fläktkylda maskiner, för dom är tämligen törstiga allihopa. Prioritera man ner bränsleförbrukning och upp driftsäkerhet och "nytta" så kan man leta efter en fin Yamaha Viking eller Lynx 5900. Ingen av dom är särskilt bränslesnåla men tämligen säkra och håller värdet bra. Fina dragmaskiner med lågväxel är det också.

Lägger vi till bränsleförbrukningen igen och försöker hålla oss under 50k så försöka hitta en långbandare med E-tec 600-motorn känns vettigast. Men utbudet kan möjligen vara skralt under 50k om det ska vara vettigt miltal på den...
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Om vi börjar med pålitlig och bränslesnål så är antingen Rotax 600 SDI eller Rotax 600 e-tec bra motorer för det. De finns i en del av Ski-doo och Lynx modeller. 600 e-tec är en mer modern konstruktion och egentligen bättre på allt än 600 SDI, men är då också dyrare. Om allt annat är samma och valet står mellan 600 SDI och 600 e-tec, välj 600 e-tec.

Ta sig fram i både lössnö och på led samt dra last och åka två personer på den så blir det något som har längre matta och helst dubbeldyna.

Lynx Commander 600 SDI eller Lynx Commander 600 e-tec kan då vara alternativ, men åtminstone Lynx Commander 600 e-tec kan vara svåra att hitta för under 50000 kr. Det är rätt stora och tunga skotrar, så de är väl inte väldigt lätthanterliga, men för den skull inte svårhanterliga heller. De flesta har dubbeldyna. Har förutom vätskekylning även kylfläkt så de är bra att dra med. Har även lågväxel som är bra att ha då man ska dra tunga grejer. Ski-doo:s motsvarighet heter Ski-doo Expedition 600 e-tec.

Lynx Yeti 600 SDI är ett något äldre alternativ till Lynx Commander, då däremot billigare också. I och med äldre konstruktion så är de tyngre än Lynx Commander och även något mindre lätthanterliga. Tar sig fram likvärdigt med Lynx Commander i lössnö och rätt okej på led också. Har dubbeldyna standard. Har förutom vätskekylning även kylfläkt så de är bra att dra med. Har även lågväxel som är bra att ha då man ska dra tunga grejer. Ski-doo:s motsvarighet heter Ski-doo Expedition 600 SDI.

Lynx Ranger 49 600 e-tec kan vara ett alternativ också, men försök sök här i forumet på vilka årsmodeller som är bra. Vissa har varit väldigt vingliga att köra med, tippat lätt. De har i alla fall riktigt lång matta, många är utrustade med dubbeldyna och de har en bra framkomlighet i lössnö. Är väl ok på led och på tur också, ungefär i klass med Lynx Commander. Ev. något mer lätthanterlig än Lynx Commander tack vare att de är lite smalare (smalare matta än Lynx Commander) och något lättare. Tack vare att de förutom vätskekylning även har en kylfläkt så klarar de av att dra saker bra. De har däremot till skillnad från Commander och Yeti inte lågväxel, så de är inte riktigt lika bra på att dra väldigt tunga saker. Ski-doo har egentligen ingen riktig motsvarighet till denna.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Om de köper en stooor viking eller Lynx 5900 dvs arbestssokoter så blir de första och sista skotern. Jag tror de blir för klumpigt och svårkört samt extremt tråkiga maskiner.
Jag skulle rek en Polaris rmk dragaon 600 eller ännu roigare 700 lång , de finns i mattlängder 146 och 155 köp inge kortare än 146 om man vill åka snö! " De håller bra i motoret och även allt annat på maskinen.
De klarar lössnöåka bra och funkar bra på led också samt går rel billigt. Den jag länkar till har insprut men de finns förgasare också. De funkar kallasbra även med förgasare och de drar inte speciellt mycket bränsle med förgasare.
Prisbild 15-30k
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Jag skulle rek en Polaris rmk dragaon 600 eller ännu roigare 700 lång , de finns i mattlängder 146 och 155 köp inge kortare än 146 om man vill åka snö! " De håller bra i motoret och även allt annat på maskinen.
De klarar lössnöåka bra och funkar bra på led också samt går rel billigt. Den jag länkar till har insprut men de finns förgasare också. De funkar kallasbra även med förgasare och de drar inte speciellt mycket bränsle med förgasare.
Prisbild 15-30k
Tanken var väl däremot att åka två på skotern, nästan hela tiden som jag förstod det (även åka skoterturer två på skotern) och då är ju inte den där dynan det bästa. Snarare så är den väl rätt värdelös, inte ens skön att sitta själv på (källa: ägde en RMK 800 2009 med samma svinsmala dyna som nästan ville in mellan skinkorna när man satt på den). Kanske Polaris har någon slags tvåsitsdyna som man hade kunnat byta till? Då blir det ju bättre, om man köper en sådan och byter till den.

Kan också bli besvärligt med en lössnömaskin med lång matta och höga kammar för en nybörjare att hålla koll på kylning så inte skotern går varm eller slidesen eller mattan skadas. Speciellt om man ska dra saker med den, då hastigheten är lägre och den går varm ännu lättare. Där är ju en Commander, Yeti eller 49:a betydligt enklare att leva med som nybörjare i och med kylfläkten och lägre kammar på mattan, även om jag håller med om att en Polaris IQ RMK är en (mycket) roligare skoter än någon av de jag föreslog.
 
Reactions: Sneeuwscooter

SkoterStuffa

Ny medlem
16 mar 2023
4
0
1
42
Norrtälje
Tusen tack alla för era utförliga svar, det hjälper mig mycket 🙏🙂!

Vi ska som sagt åka 2 på den för det mesta (tills vi har blivit skoterbitna, och skaffar en till skoter för mera kulkörning 🤩!)

Tycker att Commander, Yeti och Expedition ser intressanta ut, även 5900 om jag vill hoppa ner en prisklass.
Vad är skillnaden mellan 5900 och Yeti, ni som vet?

Vilka miltal är rimliga, finns ju gamla skotrar som gått allt från typ 500 mil till 1500, finns det någon gräns som jag ska börja se upp med? Eller handlar det mer om hur den är skött och servad osv?

På en gammal skoter, vad är det som 'brukar' börja gå sönder?

Nåt annat jag ska kolla efter när jag letar annonser?
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag vill nog slå ett slag för Lynx 49 Ranger. Jag hade en sån ifjol en stund (2011, första årsmodellen) och det är en väldigt lättkörd och skön skoter att åka på led men den är ju även bra utanför leden. 2011 är väl räknad som "sämsta modellen" av första generationen och 2013-2014 ska väl vara bäst då de gjorde en del små förändringar varje år innan det blev en ny generation. Med det sagt så gillade jag den väldigt mycket och trots att det samtidigt stod två stycken Summit 850 på gården så tog jag oftast Rangern om man skulle ut och mysåka lite.
Har även kört allehanda Commanders då grannen haft en drös sånna och man åker ju kungligt på led men det ÄR en större skoter och man får baxa runt dem en hel del om det blir trångt och om man väl kör fast så är de svintunga. Jag hade valt en Ranger före Commander.

Om man går på lite äldre årsmodeller så bör man hitta en som redan har tex ryggstöd och packlådor om man hade tänkt ha sånna tillbehör för det finns inte att köpa nytt.
 

SkoterStuffa

Ny medlem
16 mar 2023
4
0
1
42
Norrtälje
Hur är äldre modeller av Ranger, hittat några från 90-talet och tidigt 2000-tal, är det någon årsmodell där man ska se upp med?

Hur är Polaris Widetrak, är det något som skulle kunna vara lämpligt?
 

Sneeuwscooter

Välkänd medlem
6 jan 2017
132
24
18
Nederländerna
elcomanagement.nl
Hur är Polaris Widetrak, är det något som skulle kunna vara lämpligt?
Jag känner folk med en (gammal) Polaris Widetrak och de är väldigt nöjda med den. De brukar köra med 2. Kan dra mycket på lågväxel. Och, tack vare den breda mattan, styr ganska bra genom djupare snö. De är också mycket pålitliga.
Jag tycker att det är en bra nybörjarskoter och senare trevlig att ha extra/reserv.